Zhruba tretine Slovákov neostáva z príjmu na sporenie
Zhruba tretina Čechov a Slovákov utratí všetok svoj príjem a neostáva im na to, aby časť peňazí odložili a buď sporili, alebo investovali. Vyplynulo to z prieskumu výskumnej agentúry Nielsen Admosphere. Slováci veria, že sa ich finančná situácia bude časom zlepšovať. Česi sú vo svojich očakávaniach pesimistickejší.
Česi a Slováci nedokážu sporiť pre nízky príjem
Najčastejšie uvádzaným dôvodom, prečo respondentom neostávajú finančné prostriedky na sporenie či investovanie, je ich nízky príjem. V tomto sú na tom Česi o niečo lepšie. Šesťdesiatdva percent Čechov uviedlo, že majú veľmi nízky príjem, pričom rovnaký dôvod deklaruje až 72 % slovenských respondentov.
Ďalším významným dôvodom, prečo ľuďom neostanú zvyšné peniaze, sú vysoké náklady na bývanie. To uviedlo 28 % Čechov a 25 % Slovákov. Pre 25 % Čechov sú významnou položkou bežné výdavky a splácanie úverov, pričom pre 28 % Slovákov sú to hlavne vysoké náklady na stravovanie. Jedenásť percent Čechov a 8 % Slovákov pripúšťa, že dôvodom, prečo im neostávajú peniaze, je ich drahý životný štýl.
Štvrtina slovenských firiem nemá kodifikované protikorupčné pravidlá
e-book: Rady pre živnostníkov ako neodísť do dôchodku s holým zadkom!
Ak v domácnostiach nejaké peniaze po zaplatení nutných výdavkov predsa len ostanú, tak častým miestom, kam tieto peniaze ďalej idú, sú pre Čechov poistné produkty ako životné či penzijné poistenie. To uviedla takmer polovica českých respondentov, ale len štvrtina slovenských respondentov. Ďalej sú to sporiace produkty, tam je obľuba v oboch krajinách približne rovnaká. Vyjadrilo sa tak 32 % Čechov a 31 % Slovákov.
Podľa prieskumu sú Slováci výrazne optimistickejší, čo sa týka budúcnosti ich finančnej situácie. Na rozdiel od Čechov, ktorí sú viac zdržanliví, Slováci oveľa častejšie uvádzajú, že sa ich finančná situácia bude v budúcnosti zlepšovať. O tom, že ich finančná situácia bude o 10 rokov lepšia než dnes, je presvedčená takmer polovica Slovákov a len necelých 40 % Čechov. Tí sa častejšie domnievajú, že ich situácia bude pravdepodobne rovnaká.
Výskum uskutočnila spoločnosť Nielsen Admosphere na českom a slovenskom národnom paneli. Dopytovaní boli respondenti starší než 18 rokov s aspoň nejakým príjmom. Išlo o reprezentatívnu vzorku českých a slovenských užívateľov internetu.