V EÚ rástol počet obchodov, predajný priestor aj sortiment
Slováci viacnásobne profitujú z prítomnosti moderných obchodných sietí u nás
Najrozšírenejším typom moderného obchodu sa stali supermarkety
Moderné obchodné siete zaznamenali v rámci Európskej únie v rokoch 2000 až 2011 významný rozmach a zvýšili svoj podiel na celkovom obchode v 24 z 27 členských krajín EÚ, vrátane Slovenska. Uvádza sa to v štúdii Európskej komisie o vývoji v maloobchode v EÚ.
Okrem toho, že v súčasnosti je počet prevádzok moderného obchodu v krajinách EÚ, v porovnaní s rokom 2000, signifikantne vyšší, rástla aj veľkosť ich predajnej plochy, ako aj sortiment nimi ponúkaných tovarov. „Údaje v štúdii jasne dokazujú, že aj slovenskí zákazníci profitujú z prítomnosti moderných obchodných sietí u nás“, povedal na margo výsledkov štúdiu Milan Kisztner, hovorca Slovenskej aliancie moderného obchodu.
Podľa štúdie, najrozšírenejším typom moderného obchodu sa v uvedenom období stali supermarkety (400 – 2499 m²), ktoré tvoria v priemere 56% všetkých prevádzok moderného obchodu v krajinách EÚ. Za nimi nasledujú diskontné predajne (38%) a hypermarkety (6%). Slovensko pritom spolu s Rumunskom, Cyprom a Estónskom zaznamenalo v rámci EÚ v uvedenom období najväčší nárast počtu supermarketov v pomere k ostatným obchodným formátom.
Významný nárast zaznamenala v rokoch 2000-2011 aj predajná plocha moderných obchodných prevádzok. Najviac, v priemere až o 81% vzrástla v krajinách EÚ predajná plocha diskontných predajní, keďže začínali z nízkeho základu. Za nimi nasledujú hypermarkety (> = 2500 m²) so 46% a supermarketmi s 26%-ným priemerným rastom predajnej plochy.
Európski zákazníci benefitujú aj z faktu, že v uvedenej dekáde moderné obchodné siete ponúkali aj čoraz širší sortiment potravín, najmä vďaka rastu počtu dodávateľov, ktorých produkty ponúkali na svojich pultoch. Najväčší nárast sortimentu z 23 sledovaných produktových kategórií zaznamenali hlavne výrobky z cereálií, kávy, jedlého oleja a minerálnych vôd, naopak, najmenší rast sortimentu bol badateľný pri výrobkoch z mrazenej zeleniny, zákuskoch, syroch a masle/margaríne.
Pozitívny trend bol zaznamenaný aj pri inováciách potravín predávaných v moderných obchodných prevádzkach (meraných podľa počtu nových EAN kódov). Platí to najmä do roku 2008, keď počet inovovaných produktov rástol priemerným ročným tempom 3,8%, po vypuknutí krízy v r. 2008 sa však rast zmiernil. Najväčší počet inovácií v sledovaných produktových kategóriách bol zaznamenaný u potravín pre deti, cereáliách a predjedlách.
Zdroj: Slovenská aliancia moderného obchodu. Aliancia združuje spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 449 maloobchodných a 6 veľkoobchodných prevádzok.