Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ako správne viesť efektívnu pracovnú poradu?

Porada, hádka, ľudia
Pracovná porada. Zdroj: thinkstockphotos.com
27. februára 2020 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Pracovná porada je jednou zo základných manažérskych techník, ktorá slúži na získavanie a výmenu informácií. Ak sú však porady pre zamestnanca iba nutným zlom a príde si ich iba odsedieť, stráca sa ich význam a taktiež dochádza k stratám drahocenného pracovného času. Preto je poradu nutné viesť efektívne a zbytočne ju nepredlžovať.

Koho na poradu pozvať?

Na porade by mali sedieť ľudia, ktorí majú k danej téme skutočne ako prispieť svojimi vedomosťami, odbornosťou,skúsenosťami či novými nápadmi. Pozývať na poradu ľudí, pre ktorých by bola len akousi povinnou jazdou je neefektívne a zbytočne tým strácate svoj aj ich čas. Dobre si preto pred zorganizovaním porady rozmyslite, kto by sa jej mal skutočne zúčastniť. Každý účastník porady, by mal mať na nej svoju úlohu. Je potrebné vyberať rôznorodých účastníkov, aby ste dokázali obsiahnuť všetky stránky problému, či už vecné, technické, ekonomické, ale aj praktické. Neodmietajte pozvať na poradu aj večných kritikov, možno práve tí vás dokážu upozorniť na aspekty problému, na ktoré ste predtým ani nepomysleli.

Cieľ, štruktúra porady a zápis porady

Každá porada by mala mať stanovený svoj cieľ. Jej výsledkom by mal byť konsenzus všetkých strán a dohoda, aký bude ďalší postup v riešení daného problému. Aby bola porada efektívna, mali by ste si hneď na začiatku spísať všetky body, ktoré chcete vyriešiť. V priebehu porady je totiž ľahké sa zamotať do rôznych ďalších problémov a odbehnúť od hlavnej línie riešenia problému, preto by ste tieto body mali mať stále pred sebou a vrátiť sa k nim, keď sa porada začne uberať iným smerom. Samozrejme, niektoré z týchto bodov budú len objasnením aktuálneho stavu, iné budú body, ku ktorým sa rozvíri diskusia. Je vhodné s k daným bodom určiť aj časový limit, ktorý im chcete venovať.

Tak ako každá dobrá kniha, aj dobrá porada by mala mať svoj úvod, kde objasníte problém a poskytnete účastníkom všetky potrebné informácie, jadro, kde budete o danej téme diskutovať a záver, kedy zhodnotíte priebeh diskusie a určíte ďalšie smerovanie riešenia problému. Po porade zašlite účastníkom zápis z porady, aby vedeli, ako ďalej v riešení problému postupovať. Zápis je dobrou pomôckou aj pre prípravu na ďalšiu poradu týkajúcu sa daného problému a stanovenie jej programu. Zápis by mal obsahovať nielen dohodnuté body, ale aj termíny ich plnenia.

Najčastejšie chyby pri vedení porady

Najčastejšou chybou je nedostatočná príprava na poradu. Či už ide o prípravu zo strany manažéra, alebo zo strany účastníkov porady, ej potrebné jej venovať dostatočnú pozornosť. Ak sa manažér na poradu nepripraví, nemá stanovené ciele a body porady, porada veľmi ľahko skĺzne do nekonštruktívnej kritiky, alebo sa uberá úplne iným smerom, ako by mala. Taktiež ak účastníci nemajú pred poradou dostatok informácií a až na porade sa oboznamujú s jej obsahom, minie sa na začiatku porady príliš veľké množstvo času, vznikajú zbytočné otázky a pracovníci neprídu k požadovaným riešeniam. Organizátor porady by preto mal jej účastníkom poskytnúť všetky potrebné materiály, ako aj program porady s dostatočným predstihom. Ideálne je poskytnúť účastníkom aj určité okruhy, ku ktorým by si mali pripraviť svoje postrehy.

Ďalšou chybou môže byť pozvanie nesprávnych účastníkov. Ako sme písali už skôr, výber účastníkov je pre konštruktívne dosiahnutie cieľa porady kľúčový. Pozvať treba iba ľudí, ktorí majú k téme čo povedať a nezaťažovať ňou tých, ktorí by sedením na porade iba zbytočne strácali čas.

Chybou, ktorá vedie k neefektívnym poradám je aj zlé vedenie porady. Vedúci porady musí mať jasne stanovený cieľ a vedieť účastníkov porady správne ukočírovať, bez toho, aby účastníkov demotivoval, alebo aby zhadzoval ich názory a príspevky do porady. Samozrejme existuje niekoľko štýlov vedenia porady a každý z nich je vhodný pre inú situáciu a typ porady. Dôležité však je vždy držať pevne opraty v rukách a držať sa pripravenej štruktúry porady a nedovoliť inému účastníkovi aby prebral vedenie porady. Pri zlom vedení môže dôjsť k odbiehaniu od témy, čo je ďalšou chybou vedenia porád.

Medzi chyby vo vedení porád môžeme zaradiť aj neriešenie konfliktov. Konfliktom sa netreba vyhýbať, no je dôležité ich včas vyriešiť, aby neprešli do nekonštruktívnych hádok.

Typy pracovných porád

Rozlišujeme niekoľko typov porád, pričom každá je vhodná v inej situácii.

Informačná porada, ako už z jej názvu vyplýva má za úlohu informovať o tom, čo sa aktuálne deje, prípadne rozdeliť úlohy. Môže ísť napríklad o poradu, ktorá zhodnotí hospodárenie firmy za uplynulé obdobie, venuje sa spokojnosti a reklamáciám od zákazníkov, bozp, či výnimočným situáciám vo firme.

Ďalším typom porady je rozhodovacia alebo manažérska porada. Na túto poradu si treba vyhradiť dostatočné množstvo času, lebo rozhodnutie nebýva vždy jednoduché a jednoznačné. Môže ísť napríklad o rozhodovanie o rozpočte, produktoch spoločnosti, raste spoločnosti, jej rozšírení do iných krajín, či uzatváraní partnerstiev s inými spoločnosťami.

Cieľom riešiteľskej porady je vyriešenie určitého problému, alebo získanie nových nápadov a pohľadu na vec. Takýmito poradami môžu byť bežné porady venujúce sa konkrétnemu problému, inováciám, tvorbe nových produktov, zlepšeniu servisu, alebo iných oblastí spoločnosti.

Odporúčané ebooky

K téme

Témy

manažérNaštartujte svoj biznisorganizácia pracovnej poradypracovná poradaúčastníci porady

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Personalistika

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

október

27oct8:30Dovolenka, priemerný zárobok na pracovnoprávne účely a jeho použitie v mzdovom účtovníctve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

27oct8:30Dovolenka, priemerný zárobok na pracovnoprávne účely a jeho použitie v mzdovom účtovníctve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

27oct8:30Dovolenka, priemerný zárobok na pracovnoprávne účely a jeho použitie v mzdovom účtovníctve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
X