Zmeny v zákone o DPH od 1. 1. 2026
Vláda Slovenskej republiky predložila do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty.
Vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení na roky 2023 – 2027 zaviazala zefektívniť boj proti daňovým únikom a čo najefektívnejšie využiť existujúce opatrenia, ako aj prijať nové s cieľom dosiahnuť minimalizáciu počtu a objemu daňových únikov a zníženie daňovej medzery. Snahou je zaviesť povinnú elektronickú fakturáciu a digitálne oznamovanie údajov o dodaniach tovarov a služieb finančnej správe.
Primárnym cieľom novelizácie zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH je transpozícia článku 1 a článku 5 smernice (EÚ) 2025/516 a zavedenie povinnej elektronickej fakturácie pre zdaniteľné osoby, ktoré sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty, ako aj povinné digitálne oznamovanie údajov o dodaniach tovarov a služieb finančnej správe v reálnom čase.
Prechodným ustanovením zákona o DPH bude s účinnosťou od 1. januára 2027 do 30. júna 2030 zavedená povinnosť pre platiteľov dane vyhotoviť a prijímať faktúry v ustanovenom elektronickom formáte, ako aj povinnosť elektronicky oznamovať údaje z tuzemských dodaní tovarov a služieb. S účinnosťou od 1.7.2030 sa zavádza povinnosť pre platiteľov dane elektronicky oznamovať údaje pri tuzemskom dodaní tovarov a služieb (tzv. tuzemské B2B dodania tovarov a služieb). V nadväznosti na zavedenie povinnej elektronickej fakturácie a na digitálne oznamovanie údajov pri tuzemských zdaniteľných obchodoch sa s účinnosťou od 1.7.2030 úplne ruší povinnosť podávať kontrolný výkaz pre platiteľov dane.
Od 1.7.2030 sa zavádza pre zdaniteľné osoby povinnosť vyhotoviť a prijímať faktúry v štruktúrovanom elektronickom formáte pri cezhraničných dodaniach tovarov alebo služieb, ako aj povinnosť digitálne oznamovať údaje o týchto dodaniach. V nadväznosti na zavedenie povinnosti digitálne oznamovať údaje o cezhraničných dodaniach tovarov alebo služieb sa s účinnosťou od 1.7.2030 ruší povinnosť podávať súhrnný výkaz.
V súlade so spomínaným cieľom vlády SR zefektívniť boj proti daňovým únikom, s účinnosťou od 1. januára 2026, nastanú zmeny v oblasti registrácie pre daň s cieľom eliminovať konania vedúce k vyhýbaniu sa registračnej povinnosti. Podstatou je ustanoviť právomoc správcu dane rozhodnúť o registrácii dvoch alebo viacerých, formálne nezávislých, zdaniteľných osôb, u ktorých sú dôvody (obchádzanie platenia dane a zachovanie si výhody neúčtovania dane z pridanej hodnoty v rámci podnikania vykonávaného týmito zdaniteľnými osobami) na registráciu skupiny z úradnej moci, ako jedného platiteľa na účely dane z pridanej hodnoty.
Navrhuje sa rozšírenie uplatňovania osobitného spôsobu úhrady dane takým spôsobom, že pri určitých transakciách vybraných platiteľov dane, pri ktorých je odôvodnené podozrenie, že daň u dodávateľa nebude uhradená, bude mať daňový úrad možnosť uložiť povinnosť odberateľovi uhradiť daň z faktúry priamo na účet správcu dane vedený pre dodávateľa.
V súvislosti so zavedením povinnej elektronickej fakturácie dochádza k legislatívno-technickým zmenám aj v zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov. Podobne, s cieľom väčšej efektivity správy daní, sa navrhuje doplnenie a úprava príslušných ustanovení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Vo vzťahu k zákonu č. 215/2019 Z. z. o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme dochádza k precizovaniu transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady o elektronickej fakturácii vo verejnom obstarávaní v slovenskom právnom poriadku. Navrhovaná úprava precizuje povinnosť verejného obstarávateľa a obstarávateľa zabezpečiť prijímanie elektronickej faktúry. V tejto súvislosti dochádza aj k úprave v zákone č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. 1. 2026 s výnimkou úprav uvedených v čl. I bodov 7, 14, 22 až 25, § 71 ods. 5 v bode 29, § 72 ods. 11 v bode 33, bodov 39, 50, 58 a 59, čl. II bodov 2 a 5, čl. III bodov 3 až 5, čl. IV a V, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. 1. 2027 a s výnimkou úprav uvedených v čl. I bodov 8 až 13, 19, 20, 26 až 28, § 71 ods. 4 a 6 v bode 29, bodov 30, 31, § 72 ods. 9 a 10 v bode 33, bodov 34 až 38, bodov 40 až 44, bodov 46 až 49 a bodov 51 až 53, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. 7. 2030.
Registrácia skupiny z úradnej moci
V súčasnosti uplatňovaný režim skupinovej registrácie je založený na dobrovoľnej registrácii viacerých, právne nezávislých, zdaniteľných osôb so sídlom, miestom podnikania alebo prevádzkarňou na území Slovenskej republiky, vzájomne spojených finančnými, ekonomickými a organizačnými väzbami, ktoré možno na účely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) považovať za jednu zdaniteľnú osobu bez ohľadu na skutočnosť, že aj naďalej ostávajú samostatnými právnymi subjektmi. Skupina sa po zaregistrovaní stáva platiteľom a práva a povinnosti jednotlivých členov skupiny vyplývajúce zo zákona o DPH a Daňového poriadku prechádzajú na skupinu. Skupina má rovnaké práva a povinnosti ako ktorýkoľvek iný platiteľ dane.
Navrhuje sa zaviesť nový inštitút registrácie skupiny pre daň z úradnej moci s cieľom zamedziť obchádzanie platenia dane. Podstatou je ustanoviť právomoc správcu dane rozhodnúť o registrácii dvoch alebo viacerých, formálne nezávislých, zdaniteľných osôb, u ktorých sú dôvody (obchádzanie platenia dane a zachovanie si výhody oslobodenia od dane v rámci podnikania vykonávaného týmito zdaniteľnými osobami) na registráciu skupiny z úradnej moci, ako jedného platiteľa na účely dane.
Ak nastanú dôvody na registráciu skupiny z úradnej moci (odsek 1), daňový úrad príslušný na registračné konanie, ktorým bude Daňový úrad Banská Bystrica, zašle zástupcovi skupiny, ktorého si predpokladaní členovia zvolia na účely registračného konania, výzvu, aby sa k týmto dôvodom v určenej lehote vyjadril. Ak sú tieto dôvody opodstatnené, Daňový úrad Banská Bystrica z úradnej moci skupinu zaregistruje pre daň, pridelí jej identifikačné číslo pre daň a určí jej zástupcu.
Skupina sa stáva platiteľom dňom nasledujúcim po dni nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o registrácii skupiny; týmto dňom nadobúda platnosť identifikačné číslo pre daň pridelené skupine a zaniká platnosť identifikačných čísel pre daň jednotlivých členov skupiny, ak boli pridelené v tuzemsku.
Navrhuje sa, aby daňovým úradom príslušným pre skupinu z úradnej moci bol daňový úrad príslušný pre zástupcu skupiny. Na konanie zástupcu skupiny z úradnej moci, práva a povinnosti a zodpovednosť jednotlivých jej členov sa bude primerane vzťahovať ustanovenie platné pre dobrovoľnú registráciu skupiny, ktorým je § 4b ods. 4.
Upravený je aj postup týkajúci sa zmeny registrácie skupiny z úradnej moci v prípadoch, ak ďalší jej člen spĺňa podmienky ustanovené zákonom o DPH na registráciu skupiny z úradnej moci alebo prestal spĺňať podmienky podľa § 4a. Zástupca skupiny je povinný podať žiadosť o zmenu registrácie skupiny z úradnej moci, ak ďalší člen skupiny spĺňa podmienky na registráciu skupiny z úradnej moci alebo ak člen skupiny prestane spĺňať podmienky podľa § 4a. Ak tieto skutočnosti zistí daňový úrad príslušný pre skupinu, bezodkladne rozhodne z úradnej moci o zmene registrácie skupiny. Za nesplnenie povinností sa navrhuje skupine z úradnej moci uložiť pokutu do výšky 10 000 eur.
V samostatných ustanoveniach sú riešené prípady zmeny registrácie skupiny z úradnej moci, a to ak niektorý z jej členov zanikne bez likvidácie, a na právneho nástupcu prechádza majetok zanikajúceho člena skupiny z úradnej moci alebo niektorý z jej členov zanikne bez právneho nástupcu.
Registračná povinnosť osoby, ktorá nie je platiteľom
V § 7a ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Žiadosť o registráciu pre daň môže podať aj zdaniteľná osoba, ktorá nie je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 4, aj ak jej nevznikla povinnosť podľa prvej vety.“.
Cieľom navrhovanej úpravy je zvýšiť právnu istotu a zrozumiteľnosť zákona tým, že sa výslovne upravuje možnosť dobrovoľnej registrácie pre zdaniteľné osoby, ktoré síce nespĺňajú zákonom stanovené podmienky na účely povinnej registrácie (§ 4, 7 a 7a), no z iných dôvodov sa rozhodnú pre vstup do systému dane z pridanej hodnoty. Ide o dôležité upresnenie súvisiace najmä so zavedením povinnej elektronickej fakturácie pre prípady, že zdaniteľná osoba začne podnikať alebo plánuje vstúpiť do obchodných vzťahov s platiteľmi DPH a je povinná zabezpečiť, aby vedela prijať elektronickú faktúru a pod.
Miesto nadobudnutia tovaru z iného členského štátu
V nadväznosti na zavedenie povinnej elektronickej fakturácie a oznamovania údajov pri cezhraničnom dodaní tovarov a služieb v rámci členských štátov, a s tým súvisiace zrušenie povinnosti pre platiteľov dane podávať súhrnný výkaz, sa navrhuje s účinnosťou od 1.7.2030 transponovať čl. 5 prvý bod smernice Rady (EÚ) 2025/516, na základe ktorého sa jedna z podmienok, ktoré špecifikujú, že miestom nadobudnutia tovaru z iného členského štátu pri trojstrannom obchode je miesto, kde sa tovar nachádza v čase skončenia jeho odoslania alebo prepravy k nadobúdateľovi, bude viazať na digitálne oznámenie údajov o cezhraničnom dodaní tovaru.
Daňová povinnosť pri dodaní tovaru a služby
Navrhuje sa v nadväznosti na skrátenie lehoty na vyhotovenie elektronickej faktúry upraviť okamih vzniku daňovej povinnosti pri cezhraničnom dodaní tovaru do iného členského štátu a cezhraničnom nadobudnutí tovaru z iného členského štátu na desiaty deň odo dňa dodania tovaru, resp. na desiaty deň odo dňa nadobudnutia tovaru.
Oslobodenie od dane pri dodaní tovaru z tuzemska do iného členského štátu
V nadväznosti na zavedenie povinnej elektronickej fakturácie a oznamovania údajov o cezhraničnom dodaní tovarov a služieb v rámci členských štátov a s tým súvisiace zrušenie povinnosti pre platiteľov dane podávať súhrnný výkaz sa navrhuje s účinnosťou od 1.7.2030 transponovať čl. 5 druhý bod smernice (EÚ) 2025/516, podľa ktorého sa navrhuje ustanoviť novú podmienku na uplatnenie oslobodenia od dane pri dodaní tovaru z tuzemska do iného členského štátu.
Oslobodenie od dane podľa odsekov 1 a 4 sa neuzná, ak dodávateľ neoznámil údaje podľa § 80 alebo, ak zaslané údaje obsahujú nesprávne, nepravdivé alebo neúplné informácie o tomto dodaní; to neplatí, ak dodávateľ tieto nedostatky dostatočne odôvodní.
Oslobodenie od dane pri trojstrannom obchode
Spresňujú sa ustanovenia týkajúce sa trojstranného obchodu v nadväznosti na zavedenie povinnej elektronickej fakturácie. Upravuje sa, že ak prvým odberateľom (osoba, ktorej sa tovar dodáva pred jeho prepravou alebo odoslaním) je zahraničná osoba z tretieho štátu, na vyhotovenie a uchovávanie faktúry pre druhého odberateľa (následný nadobúdateľ), ktorý je osobou registrovanou pre DPH v tuzemsku, sa vzťahujú ustanovenia § 71 až 76 zákona o DPH, ktoré upravujú povinnosti pri vyhotovovaní a uchovávaní faktúr, vrátane pravidiel pre elektronickú fakturáciu. Z uvedeného ustanovenia je aj v súlade s fakturačnými pravidlami v zákone o DPH (§ 71 až 76) potom zrejmé, že ak je prvým odberateľom zdaniteľná osoba z iného členského štátu, použije pri vyhotovení faktúry pre druhého odberateľa fakturačné pravidlá členského štátu, v ktorom je prvý odberateľ usadený.
Odpočítanie dane platiteľom
S účinnosťou od 1.7.2030 sa navrhuje transponovať čl. 5 tretí bod smernice (EÚ) 2025/516, na základe ktorého sa navrhuje ustanoviť novú hmotnoprávnu podmienku práva na odpočítanie dane, ktorá sa bude vzťahovať na dodanie tovaru alebo služby podliehajúce oznamovacej povinnosti podľa § 80a, pričom touto podmienkou bude dispozícia elektronickou faktúrou. Ak platiteľ dane v týchto prípadoch nebude mať elektronickú faktúru, právo na odpočítanie dane si nebude môcť uplatniť.
Uplatnenie práva na odpočítanie dane
Navrhuje sa spresnenie pravidiel týkajúcich sa momentu uplatnenia práva na odpočítanie dane zo strany platiteľa dane, a to v nadväznosti na ustanovenie § 49 ods. 2. Zrušuje sa možnosť vykonať odpočítanie dane v ktoromkoľvek období do konca kalendárneho roka, v ktorom právo na odpočítanie vzniklo. Navrhované znenie výslovne určuje, že platiteľ môže vykonať odpočítanie dane len v tom v zdaňovacom období, v ktorom mu vzniklo právo na odpočítanie, pričom musia byť splnené podmienky na odpočítanie dane, a to vznik práva na odpočítanie dane a do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za toto obdobie mať k dispozícii príslušný daňový doklad.
Daňový zástupca pri dovoze tovaru
Ustanovenie § 69a ods. 6 sa navrhuje upraviť v nadväznosti na nové ustanovenie § 80 a tým súvisiace zrušenie povinnosti predkladať súhrnný výkaz. Cieľom zmeny je zosúladiť terminológiu a obsah povinností s novým znením § 80, ktoré upravuje oznamovanie údajov v kontexte elektronického oznamovania údajov pre cezhraničné transakcie podľa smernice (EÚ) 2025/516. Povinnosť daňového zástupcu oznámiť príslušné údaje zabezpečuje riadne vykazovanie plnení prostredníctvom daňového zástupcu a plní kontrolnú funkciu v rámci elektronického oznamovania údajov. Uvedená úprava zároveň odstraňuje pochybnosti o tom, kto je zodpovedný za splnenie oznamovacích povinností v prípade, že si dovozca zvolil daňového zástupcu.
Osobitný spôsob úhrady dane
S účinnosťou od 1.1.2022 bol v § 69c zákona o DPH zavedený osobitný spôsob úhrady dane. Osobitný spôsob úhrady dane umožňuje platiteľovi dane (odberateľovi) vyhnúť sa ručeniu za daň podľa § 69b zákona o DPH, ktorú v lehote splatnosti nezaplatil (vcelku alebo len sčasti) jeho dodávateľ tým, že sumu dane odberateľ neuhradí dodávateľovi, ale ju zašle na osobný účet daňového subjektu (OÚD) vedený správcom dane pre dodávateľa.
Z pohľadu finančnej správy má osobitný spôsob úhrady dane značný potenciál riešiť veľkú skupinu podvodov so zmiznutým obchodníkom. Jeho širšiemu využitiu ako inštitútu zabezpečujúcom platbu dane však bránila jeho úzka vecná a personálna pôsobnosť. Klesajúci bol aj trend jeho využívania platiteľmi dane.
Preto došlo k návrhu na rozšírenie uplatňovania osobitného spôsobu úhrady dane podľa § 69c zákona o DPH takým spôsobom, že pri určitých transakciách vybraných platiteľov dane, pri ktorých je odôvodnené podozrenie, že daň u dodávateľa nebude uhradená, bude mať daňový úrad možnosť uložiť povinnosť odberateľovi uhradiť daň z faktúry priamo na OÚD správcu dane vedený pre dodávateľa. Išlo by teda o cielené, nie plošné opatrenie.
Ak odberateľ daň uvedenú v rozhodnutí neuhradí vcelku v určenej lehote, alebo uhradí len jej časť, daňový úrad mu uloží pokutu do výšky dane uvedenej na faktúre.
Faktúra
Na účely zákona o DPH sa navrhuje vyhotovovať faktúru zásadne ako elektronickú faktúru v zákonom ustanovenom formáte elektronického dokumentu, ktorý umožňuje automatizované a elektronické spracovanie a v dátovej štruktúre v súlade s technickou normou pre elektronickú fakturáciu a zoznamom jej syntaxí podľa osobitného predpisu – vykonávacie rozhodnutie 2017/1870. Okrem toho zákon v ustanovených prípadoch pripúšťa aj vyhotovenie zjednodušenej faktúry alebo dokladu alebo oznámenia iného ako elektronická faktúra alebo zjednodušená faktúra – faktúra v inej podobe (môže ísť napríklad o listinnú podobu, PDF a pod.).
§ 71 sa dopĺňa odsekmi 4 až 6, ktoré znejú:
(4) Faktúra sa vyhotovuje ako elektronická faktúra, ak tento zákon neumožňuje vyhotoviť faktúru ako zjednodušenú faktúru alebo faktúru v inej podobe. Vyhotovenie faktúry nepodlieha súhlasu príjemcu plnenia. Zaslanie elektronickej faktúry iným spôsobom než doručovacou službou podlieha súhlasu príjemcu plnenia.
(5) Každá zdaniteľná osoba, ktorá je povinná vyhotoviť elektronickú faktúru podľa tohto zákona, je povinná zabezpečiť, aby mohla zaslať a prijať elektronickú faktúru doručovacou službou. Každá osoba, ktorej je v tuzemsku dodaný tovar alebo služba, pri ktorej je zdaniteľná osoba povinná vyhotoviť elektronickú faktúru podľa tohto zákona, je povinná zabezpečiť, aby mohla prijať elektronickú faktúru zaslanú doručovacou službou.
(6) Zjednodušenou faktúrou je doklad alebo oznámenie, ktoré nemusí obsahovať všetky údaje podľa § 74 ods. 1 a vydáva sa ako
- doklad za tovar alebo službu, ak cena vrátane dane nie je viac ako 100 eur, pričom takýto doklad nemusí obsahovať údaje podľa § 74 ods. 1 písm. b) a jednotkovú cenu podľa § 74 ods. 1 písm. g),
- doklad vyhotovený pokladnicou e-kasa klient podľa osobitného predpisu,29a) ak cena tovaru alebo služby vrátane dane nie je viac ako 400 eur, a doklad vyhotovený tankovacím automatom pre bezobslužné čerpanie pohonných látok, ak cena tovaru vrátane dane uhradená elektronickým platobným prostriedkom nie je viac ako 400 eur, pričom takéto doklady nemusia obsahovať údaje podľa § 74 ods. 1 písm. b) a jednotkovú cenu podľa § 74 ods. 1 písm. g),
- doklad alebo oznámenie podľa odseku 2, ktoré musí obsahovať poradové číslo pôvodnej faktúry, ktorým môže byť aj pôvodný identifikátor pokladničného dokladu podľa osobitného predpisu,29a) a údaje, ktoré sa menia.
V nadväznosti na zavedenie povinnej elektronickej fakturácie sa navrhuje, aby sa aj každý opravný doklad alebo oznámenie (okrem opravného dokladu podľa § 25a) k prvotne vyhotovenej elektronickej faktúre vyhotovovalo elektronicky za rovnakých podmienok ako elektronická faktúra.
V § 71 ods. 4 sa z dôvodu právnej istoty navrhuje ustanoviť, že faktúrou na účely zákona o DPH je elektronická faktúra, ak zákon o DPH výslovne neustanovuje, že faktúru je možné vyhotoviť ako zjednodušenú faktúru alebo faktúru v inej podobe. S účinnosťou od 1.7.2030 sa navrhuje, aby vyhotovenie faktúry nepodliehalo súhlasu príjemcu plnenia. Zároveň sa navrhuje, aby zaslanie elektronickej faktúry, ktorá je v súlade s európskou normou pre elektronickú fakturáciu a so zoznamom jej syntaxí, teda ktorá je vyhotovená v harmonizovanom štruktúrovanom elektronickom formáte, ktorý umožňuje jej automatizované a elektronické spracovanie, nepodliehalo súhlasu odberateľa faktúry, ak ide o platiteľa dane, zdaniteľnú osobu alebo o nezdaniteľnú právnickú osobu a elektronická faktúra je zaslaná prostredníctvom doručovacej služby. Zaslanie elektronickej faktúry iným spôsobom ako doručovacou službou, vyžaduje súhlas odberateľa s prijatím elektronickej faktúry týmto iným spôsobom doručenia. Nejde o udelenie súhlasu s vyhotovením elektronickej faktúry, ale o udelenie súhlasu s jej zaslaním v inom formáte súladným s európskou normou pre elektronickú fakturáciu a so zoznamom jej syntaxí, ako je formát podporovaný doručovacou službou.
V § 71 ods. 5 sa s účinnosťou od 1.1.2027 upravuje, že každá zdaniteľná osoba, ktorá je povinná vyhotoviť elektronickú faktúru, je povinná zabezpečiť, aby ju vedela zaslať alebo prijať doručovacou službou. Rovnaká povinnosť vedieť prijať elektronickú faktúru zaslanú doručovacou službou vyplýva aj pre každú osobu (zdaniteľná osoba, zdaniteľná osoba – neplatiteľ a nezdaniteľná právnická osoba), ktorej je v tuzemsku dodaný tovar alebo služba od platiteľa, ktorý je povinný vyhotoviť elektronickú faktúru.
Osoby povinné vyhotoviť faktúru
V § 72 ods. 2 sa navrhuje explicitne ustanoviť prípady, kedy je zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom, povinná vyhotoviť elektronickú faktúru.
Zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom, je povinná vyhotoviť faktúru podľa tohto zákona, ak
- dodá tovar s miestom dodania v inom členskom štáte, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru a zdaniteľná osoba je registrovaná podľa § 7 alebo § 7a,
- dodá službu s miestom dodania v inom členskom štáte, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca služby a zdaniteľná osoba je registrovaná podľa § 7 alebo § 7a,
- prijme platbu pred dodaním tovaru podľa písmena a) alebo dodaním služby podľa písmena b),
dodá tovar alebo službu s miestom dodania v treťom štáte zdaniteľnej osobe alebo nezdaniteľnej právnickej osobe.
V § 72 ods. 3 sa navrhuje, že zahraničná osoba z tretieho štátu, ktorá nie je platiteľom, a ktorej vzniká povinnosť vyhotoviť faktúru pri dodaní tovaru alebo dodaní služby s miestom dodania v tuzemsku, nemusí vyhotoviť faktúru len ako elektronickú faktúru, ale môže faktúru vyhotoviť aj v inej podobe (listinná podoba, PDF a pod.) podľa zákona o DPH.
- § 72 sa dopĺňa odsekmi 9 až 11, ktoré znejú:
„(9) Zjednodušená faktúra podľa § 71 ods. 6 písm. a) a b) sa nesmie vyhotoviť pri
- dodaní tovaru alebo služby podľa odseku 1 písm. b), d) a e),
- prijatí platby podľa odseku 1 písm. f) pred dodaním tovaru podľa odseku 1 písm. b) alebo písm. d),
- prijatí platby podľa odseku 1 písm. g) pred dodaním služby podľa odseku 1 písm. b).
(10) Platiteľ alebo zdaniteľná osoba môže vyhotoviť faktúru v inej podobe pri
- dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v treťom štáte zdaniteľnej osobe,
- dodaní nového dopravného prostriedku podľa odseku 5,
- predaji tovaru na diaľku na území Európskej únie s miestom dodania v tuzemsku okrem predaja tovaru na diaľku, pri ktorom dodávateľ uplatňuje osobitnú úpravu podľa § 68b.
(11) Platiteľ, ktorý je zahraničnou osobou z iného členského štátu, je povinný vyhotoviť pri dodaní tovaru alebo služby faktúru podľa tohto zákona, len ak je z tohto dodania osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 1 v tuzemsku. Povinnosť vyhotoviť faktúru podľa prvej vety sa vzťahuje aj na vyhotovenie faktúry pri prijatí platby pred týmto dodaním tovaru alebo služby.
Lehota na vyhotovenie faktúry
Z dôvodu transpozičnej povinnosti vyplývajúcej zo smernice (EÚ) 2025/516, ktorou sa zavádza povinná elektronická fakturácia, sa navrhuje s účinnosťou od 1.7.2030 transponovať čl. 5 šiesty bod a upraviť aj lehotu na vyhotovenie faktúry z 15 dní na 10 dní (ide o kalendárne dni) za účelom dosiahnutia jednoznačnosti a jednotného postupu v aplikačnej praxi, a to pokiaľ ide o dodania tovarov a služieb do iných členských štátov, tuzemské dodania tovarov a služieb, ale aj dodania tovarov a služieb do tretích štátov alebo prijatia platby pred týmto dodaniami. Rovnaká lehota sa navrhuje ustanoviť aj pre vyhotovenie opravnej faktúry.
Ustanovenie § 73 sa dopĺňa novými odsekmi 3 a 4. Z dôvodu právnej istoty sa v odseku 3 navrhuje spresniť postup pri počítaní lehôt pri vyhotovení faktúry, kedy nebude dochádzať k posunu posledného dňa lehoty na najbližší nasledujúci pracovný deň, ak posledný deň lehoty pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja.
Úprava v odseku 4 je reakciou na praktickú potrebu zohľadniť situácie, keď dodávateľ nemal v čase dodania tovaru alebo služby dostatočné informácie na to, aby vedel, že je povinný vyhotoviť faktúru v zmysle § 73 ods. 1. Takáto situácia môže nastať napríklad v prípadoch, keď odberateľ až dodatočne oznámi, že je zdaniteľnou osobou, a teda má nárok na vyhotovenie faktúry v zákonom stanovenej lehote. Cieľom tohto ustanovenia je zabezpečiť právnu istotu pre dodávateľov a umožniť im dodržať zákonnú lehotu na vyhotovenie faktúry aj v prípadoch, keď objektívne nemohli vedieť o povinnosti faktúru vyhotoviť. Ak dôjde k dodatočnému oznámeniu odberateľa, že ide o zdaniteľnú osobu, lehota na vyhotovenie faktúry sa bude považovať za dodržanú, ak dodávateľ vyhotoví faktúru do desiatich dní od tohto oznámenia.
Súhrnná faktúra
Z dôvodu transpozičnej povinnosti vyplývajúcej zo smernice (EÚ) 2025/516, ktorou sa zavádza povinná elektronická fakturácia sa navrhuje s účinnosťou od 1.7.2030 transponovať čl. 5 siedmy bod a upraviť aj lehotu na vyhotovenie súhrnnej faktúry. Zároveň sa navrhuje vypustenie odseku 2 z dôvodu, že smernica (EÚ) 2025/516 uvedenú možnosť vyhotovenia súhrnnej faktúry neupravuje (napr. dohoda o platbách za dodanie elektriny, plynu, vody alebo tepla, ktorá pokrýva obdobie najviac 12 kalendárnych mesiacov alebo dohoda o platbách nájomného). Európska norma pre elektronickú fakturáciu STN 16931, v súlade s ktorou sa vyhotovujú elektronické faktúry, takúto dohodu neumožňuje.
Platiteľ a zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom, môže vyhotoviť za viac samostatných dodaní tovaru alebo služby alebo za viac platieb prijatých pred dodaním tovaru alebo dodaním služby súhrnnú faktúru, ktorá môže zahŕňať najviac obdobie kalendárneho mesiaca. Súhrnná faktúra sa musí vyhotoviť do desiatich dní od skončenia kalendárneho mesiaca, na ktorý sa súhrnná faktúra vzťahuje.
Doručovacia služba
S cieľom dosiahnuť čo najefektívnejší systém elektronickej fakturácie sa navrhuje ustanoviť doručovaciu službu.
Ako vyplýva z navrhovaného § 71 ods. 5 , každá zdaniteľná osoba je povinná zabezpečiť, aby mohla zaslať a prijať elektronickú faktúru doručovacou službou. Takisto, každá osoba, ktorej je v tuzemsku dodaný tovar alebo služba, pri ktorej je zdaniteľná osoba povinná vyhotoviť elektronickú faktúru je povinná zabezpečiť, aby mohla prijať elektronickú faktúru zaslanú doručovacou službou.
Ak platiteľ dane nezasiela elektronickú faktúru prostredníctvom doručovacej služby, ktorá predstavuje základný modus doručovania elektronických faktúr, podlieha jej zaslanie súhlasu príjemcu faktúry (navrhovaný §71 ods. 4 a § 85n ods. 2), pričom v tomto prípade nejde o súhlas s vyhotovením elektronickej faktúry, ale o súhlas s jej vyhotovením v inom formáte, ako je ten, ktorý je podporovaný doručovacou službou. Taktiež budú platitelia dane, ktorí vyhotovujú a prijímajú elektronickú faktúru v tomto inom formáte, ktorý ale musí byť vždy v súlade s technickou normou pre elektronickú fakturáciu a so zoznamom jej syntaxí, oznamovať údaje z vyhotovenej a/alebo prijatej faktúry prostredníctvom dátovej správy, ktorá bude v súlade s pripravovaným vykonávacím nariadením Komisie.
Doručovaciu službu budú poskytovať certifikovaní poskytovatelia doručovacej služby, ktorí spĺňajú podmienky ustanovené v odseku 7, a sú spôsobilí v mene platiteľov dane a ostatných osôb, ktoré sú podľa zákona o DPH povinné vyhotoviť a/alebo prijať elektronickú faktúru, zabezpečiť jej všetky funkcionality súvisiace s procesom fakturácie [odsek 2 písmeno a) až d)], ako aj s procesom oznamovania ustanovených údajov z elektronickej faktúry podľa § 80, 80a a § 85n [odsek 2 písm. e)]. Nevyhnutnou podmienkou pre poskytovanie doručovacej služby je aj zápis jej poskytovateľa do evidencie vedenej finančným riaditeľstvom podľa odseku 5.
Doručovacou službou je služba zasielania a doručovania elektronickej faktúry, ktorú poskytuje certifikovaný poskytovateľ doručovacej služby.
Certifikovaný poskytovateľ doručovacej služby je povinný zabezpečiť, aby prostredníctvom doručovacej služby bolo možné
- automatizovane skontrolovať splnenie formálnych náležitostí elektronickej faktúry,
- zabezpečiť vysokú úroveň spoľahlivosti identifikácie odosielateľa aj adresáta,
- zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť elektronickej faktúry od jej odoslania po jej doručenie adresátovi,
- preukázať dátum a čas odoslania, doručenia a prijatia elektronickej faktúry a
- automatizovane plniť informačné povinnosti podľa § 80, § 80a a 85n.
Ak v Európskej únii existuje štandard výmeny elektronických dokumentov prostredníctvom jednotnými pravidlami spravovanej infraštruktúry a postupov, ktorý nie je spravovaný osobou založenou na účely dosahovania zisku a ktorým sa zabezpečí splnenie podmienok podľa odseku 2 písm. a) až d) (ďalej len „európsky doručovací štandard“), doručovacia služba sa poskytuje v súlade s podmienkami európskeho doručovacieho štandardu a s použitím nástrojov a postupov podľa tohto štandardu, ak je tento štandard všeobecne akceptovaný a rozšírený v členských štátoch.
Podmienka všeobecnej akceptácie a rozšírenia podľa odseku 3 je splnená, ak je európsky doručovací štandard dostupný a používaný pre doručovaciu službu najmenej v polovici členských štátov a ak sa na činnosti osoby spravujúcej tento štandard podieľajú aj orgány verejnej moci najmenej polovice členských štátov.
Finančné riaditeľstvo vedie evidenciu európskych doručovacích štandardov a certifikovaných poskytovateľov doručovacej služby pôsobiacich na území Slovenskej republiky a sprístupňuje ju prostredníctvom svojho webového sídla.
Finančné riaditeľstvo zapíše do evidencie podľa odseku 5 európsky doručovací štandard, ktorý je všeobecne akceptovaný a rozšírený v členských štátoch.
Finančné riaditeľstvo zapíše do evidencie podľa odseku 5 certifikovaného poskytovateľa doručovacej služby osobu, ktorá
-
- má sídlo alebo miesto podnikania v členskom štáte,
- je bezúhonná a ktorej štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu sú bezúhonní,
- preukáže splnenie podmienok podľa odseku 2,
- preukáže oprávnenie poskytovať doručovaciu službu v súlade s podmienkami európskeho doručovacieho štandardu a s použitím nástrojov a postupov podľa tohto štandardu.
Za bezúhonného sa na účely odseku 7 písm. b) nepovažuje ten, kto bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin.
Osoba môže v Slovenskej republike poskytovať doručovaciu službu ako certifikovaný poskytovateľ doručovacej služby, ak je zapísaná v evidencii podľa odseku 5; splnenie podmienok na podnikanie v tejto oblasti a iných podmienok podľa osobitných predpisov tým nie je dotknuté.
Finančné riaditeľstvo zabezpečuje spoluprácu Slovenskej republiky s osobou spravujúcou európsky doručovací štandard.
Daňové priznanie a splatnosť vlastnej daňovej povinnosti
Z dôvodu vypustenia kontrolného výkazu od 1.7.2030 sa navrhuje ako súčasť daňového priznania uvádzať údaje o dodaniach, ktoré sa nebudú elektronicky oznamovať podľa § 80 a §80a zákona o DPH. Podľa § 78 ods. 8 až 13 zákona, s účinnosťou od 1.7.2030, budú v daňovom priznaní predmetom oznamovacej povinnosti aj údaje o dodaniach, ku ktorým sú vyhotovené zjednodušené faktúry, údaje z opravných dokladov podľa § 25a a § 53b zákona o DPH. Zachovanie oznamovania údajov pri niektorých druhoch dodaní tovarov a služieb je pre finančnú správu a boj proti daňovým podvodom kľúčové.
V § 78 sa za odsek 7 vkladajú nové odseky 8 až 13, ktoré znejú:
„(8) Zo zjednodušených faktúr podľa § 71 ods. 6 písm. a) a b) uvádza platiteľ, ktorý dodáva tovar alebo službu, v daňovom priznaní
- celkovú sumu obratov podľa osobitného predpisu29ab) evidovaných pokladnicou e-kasa klient29a) v členení na základ dane a sumu dane podľa sadzieb dane,
- celkovú sumu základov dane vrátane opráv základu dane a celkovú sumu dane podľa sadzieb dane pri plneniach, ktoré sa neevidujú pokladnicou e-kasa klient.29a)
(9) Zo zjednodušených faktúr podľa § 71 ods. 6 písm. a) a b) uvádza platiteľ, ktorý prijíma tovar alebo službu, v daňovom priznaní celkovú sumu základov dane, celkovú sumu dane a celkovú sumu odpočítanej dane zo všetkých prijatých zjednodušených faktúr za zdaňovacie obdobie, v ktorom sa zjednodušené faktúry vyhotovili; ak za dané zdaňovacie obdobie je celková suma odpočítanej dane zo zjednodušených faktúr 3 000 eur a viac, je platiteľ povinný uviesť osobitne celkovú sumu základov dane, celkovú sumu dane a celkovú sumu odpočítanej dane v členení podľa jednotlivých dodávateľov tovarov a služieb s uvedením ich identifikačného čísla pre daň.
(10) Z opravných dokladov, ktoré bol platiteľ povinný vyhotoviť podľa § 25a ods. 7 písm. a) uvádza v daňovom priznaní tieto údaje:
- identifikačné číslo pre daň odberateľa,
- číselnú identifikáciu opravného dokladu,
- poradové číslo faktúry o dodaní tovaru alebo služby, ktorého sa oprava základu dane týka,
- sumu, o ktorú sa opravil základ dane a daň,
- sadzbu dane.
(11) Ak platiteľ dane nie je povinný vyhotoviť opravný doklad podľa § 25a ods. 7, uvádza sumu, o ktorú sa opravuje základ dane a daň.
(12) Pri oprave odpočítanej dane podľa § 53b ods. 1 písm. b) a oprave opravenej odpočítanej dane podľa § 53b ods. 4 písm. b) platiteľ uvádza v daňovom priznaní tieto údaje:
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa,
- číselnú identifikáciu opravného dokladu,
- poradové číslo faktúry o dodaní tovaru alebo služby, ktorého sa oprava základu dane týka,
- sumu, o ktorú sa opravila odpočítaná daň,
- sadzbu dane.
(13) Pri oprave odpočítanej dane podľa § 53b ods. 1 písm. a) alebo ods. 2 a oprave opravenej odpočítanej dane podľa § 53b ods. 4 písm. a) platiteľ uvádza v daňovom priznaní údaje podľa odseku 12 písm. a), d) a e) a poradové číslo faktúry o dodaní tovaru alebo služby, ktorej sa oprava týka.“.
Kontrolný výkaz
S účinnosťou od 1.7.2030, v nadväznosti na zavedenie povinnej elektronickej fakturácie (§ 71 zákona o DPH) a na oznamovanie údajov zo zdaniteľných obchodov v čase vyhotovenia, resp. prijatia faktúry (§ 80a zákona o DPH), sa ruší povinnosť podávať kontrolný výkaz pre platiteľov dane. Údaje, ktoré sa v súčasnosti oznamujú v kontrolnom výkaze, budú od 1.7. 2030 predmetom oznamovacej povinnosti v daňovom priznaní podľa § 78 ods. 8 až 13 zákona o DPH (údaje o dodaniach, ku ktorým sú vyhotovené zjednodušené faktúry, údaje z opravných dokladov podľa § 25a a § 53b zákona o DPH) a oznamovacej povinnosti podľa § 80 a § 80a zákona o DPH. Tuzemskí platitelia dane podľa § 4, 4b a 4c zákona o DPH budú pri podávaní kontrolného výkazu postupovať podľa prechodného ustanovenia § 85n, to znamená, že budú oznamovať údaje iba o tých dodaniach, ktoré nebudú digitálne oznamované prostredníctvom elektronickej fakturácie. Cieľom uvedeného opatrenia je zachovanie dôležitých informácií pre potreby finančnej správy a boja proti daňovým podvodom.
Nadmerný odpočet
V súvislosti s doplnením § 50 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (Daňový poriadok) o nové písmeno c), podľa ktorého sa navrhuje pre platiteľov dane strpieť vydaním predbežného opatrenia nevrátenie nadmerného odpočtu v prípade, ak sú dôvodné obavy, že nesplatná, nevyrubená daň nebude v deň jej splatnosti uhradená alebo bude nevymožiteľná, sa navrhuje prerušiť plynutie lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu podľa § 79 zákona o DPH. Vydanie predbežného opatrenia podľa § 50 ods. 2 Daňového poriadku počas lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu podľa § 79 ods. 1, 2 a 5 zákona o DPH zakladá začiatok prerušenia plynutia lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu, pričom koniec prerušenia lehoty sa viaže na zrušenie rozhodnutia o predbežnom opatrení (§ 50 ods. 7 Daňového poriadku), ak pominú dôvody na jeho vydanie alebo sa viaže na stratu účinnosti predbežného opatrenia. Lehota na vrátenie nadmerného odpočtu podľa § 79 odsek 6 zákona o DPH týmto nie je dotknutá. Vydanie predbežného opatrenia a s tým súvisiace prerušenie plynutia lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu by malo byť dostatočne odôvodnené a malo by rešpektovať princíp proporcionality.
Oznamovanie údajov finančnému riaditeľstvu pri cezhraničnom dodaní a nadobudnutí tovaru a služby
V § 80 sa určuje vecná aj personálna pôsobnosť tohto ustanovenia, a teda, ktoré osoby sú (v postavení dodávateľa alebo odberateľa) povinné digitálne oznamovať údaje o cezhraničných dodávkach tovarov a služieb. Pre jednotlivé typy cezhraničných dodávok tovarov a služieb sa stanovuje rozsah povinne oznamovaných údajov. Zákon predmetným ustanovením ďalej stanovuje lehoty, v ktorých sú povinné osoby tieto údaje oznamovať a určuje spôsob oznamovania týchto údajov. V prípade nedodržania zákonom predpísaných oznamovacích povinností sa súčasne navrhuje uloženie sankcie za porušenia tejto oznamovacej povinnosti.
Platiteľ, ktorý dodal tovar alebo službu pod identifikačným číslom pre daň podľa § 4, § 4b, § 4c alebo § 5, alebo ktorý prijal platbu pred dodaním podľa písmena c), je povinný finančnému riaditeľstvu oznámiť údaje podľa odseku 5 písm. a) až c) o
- dodaní tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 ods. 1,
- premiestnení tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 ods. 4,
- dodaní
- služby s miestom dodania v inom členskom štáte podľa § 15 ods. 1, ak je príjemca služby osobou povinnou platiť daň podľa ustanovenia zákona platného v inom členskom štáte zodpovedajúceho § 69 ods. 3,
- tovaru alebo služby s miestom dodania v inom členskom štáte, ak je odberateľ osobou identifikovanou pre daň v tomto členskom štáte a ak je osobou povinnou platiť daň podľa ustanovenia zákona platného v inom členskom štáte zodpovedajúceho § 69 ods. 2,
- tovaru podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f), ak je odberateľ osobou povinnou platiť daň podľa ustanovenia zákona platného v inom členskom štáte zodpovedajúceho § 69 ods. 9,
- tovaru pri trojstrannom obchode, na ktorom sa zúčastnil ako prvý odberateľ podľa § 45.
Platiteľ, ktorému bol dodaný tovar alebo služba pod identifikačným číslom pre daň podľa § 4, § 4b, § 4c alebo § 5, alebo ktorý zaplatil pred dodaním podľa písmena b), je povinný finančnému riaditeľstvu oznámiť údaje podľa odseku 5 písm. d) a e) o
- nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11,
- dodaní
- služby s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 v tuzemsku, ktorú mu dodala zahraničná osoba z iného členského štátu, pri ktorej je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 3,
- tovaru s miestom dodania podľa § 13 v tuzemsku alebo dodaní služby s miestom dodania podľa § 16 ods. 1 až 4 a 10 a 11 v tuzemsku, ktorú mu dodala zahraničná osoba z iného členského štátu, pri ktorom je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 2,
- tovaru podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f), ktorý mu dodala zahraničná osoba z iného členského štátu, pri ktorom je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 9,
- tovaru pri trojstrannom obchode, pri ktorom je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 7.
Povinnosť podľa
-
- odseku 1 písm. c) sa vzťahuje aj na zdaniteľnú osobu, ak dodala tovar alebo službu pod identifikačným číslom pre daň, ktoré jej bolo pridelené podľa § 7 alebo § 7a, alebo ak prijala platbu pred týmto dodaním,
- odseku 2 sa vzťahuje aj na zdaniteľnú osobu, ktorá nadobudla tovar v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11 pod identifikačným číslom pre daň, ktoré jej bolo pridelené podľa § 7 alebo § 7a, alebo ktorej bol v tuzemsku dodaný tovar alebo služba pod identifikačným číslom pre daň, ktoré jej bolo pridelené podľa § 7 alebo § 7a, a ktorú dodala zahraničná osoba z iného členského štátu; oznamovacia povinnosť sa vzťahuje na túto zdaniteľnú osobu, aj ak zaplatila pred dodaním tovaru alebo prijatím služby.
Povinnosť oznamovať údaje podľa
- odsekov 1 a 2 sa vzťahuje aj na dodanie tovaru alebo služby, ku ktorému sa vyhotovuje opravná faktúra podľa § 71 ods. 2; platiteľ podľa odseku 1 alebo odseku 2 alebo zdaniteľná osoba podľa odseku 3 písm. a) alebo písm. b) oznamujú údaje podľa § 74 ods. 1 písm. p) a údaje podľa odseku 5, ktoré sa menia, v lehote podľa
- odseku 6, ak ide o platiteľa podľa odseku 1 alebo zdaniteľnú osobu podľa odseku 3 písm. a),
- odseku 7, ak ide o platiteľa podľa odseku 2 alebo zdaniteľnú osoba podľa odseku 3 písm. b),
- odseku 1 sa nevzťahuje na dodanie tovaru alebo služby, ktoré je oslobodené od dane podľa zákona platného v členskom štáte, v ktorom je miesto dodania tovaru alebo služby,
- odseku 2 sa nevzťahuje na dodanie tovaru alebo služby, ktoré je oslobodené od dane podľa § 28 až 42 alebo podľa § 68f ods. 2.
Pri
- dodaní tovaru podľa odseku 1 písm. a) je platiteľ podľa odseku 1 povinný oznámiť tieto údaje:
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až g), h) v časti za bodkočiarkou a písm. p) a q),
- premiestnení tovaru podľa odseku 1 písm. b) je platiteľ podľa odseku 1 povinný oznámiť tieto údaje:
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, ktoré mu bolo pridelené v inom členskom štáte, pod ktorým nadobudol tovar premiestnený z tuzemska do iného členského štátu,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až g), h) v časti za bodkočiarkou a písm. p),
- dodaní tovaru alebo služby podľa odseku 1 písm. c) je platiteľ podľa odseku 1 alebo zdaniteľná osoba podľa odseku 3 písm. a) povinná oznámiť tieto údaje:
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré jej bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až g), h) v časti za bodkočiarkou, písm. k), p) a q),
- nadobudnutí tovaru podľa odseku 2 písm. a) je platiteľ podľa odseku 2 alebo zdaniteľná osoba podľa odseku 3 písm. b) povinná oznámiť tieto údaje:
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, pod ktorým nadobudla tovar v tuzemsku z iného členského štátu,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až i) a p) a q); pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11 ods. 8 sa údaj podľa § 74 ods. 1 písm. q) neoznamuje,
- dodaní tovaru alebo služby podľa odseku 2 písm. b) je platiteľ podľa odseku 2 alebo zdaniteľná osoba podľa odseku 3 písm. b) povinná oznámiť tieto údaje:
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až g), h) v časti za bodkočiarkou, písm. k), o), ak je osobou povinnou platiť daň daňový zástupca, a písm. p) a q).
Údaje podľa odseku 5 písm. a) a b) je platiteľ podľa odseku 1 povinný oznámiť za každý zdaniteľný obchod finančnému riaditeľstvu a údaje podľa odseku 5 písm. c) je platiteľ podľa odseku 1 alebo zdaniteľná osoba podľa odseku 3 písm. a) povinná oznámiť za každý zdaniteľný obchod finančnému riaditeľstvu
-
- v čase vyhotovenia elektronickej faktúry alebo v posledný deň lehoty na vyhotovenie elektronickej faktúry podľa § 73 ods. 1 písm. a) až d), ak elektronická faktúra nebola do tohto dňa vyhotovená,
- najneskôr do piatich dní odo dňa vyhotovenia elektronickej faktúry alebo odo dňa uplynutia lehoty na vyhotovenie elektronickej faktúry, ak elektronickú faktúru vyhotovuje odberateľ v mene a na účet platiteľa podľa odseku 1 alebo v mene a na účet zdaniteľnej osoby podľa odseku 3 písm. a).
Údaje podľa odseku 5 písm. d) a e) je platiteľ podľa odseku 2 a zdaniteľná osoba podľa odseku 3 písm. b) povinná oznámiť za každý zdaniteľný obchod finančnému riaditeľstvu najneskôr do piatich dní odo dňa prijatia elektronickej faktúry.
Údaje podľa odseku 4 písm. a) a odsekov 6 a 7 sa oznamujú elektronickou správou vo formáte jednotnej dátovej správy podľa osobitného predpisu33aa) alebo prostredníctvom doručovacej služby. Ak sa na zaslanie elektronickej faktúry použije doručovacia služba, povinnosť oznámiť údaje podľa odseku 5 sa považuje za splnenú odovzdaním elektronickej faktúry doručovacej službe. Ak koniec lehoty na oznámenie údajov podľa odsekov 6 a 7 pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je tento deň.
Daňový úrad uloží pokutu do výšky 10 000 eur
- platiteľovi podľa odseku 1, ktorý
- neoznámil údaje podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 písm. a) až c) alebo oznámil tieto údaje po uplynutí lehoty uvedenej v odseku 6,
- neoznámil všetky údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 alebo oznámil údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5, nesprávne,
- platiteľovi podľa odseku 2, ktorý
- neoznámil údaje podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 písm. d) a e) alebo oznámil tieto údaje po uplynutí lehoty uvedenej v odseku 7,
- neoznámil všetky údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 písm. d) a e) alebo oznámil údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 písm. d) a e), nesprávne.
Daňový úrad uloží pokutu do výšky 10 000 eur
-
- zdaniteľnej osobe podľa odseku 3 písm. a), ktorá neoznámila údaje podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 písm. c), oznámila tieto údaje po uplynutí lehoty uvedenej v odseku 6, neoznámila všetky údaje podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 písm. c) alebo ich oznámila nesprávne,
- zdaniteľnej osobe podľa odseku 3 písm. b), ktorá neoznámila údaje podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 písm. d) a e), oznámila tieto údaje po uplynutí lehoty uvedenej v odseku 7, neoznámila všetky údaje podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5 písm. d) a e) alebo ich oznámila nesprávne.
Daňový úrad uloží pokutu do výšky 100 000 eur
- platiteľovi podľa odseku 1 alebo odseku 2, ak sa dopustí konania podľa odseku 9 opakovane,
- zdaniteľnej osobe podľa odseku 3, ak sa dopustí konania podľa odseku 10 opakovane.
Pri určení výšky pokuty podľa odsekov 9 až 11 prihliadne daňový úrad na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu.“.
Oznamovanie údajov finančnému riaditeľstvu pri tuzemskom dodaní tovaru a služby
V § 80a sa navrhuje určiť platiteľov dane, ktorí sú povinní oznamovať údaje a identifikujú sa dodania tovarov a služieb, z ktorých sú platitelia dane povinní oznamovať údaje. Zároveň sa uvádza rozsah povinne oznamovaných údajov pre platiteľa dane (dodávateľa), ktorý je povinný vyhotoviť elektronickú faktúru a pre platiteľa dane (odberateľa), ktorý prijíma elektronickú faktúru. Zákon predmetným ustanovením ďalej stanovuje lehoty, v ktorých sú platitelia dane povinní tieto údaje oznamovať, ako aj daňový orgán finančné riaditeľstvo, ktorému sa údaje oznamujú a spôsob oznamovania týchto údajov. V prípade nedodržania zákonom predpísaných oznamovacích povinností pri tuzemskom dodaní tovarov a služieb sa súčasne navrhuje uloženie sankcie z porušenia tejto oznamovacej povinnosti.
Platiteľ, ktorý uskutočnil dodanie tovaru alebo služby iné ako uvedené v § 80 ods. 1 písm. a) až c) pod identifikačným číslom pre daň podľa § 4, § 4b, § 4c alebo podľa § 5 alebo ktorý prijal platbu pred týmto dodaním, je povinný finančnému riaditeľstvu oznámiť údaje podľa odseku 3; to neplatí, ak ide o dodanie tovaru alebo služby, ktoré je oslobodené od dane podľa § 28 až 43 alebo § 47.
Platiteľ, ktorému bol dodaný tovar alebo služba podľa odseku 1 pod identifikačným číslom pre daň podľa § 4, § 4b, § 4c alebo § 5 alebo ktorý zaplatil platbu pred týmto dodaním, je povinný finančnému riaditeľstvu oznámiť údaje podľa odseku 4; to neplatí, ak ide o dodanie tovaru alebo služby, ktoré je oslobodené od dane podľa § 28 až 42 .
Platiteľ podľa odseku 1 je povinný oznámiť tieto údaje:
-
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, ktoré mu bolo pridelené alebo jeho meno a priezvisko alebo názov, ak mu identifikačné číslo pre daň nebolo pridelené,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až k), m), n) a q) a podľa § 68d ods. 4; ak je osobou povinnou platiť daň v tuzemsku príjemca plnenia podľa § 69 ods. 10 až 12, neuvádza údaje o uplatnenej sadzbe dane podľa § 74 ods. 1 písm. h) a údaj podľa § 74 ods. 1 písm. i).
Platiteľ podľa odseku 2 je povinný oznámiť tieto údaje:
-
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až k), m), n) a q) a podľa § 68d ods. 4; ak platiteľ podľa odseku 2 je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 10 až 12, je povinný uviesť aj údaj o uplatnenej sadzbe dane podľa § 74 ods. 1 písm. h) a údaj podľa § 74 ods. 1 písm. i).
Ak sa pri dodaní podľa odseku 1 vyhotovuje elektronická faktúra podľa § 71 ods. 2, je platiteľ podľa odseku 1 alebo platiteľ podľa odseku 2 povinný oznámiť údaje podľa § 74 ods. 1 písm. p) a podľa odsekov 3 a 4, ktoré sa menia. Údaje podľa prvej vety oznamuje platiteľ podľa odseku 1 v lehote podľa odseku 6 a platiteľ podľa odseku 2 v lehote podľa odseku 7.
Údaje podľa odseku 3 je platiteľ podľa odseku 1 povinný oznámiť za každý zdaniteľný obchod finančnému riaditeľstvu
-
- v čase vyhotovenia elektronickej faktúry alebo v posledný deň lehoty na vyhotovenie elektronickej faktúry podľa § 73 ods. 1 písm. a) a b), ak elektronická faktúra nebola do tohto dňa vyhotovená,
- najneskôr do piatich dní odo dňa vyhotovenia elektronickej faktúry alebo odo dňa uplynutia lehoty na vyhotovenie elektronickej faktúry, ak elektronickú faktúru vyhotovuje platiteľ podľa odseku 2 v mene a na účet platiteľa podľa odseku 1.
Údaje podľa odseku 4 je platiteľ podľa odseku 2 povinný oznámiť za každý zdaniteľný obchod finančnému riaditeľstvu najneskôr do piatich dní odo dňa prijatia elektronickej faktúry.
Údaje podľa odsekov 3 až 5 sa oznamujú elektronickou správou vo formáte jednotnej dátovej správy podľa osobitného predpisu33aa) alebo prostredníctvom doručovacej služby. Ak sa na zaslanie elektronickej faktúry použije doručovacia služba, povinnosť oznámiť údaje podľa odsekov 3 až 5 sa považuje za splnenú odovzdaním elektronickej faktúry doručovacej službe. Ak koniec lehoty na oznámenie údajov podľa odsekov 6 a 7 pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je tento deň.
Daňový úrad uloží pokutu do výšky 10 000 eur
- platiteľovi podľa odseku 1, ktorý
- neoznámil údaje podľa odseku 3 alebo odseku 5 alebo oznámil tieto údaje po uplynutí lehoty uvedenej v odseku 6,
- neoznámil všetky údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 3 alebo odseku 5 alebo oznámil údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 3 alebo odseku 5, nesprávne,
- platiteľovi podľa odseku 2, ktorý
- neoznámil údaje podľa odseku 4 alebo odseku 5 alebo oznámil tieto údaje po uplynutí lehoty uvedenej v odseku 7,
- neoznámil všetky údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 4 alebo odseku 5 alebo oznámil údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 4 alebo odseku 5, nesprávne.
Ak sa platiteľ podľa odseku 1 alebo odseku 2 dopustí konania podľa odseku 9 opakovane, daňový úrad mu uloží pokutu do výšky 100 000 eur.
Pri určení výšky pokuty podľa odsekov 9 a 10 prihliadne daňový úrad na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu.
Prechodné ustanovenia k elektronickej fakturácii a oznamovaniu údajov finančnému riaditeľstvu
V období od 1. januára 2027 do 30. júna 2030 sa postupuje podľa
- ustanovení § 71 až 76 v znení účinnom do 30. júna 2030, ak odseky 2 až 9 a 16 neustanovujú inak,
- ustanovenia § 78a v znení účinnom do 30. júna 2030, ak odseky 17 a 18 neustanovujú inak; na podanie kontrolného výkazu za zdaňovacie obdobie, ktoré sa končí 30. júna 2030, sa vzťahujú ustanovenia § 78a v znení účinnom do 30. júna 2030.
Platiteľ podľa § 4, § 4b alebo § 4c, ktorý počnúc 1. januárom 2027 dodal osobe podľa odseku 3 tovar s miestom dodania podľa § 13 alebo ktorý dodal osobe podľa odseku 3 službu s miestom dodania podľa § 15 alebo § 16 v tuzemsku alebo prijal platbu pred týmto dodaním tovaru alebo služby, je povinný vyhotoviť elektronickú faktúru podľa odseku 4; to neplatí, ak je dodanie tovaru alebo služby oslobodené od dane podľa § 28 až 43 a § 47 alebo ak platiteľ vyhotovil pri dodaní tovaru alebo služby zjednodušenú faktúru podľa § 74 ods. 3 písm. a) alebo písm. b). Vyhotovenie elektronickej faktúry nepodlieha súhlasu príjemcu plnenia. Zaslanie elektronickej faktúry iným spôsobom než doručovacou službou podlieha súhlasu príjemcu plnenia.
Osobou na účely odseku 2 je
-
- zdaniteľná osoba, ktorá má v tuzemsku sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň, bydlisko alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava,
- nezdaniteľná právnická osoba, ktorá má v tuzemsku sídlo alebo miesto charakterizované dostatočným stupňom stálosti a vhodnou štruktúrou, ak ide o ľudské a technické zdroje potrebné na výkon jej činnosti.
Elektronickou faktúrou je každý doklad alebo oznámenie, ktoré obsahuje náležitosti podľa § 74 ods. 1 a je vyhotovené, zaslané a prijaté
- vo formáte elektronického dokumentu, ktorý umožňuje jeho automatizované a elektronické spracovanie, a
- v dátovej štruktúre v súlade s technickou normou pre elektronickú fakturáciu a so zoznamom jej syntaxí podľa osobitného predpisu.28s)
Za elektronickú faktúru podľa odseku 4 sa považuje aj každý doklad alebo oznámenie, ktoré mení pôvodnú elektronickú faktúru podľa odseku 4 a osobitne a jednoznačne sa na ňu vzťahuje, a ktoré je vyhotovené, zaslané a prijaté spôsobom podľa odseku 4. Doklad alebo oznámenie podľa prvej vety musí obsahovať poradové číslo pôvodnej elektronickej faktúry a údaje, ktoré sa menia.
Platiteľ podľa odseku 2 je povinný vyhotoviť elektronickú faktúru do desiatich dní odo dňa
-
- dodania tovaru alebo služby podľa odseku 2,
- prijatia platby pred dodaním tovaru alebo služby podľa písmena a),
- v ktorom nastala skutočnosť rozhodná pre vykonanie opravy základu dane podľa § 25 ods. 1.
Platiteľ podľa odseku 2 môže za viac samostatných dodaní tovaru alebo služby podľa odseku 6, ktoré sa uskutočnili počas obdobia najviac jedného kalendárneho mesiaca, vyhotoviť súhrnnú elektronickú faktúru; súhrnná elektronická faktúra sa musí vyhotoviť do desiatich dní odo dňa skončenia kalendárneho mesiaca, za ktorý sa súhrnná elektronická faktúra vyhotovuje
Ak koniec lehoty na vyhotovenie faktúry podľa odseku 6 alebo odseku 7 pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je tento deň.
Lehota podľa odseku 6 alebo odseku 7 sa považuje za dodržanú, ak platiteľ podľa odseku 2 vyhotoví faktúru do desiatich dní odo dňa dodatočného oznámenia odberateľa, že je osobou, ktorej bol tento platiteľ povinný vyhotoviť faktúru pri dodaní tovaru alebo služby podľa odseku 6 alebo odseku 7.
Ak je platiteľ podľa odseku 2 povinný vyhotoviť elektronickú faktúru, ktorú zasiela príjemcovi plnenia doručovacou službou, je povinný v čase jej vyhotovenia podľa odseku 6 oznámiť tieto údaje:
-
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, ktoré mu bolo pridelené alebo jeho meno a priezvisko alebo názov, ak mu identifikačné číslo pre daň nebolo pridelené,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až k), m) a n) a podľa § 68d ods. 4; platiteľ, ktorý je povinný vyhotoviť elektronickú faktúru podľa odseku 5, oznámi poradové číslo pôvodnej elektronickej faktúry a údaje, ktoré sa menia.
Osoba podľa odseku 3 písm. a), ktorá je platiteľom podľa § 4, § 4b alebo § 4c, a ktorá prijala elektronickú faktúru prostredníctvom doručovacej služby, je povinná do piatich dní odo dňa jej prijatia oznámiť tieto údaje:
-
- identifikačné číslo pre daň dodávateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- identifikačné číslo pre daň odberateľa, ktoré mu bolo pridelené,
- údaje podľa § 74 ods. 1 písm. c) až k), m) a n) a podľa § 68d ods. 4 a ak je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 10 až 12, je povinná uviesť aj údaj o uplatnenej sadzbe dane podľa § 74 ods. 1 písm. h) a údaj podľa § 74 ods. 1 písm. i); platiteľ, ktorý prijal elektronickú faktúru vyhotovenú podľa odseku 5, oznámi poradové číslo pôvodnej elektronickej faktúry a údaje, ktoré sa menia.
Údaje podľa odsekov 10 a 11 sa oznamujú finančnému riaditeľstvu prostredníctvom doručovacej služby; táto povinnosť sa považuje za splnenú odovzdaním elektronickej faktúry doručovacej službe. Ak koniec lehoty na oznámenie údajov podľa odsekov 10 a 11 pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je tento deň.
Daňový úrad uloží pokutu do výšky 10 000 eur
- platiteľovi podľa odseku 2, ktorý
- neoznámil údaje podľa odseku 10 alebo oznámil tieto údaje po uplynutí lehoty uvedenej v odseku 10,
- neoznámil všetky údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 10 alebo oznámil údaje, ktoré bol povinný oznámiť podľa odseku 10, nesprávne,
- osobe podľa odseku 3 písm. a), ktorá je platiteľom podľa § 4, § 4b alebo § 4c, ktorá
- neoznámila údaje podľa odseku 11 alebo oznámila tieto údaje po uplynutí lehoty uvedenej v odseku 11,
- neoznámila všetky údaje, ktoré bola povinná oznámiť podľa odseku 11 alebo oznámila údaje, ktoré bola povinná oznámiť podľa odseku 11, nesprávne.
Daňový úrad uloží pokutu do výšky 100 000 eur
- platiteľovi podľa odseku 2, ak sa dopustí konania podľa odseku 13 písm. a) opakovane,
- osobe podľa odseku 3 písm. a), ktorá je platiteľom podľa § 4, § 4b alebo § 4c, ak sa dopustí konania podľa odseku 13 písm. b) opakovane.
Pri určení výšky pokuty podľa odsekov 13 a 14 prihliadne daňový úrad na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu.
Elektronická faktúra sa uchováva po dobu desiatich rokov od skončenia kalendárneho roka, ktorého sa týka.
Ak bola elektronická faktúra podľa odseku 4 zaslaná a doručená prostredníctvom doručovacej služby, platiteľ podľa odseku 2 a osoba podľa odseku 11 neuvádzajú v kontrolnom výkaze
- údaje podľa § 78a ods. 2 písm. a) v znení účinnom do 30. júna 2030; to neplatí, ak ide o údaje z faktúry pri dodaní tovaru alebo služby zahraničnej osobe,
- údaje podľa § 78a ods. 2 písm. b) prvého bodu v znení účinnom do 30. júna 2030, ak ide o údaje z každej prijatej faktúry o dodaní tovarov a služieb, pri ktorých je platiteľ podľa odseku 2 osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 10 až 12,
- údaje podľa § 78a ods. 2 písm. b) druhého bodu v znení účinnom do 30. júna 2030; to neplatí, ak ide o údaje zo zjednodušenej faktúry podľa § 78a ods. 6,
- údaje podľa § 78a ods. 2 písm. c) v znení účinnom do 30. júna 2030, ak ide o elektronickú faktúru podľa odseku 5.
Ak elektronická faktúra podľa odseku 4 nebola zaslaná prostredníctvom doručovacej služby, sú platiteľ podľa odseku 2, ktorý vyhotovil takúto faktúru, a osoba podľa odseku 11, ktorá je príjemcom plnenia, povinní postupovať pri oznamovaní údajov z tejto faktúry podľa § 78a.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.















