Daňové subjekty si môžu zatiaľ daňové priznania k dani z príjmov za minulý rok vytlačiť a vypĺňať ručne. Finančná správa však kvôli eliminácii chýb odporúča počkať na ich elektronickú formu, ktorá by mala byť k dispozícii koncom januára.
Formuláre sú k dispozícii len na stiahnutie a následné vytlačenie
*aktualizované o ďalšie informácie
„Odporúčame preto daňovým subjektom použiť ich len v nevyhnutných prípadoch. Tlačivá treba totiž po vytlačení ručne vyplniť a práve pri tomto postupe robia daňové subjekty najviac chýb, prevažne matematického charakteru,“ informuje finančná správa. Nesprávne vypočítaná daňová povinnosť pre daňové subjekty znamená povinnosť podať opravné daňové priznanie. V prípade, že tak podnikateľ neurobí, vystavuje sa riziku sankcie.
Koncom januára budú nové tlačivá zapracované aj v osobnej internetovej zóne každého podnikateľa, ktorý sa zaregistruje na elektronickú komunikáciu. „V tomto prípade budú do tlačiva zapracované všetky matematické aj logické kontroly, ktoré za podnikateľa vykoná systém automaticky pri vypĺňaní daňového priznania. Následne po vyplnení ho môže podnikateľ jednoducho elektronicky poslať na finančnú správu. Potvrdenie o prijatí daňového priznania dostane do svojej schránky,“ uvádza sa v tlačovej správe finančnej správy.
Ako pre Podnikam.SK doplnila hovorkyňa daniarov Patrícia Macíková, všetky formuláre, ktoré sú voľne prístupné, budú mať zapracované presne tie isté funkcionality, ako formuláre v osobnej internetovej zóne, teda logickú aj matematickú kontrolu. Stane sa tak však až koncom januára.
Okrem registrácie na elektronickú komunikáciu s daniarmi budú môcť občania využívať aj elektronický občiansky preukaz, ktorý má v sebe nahratý elektronický podpis. „Finančná správa víta používanie elektronického občianskeho preukazu a občania, ktorý ho majú, s ním môžu plnohodnotne komunikovať s finančnou správou elektronicky. Teda aj podávať všetky dokumenty vrátane daňových priznaní. Momentálne je situácia taká, že je potrebné pri tomto type komunikácie registrovať sa a následne sa ísť autentifikovať na daňový úrad (spísaním dohody o používaní zaručeného elektornického podpisu). Od februára to už nebude potrebné a subjekty, ktoré budú mať zaručený elektornický podpis či už zakúpený samostatne alebo v rámci nového občianskeho preukazu budú môcť ihneď o registrácii elektornicky komunikovať,“ uviedla pre Podnikam.SK Macíková.
Oneskorenie tlačív odôvodňuje finančná správa ich neskorým schválením v Národnej rade SR. Finančná správa každoročne potrebuje na zapracovanie legislatívnych zmien v tlačivách daňových priznaní približne tri mesiace. Tento rok boli posledné zmeny schválené začiatkom decembra 2013. „Aj preto nie je možné, aby boli tlačivá k dispozícii ihneď v prvých dňoch nového roka. Finančná správa však robí všetko preto, aby boli daňové priznania k dispozícii čo najskôr, a skrátime lehotu potrebnú na zapracovanie zmien z 3 mesiacov na zhruba 6 týždňov,“ píše finančná správa.
Daňové priznanie na daň z príjmov za minulý rok je potrebné podať a daň zaplatiť do 31. marca 2014.