- Podnikam.sk
- Články
- Financovanie
- Znižovanie nákladov
- Virtuálne sídla – znížia náklady a zvýšia prestíž aj bezpečie!
Virtuálne sídla – znížia náklady a zvýšia prestíž aj bezpečie!
Každá firma musí mať pri vzniku registračné sídlo, ktoré sa zapisuje do Obchodného registra Slovenskej republiky. Pokiaľ nechcete platiť drahú kanceláriu, ale stotožniť súkromný byt s firemným priestorom, je virtuálne sídlo praktické, lacné a veľakrát výhodné riešenie.
Zákon povoľuje nemať kanceláriu
Na jednej strane je potrebné uvádzať pri zápise do obchodného registra oficiálne sídlo spoločnosti, no zákon umožňuje mať takýto priestor prenajatý a neurčuje, ako má vyzerať. To sprístupňuje možnosť mať napríklad oficiálne sídlo na dobrej adrese aj spoločnostiam, ktoré sa rozbiehajú, nemajú kapitál na prenájom kancelárie, alebo kanceláriu nepotrebujú.
Výhodou je aj nemalá finančná úspora. Prenájom virtuálneho sídla v Bratislave sa začínajú okolo 10 eur, v Starom meste priemerne okolo 30 eur za mesiac. To je približne desatina ceny prenájmu malej kancelárie. Nemusíte však využiť len platené služby.
Povolenie na prenájom virtuálnej kancelárie nemusíte mať od spoločnosti, ktorá sa tým živí, ale súhlas na ustanovenie sídla vám môže dať napríklad aj kamarát v jeho firme, prípadne budove. To je možnosť ako ušetriť ešte viac, no pre mnoho firiem to nie je riešenie, nakoľko sa nedajú očakávať administratívne služby, len prenajatie „schránky“.
V cene môže byť aj sekretárka
Nenavarí vám síce kávu, ale vybaví všetky formality. Virtuálne kancelárie bežne poskytujú klientom preposielanie, alebo skenovanie pošty, sms notifikáciu prichádzajúcich zásielok aj ich evidenciu. Môžete tak sedieť stovky kilometrov od sídla, ale pre klientov budete vystupovať ako firma, ktorá skutočne sídli na adrese virtuálneho sídla. To zabezpečí aj preberanie hovorov. Ponuka doplnkových služieb je rôzna, záleží čo potrebujete a ste ochotní zaplatiť.
Dávajte si pozor na majiteľa
Pri prenájme virtuálnej kancelárie je potrebné zvážiť niekoľko vecí. Či je pre vás rozhodujúca na vizitke „dobrá adresa“, alebo sa uspokojíte aj s okrajovejšou časťou mesta. To je individuálna preferencia a cenový rozdiel v rôznych adresách môže byť niekoľko stoviek eur ročne.
Vždy si však prenajímajte kanceláriu od skutočného vlastníka nehnuteľnosti. Je to prvá vec, na ktorú sa informujte. Pretože iba majiteľ nehnuteľnosti môže udeliť súhlas na prevádzku firemných priestorov a zriadenie sídla firmy. Môže síce uviesť viacero súhlasov pre viacero firiem a na jednej adrese môže byť takto viacero oficiálnych sídiel firiem, ale vždy rozhoduje majiteľ. V prípade, že si poskytovateľ virtuálneho sídla nehnuteľnosť sám len prenajíma, môžu pri vypovedaní zmluvy nastať problémy a následne bude opäť potrebná zmena v OR SR.
Aj na súkromný coworking
Jednou z výhod virtuálnej kancelárie je, že často k balíku služieb poskytuje na nejaký čas na využitie reprezentačných priestorov, zasadačky, konferenčnej sály. Prípadne sú dostupné za poplatok. Virtuálne sídlo sa tak nemusí stať iba schránkou, kde vám chodia zásielky, ale splní plnohodnotnú funkciu pobočky na pár dni v mesiaci.
Ak potrebujete napríklad viesť rokovanie s partnermi v inom, obvykle hlavnom meste. Práve to je na Slovensku, ale aj vo svete veľmi obľúbený dôvod na vytvorenie virtuálneho sídla. Virtuálne sídlo oproti klasickému coworkingovému priestoru získava významný benefit práve tým, že na adrese môžete priamo zaregistrovať aj sídlo, čo štandardný coworking priestor neumožňuje.
Väčšia anonymita
Mnoho podnikateľov pri zriadení virtuálnej kancelárie počíta s menšou kontrolou zo strany štátnych orgánov, čo je vzhľadom na množstvo firiem napríklad v hlavnom meste naozaj logický a nepísaný benefit virtuálneho sídla.
Takisto sa mnohí podnikatelia snažia vyriešiť napríklad časté a neodôvodnené kontroly zo strany daňového úradu práve cestou zmeny sídla na virtuálnu adresu v hlavnom meste. Virtuálne sídla je možné si okrem Bratislavy prenajať aj v iných väčších a krajských mestách.
Zároveň máte oddelené súkromie od pracovnej kancelárie, čo je v niektorých prípadoch vhodná ochrana aj v prípade, že si majiteľ firmy neželá byť zastihnutý. Minimálne sa tým zvyšuje miera anonymity aj zabezpečenia súkromia majiteľa firmy.
Ako si založiť virtuálne sídlo?
V princípe existujú možnosti dve. Mnoho spoločností rieši prenájom virtuálnych priestorov ako svoj biznis, no podnikateľ má aj inú možnosť, a to prenajať si virtuálne sídlo napríklad už u existujúcej firmy, alebo známeho. V takom prípade je potrebný iba súhlas vlastník so zápisom sídla do obchodného registra.
Ak sa rozhodnete pre realizáciu virtuálneho sídla prostredníctvom firmy, postupuje sa na základe zmluvných podmienok a objednania si služieb. Následne si svoju získanú adresu môžete zapísať ako vlastné sídlo. Mnoho spoločností, ktoré profesionálne ponúkajú virtuálne sídla, poskytujú aj založenie spoločnosti na kľúč. Pozor však na dôležitú vec. Ako sídlo firmy musí byť použitá riadna adresa a miesto, nemôže to byť napríklad zriadený P.O.BOX, teda poštový priečinok.
Pre koho je virtuálne sídlo vhodné?
- štartujúci podnikatelia, startupisti, tí ktorí chcú šetriť náklady
- spoločnosti, ktoré potrebujú outsorsovať korešpondenčno-administratívne činností
- firmy, ktoré majú záujem vystupovať v inom meste ako v mieste bydliska
- firmy, ktoré si chcú zabezpečiť oddelenie súkromia a podnikania
- zahraničné spoločnosti, otvárajúce svoje pobočky na území Slovenskej republiky
- občianske združenia a neziskové organizácie, ktoré nedisponujú vhodnými priestormi
- firmy, ktoré potrebujú v isté dni využívať reprezentačné priestory, alebo zasadačky, ale v centrále firmy nepotrebujú pracovať
- firmy, ktoré sa presťahovali, ale majú záujem zostať pod rovnakým daňovým úradom
- firmy, ktoré majú záujem prejsť pod iný daňový úrad