V upravenom návrhu novely zákona o verejnom obstarávaní už nie je kritizovaná sporná časť o strategických zákazkách.
Ministerstvo vnútra SR to zdôvodňuje tým, že strategické zákazky „možno predbehli čas a možno neboli úplne dobre pochopené“.
Zákon upravujúci obstarávanie je takmer hotový
„Nemám rád kontroverzné časti zákona, ktoré nie sú prijaté absolútne, pretože za tento zákon sa musíme zasadiť všetci. Musíme ho prijať taký, že vylepší obstarávanie, najmä tok peňazí do hrubého domáceho produktu štátu a umožní vytvoriť ďaleko viacej pracovných miest. To je hlavný účel tohto zákona,“ povedal pre agentúru SITA minister vnútra Robert Kaliňák.
Pre súčasný komplikovaný zákon o obstarávaní sa podľa šéfa rezortu vnútra mnohé veci neobstarávajú, resp. nestavajú. „Tých príkladov sú desiatky. Napríklad zbrane, ktoré sa na ministerstve po tragédii v Devínskej Novej Vsi obstarávali dva roky, a napriek tomu sa neobstarali. A nemyslím si, že by sme podozrievali predchádzajúce vedenie ministerstva, že malo nejaké nekalé úmysly,“ uviedol Kaliňák. Návrh novely zákona chce predstaviť vtedy, keď bude mať definitívnu podobu. Podľa ministra je pripravený zhruba na 95 %.
Novela by mala platiť od polovice roka 2013
K návrhu novely verejného obstarávania prišlo spolu 1 240 pripomienok, z toho 482 zásadných. Navrhovaná účinnosť novely je 1. júla 2013 s výnimkou časti o certifikácii zariadení na elektronickú aukciu, ktorá by mala byť účinná 1. januára 2014. Ministerstvo vnútra má dovtedy zriadiť elektronické trhovisko. Vláda by o návrhu novely zákona o verejnom obstarávaní mala rokovať ešte v januári.
„Hlavným cieľom návrhu zákona je dosiahnuť efektívnosť vynakladania verejných zdrojov, spojenú aj s posilnením súťažného princípu a s dôrazom na záujem štátu, zabezpečiť flexibilitu, aktívnu otvorenosť procesov verejného obstarávania a chrániť kvalitných a poctivých dodávateľov,“ uvádza sa v predkladacej správy k návrhu novely verejného obstarávania.
Akcionárov aj subdodávateľov budú musieť zverejniť
Vo verejnom obstarávaní sa má podľa navrhovanej novely posilniť princíp ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. Určí sa mimoriadne nízka cena, ak bude o 30 % pod priemerom iných cien a 15 % od druhej najnižšej ceny. Pri zákazkách nad 10 mil. eur majú platiť prísnejšie pravidlá a sprísnia sa podmienky účasti vo verejnom obstarávaní. Uchádzači budú povinní uviesť svojich subdodávateľov nad 10 % objemu zákazky, ako aj akcionárov nad 30 % a spoločníkov. Zábezpeka sa zvýši na 5 % ceny alebo maximálne 1 mil. eur. Povinná bude identifikácia majoritných subdodávateľov.
Niektoré tovary a služby štát obstará centrálne
Zavedie sa centrálne obstarávanie pre bežné tovary, služby a práce, pre ktoré bude štátne elektronické trhovisko a pri ostatných sa bude používať jednotný postup s povinnou elektronickou aukciou. Limit, pod ktorý nebudú upravené formálne pravidlá obstarávania, sa má znížiť na polovicu – pre tovary a služby na 5 tis. eur a pre stavebné práce na 10 tis. eur. Zjednotia sa úpravy pre podlimitné a podprahové zákazky a zákazky s nízkou hodnotou.
Dodávateľov oznámkujú
Ďalšou zmenou majú byť referencie kvality a rating dodávateľov. Verejní obstarávatelia a obstarávatelia budú povinní vyhotovovať referencie na dodané tovary, služby a práce z hľadiska dodržania zmluvných povinností, omeškania a reklamácií. Negatívne referencie môžu viesť k zákazu účasti na obstarávaní na jeden rok a v prípade odstúpenia od zmluvy či výpovede zmluvy pre neplnenie povinností dodávateľa, ako aj podvádzania pri preukazovaní podmienok účasti až na tri roky.
Zrušia rokovacie konanie bez zverejnenia
Zjednodušia sa revízne postupy a zavedie sa druhostupňové odvolacie konanie o námietkach vytvorením Rady na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Konania o námietkach sa zlúčia do jedného, na konci súťaže a s jedným rozhodnutím. Podstatne sa rozšíria zverejňovacie povinnosti a zruší sa rokovacie konanie bez zverejnenia. Vznikne jeden profil pre každého verejného obstarávateľ a obstarávateľa na jednom mieste a celý priebeh zákazky, ako aj zmlúv a ich plnenia bude zverejnený. Zavedie sa zákaz dodatkov o cene plnenia a princíp znižovania ceny pri opakovaných dodaniach. Dodatky o zvýšení ceny alebo ekonomickom zvýhodnení dodávateľa budú možné len so súhlasom Rady ÚVO. Rámcové dohody alebo zmluvy na opakované plnenie budú musieť obsahovať dohodnutý spôsob znižovania ceny podľa vývoja na trhu.