Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

V EÚ rástol počet obchodov, predajný priestor aj sortiment

Ilustračné foto SITA
13. októbra 2014 Tlačiť

Slováci viacnásobne profitujú z prítomnosti moderných obchodných sietí u nás

Najrozšírenejším typom moderného obchodu sa stali supermarkety

Moderné obchodné siete zaznamenali v rámci Európskej únie v rokoch 2000 až 2011 významný rozmach a zvýšili svoj podiel na celkovom obchode v 24 z 27 členských krajín EÚ, vrátane Slovenska. Uvádza sa to v štúdii Európskej komisie o vývoji v maloobchode v EÚ. 

Okrem toho, že v súčasnosti je počet prevádzok moderného obchodu v krajinách EÚ, v porovnaní s rokom 2000, signifikantne vyšší, rástla aj veľkosť ich predajnej plochy, ako aj sortiment nimi ponúkaných tovarov. „Údaje v štúdii jasne dokazujú, že aj slovenskí zákazníci profitujú z prítomnosti moderných obchodných sietí u nás“, povedal na margo výsledkov štúdiu Milan Kisztner, hovorca Slovenskej aliancie moderného obchodu.

Podľa štúdie, najrozšírenejším typom moderného obchodu sa v uvedenom období stali supermarkety (400 – 2499 m²), ktoré tvoria v priemere 56% všetkých prevádzok moderného obchodu v krajinách EÚ. Za nimi nasledujú diskontné predajne (38%) a hypermarkety (6%). Slovensko pritom spolu s Rumunskom, Cyprom a Estónskom zaznamenalo v rámci EÚ v uvedenom období najväčší nárast počtu supermarketov v pomere k ostatným obchodným formátom. 

Významný nárast zaznamenala v rokoch 2000-2011 aj predajná plocha moderných obchodných prevádzok. Najviac, v priemere až o 81% vzrástla v krajinách EÚ predajná plocha diskontných predajní, keďže začínali z nízkeho základu. Za nimi nasledujú hypermarkety (> = 2500 m²) so 46% a supermarketmi s 26%-ným priemerným rastom predajnej plochy. 

Európski zákazníci benefitujú aj z faktu, že v uvedenej dekáde moderné obchodné siete ponúkali aj čoraz širší sortiment potravín, najmä vďaka rastu počtu dodávateľov, ktorých produkty ponúkali na svojich pultoch. Najväčší nárast sortimentu z 23 sledovaných produktových kategórií zaznamenali hlavne výrobky z cereálií, kávy, jedlého oleja a minerálnych vôd, naopak, najmenší rast sortimentu bol badateľný pri výrobkoch z mrazenej zeleniny, zákuskoch, syroch a masle/margaríne. 

Pozitívny trend bol zaznamenaný aj pri inováciách potravín predávaných v moderných obchodných prevádzkach (meraných podľa počtu nových EAN kódov). Platí to najmä do roku 2008, keď počet inovovaných produktov rástol priemerným ročným tempom 3,8%, po vypuknutí krízy v r. 2008 sa však rast zmiernil. Najväčší počet inovácií v sledovaných produktových kategóriách bol zaznamenaný u potravín pre deti, cereáliách a predjedlách. 

Zdroj: Slovenská aliancia moderného obchodu. Aliancia združuje spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 449 maloobchodných a 6 veľkoobchodných prevádzok. 

Odporúčané ebooky

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

október

27oct8:30Dovolenka, priemerný zárobok na pracovnoprávne účely a jeho použitie v mzdovom účtovníctve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

27oct8:30Dovolenka, priemerný zárobok na pracovnoprávne účely a jeho použitie v mzdovom účtovníctve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

27oct8:30Dovolenka, priemerný zárobok na pracovnoprávne účely a jeho použitie v mzdovom účtovníctve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
X