3 top zručnosti, ktoré potrebujete na úspech v akejkoľvek profesii
Niet divu, že v súčasnej dynamicky sa rozvíjajúcej technologickej spoločnosti, sa mnohí z nás snažia nadobudnúť práve technické zručnosti.
Možno však budete prekvapení, že v zozname preferovaných schopností žiadne z nich nenájdete. Prečo je to tak a aké zručnosti sú tak ešte potrebnejšie pre dosiahnutie vytúženého profesionálneho úspechu?
Ak patríte medzi ľudí, ktorí dokážu otvorene komunikovať, úspešne pôsobíte v rámci určitej komunity a nebojíte sa prijať zodpovednosť, tak máte podľa mnohých odborníkov oveľa lepšie výhliadky na úspech, ako len technicky zdatní jednotlivci.
Pravdou však ostáva, že žiadne z uvedených zručností vás na škole nenaučia. Je tak len na vás, aby ste si ich osvojili pôsobením v praxi. Existuje tiež množstvo zdrojov, ktoré vás dokážu správne nasmerovať. Aj nasledujúce riadky vám poskytnú trochu inšpirácie.
- Dobre počúvajte
„Keď sa ma ľudia pýtajú na to, aké zručnosti sú preferované súčasným pracovným trhom, aktívne načúvanie je vždy na prvej priečke akéhokoľvek zoznamu,“ uviedol Mark Babbitt, ktorý pôsobí ako poradca v oblasti riadenia a je generálnym riaditeľom spoločnosti YouTern.
Jediná vec, ktorá podľa neho dokáže predčiť schopnosť byť dobrým poslucháčom, je priamy pohľad uprený na rečníka. „Až príliš často sa stáva, že miesto riadneho zapojenia sa do prebiehajúcej konverzácie, sa náš mozog nachádza v akomsi multitaskingovom móde,“ dodáva ďalej Babbitt.
Váš zrak sa upiera na počítač, telefón, tablet, alebo hľadíte úplne iným smerom a rozmýšľate pritom o tom, čo všetko ešte musíte spraviť v nasledujúcich minútach, hodinách či dokonca dňoch.
Psychológ Brit Poulson preto radí, aby ste sa plne sústredili na obsah prebiehajúceho rozhovoru a parafrázovali slová osoby, s ktorou sa zhovárate.
- Komunikujte jasne
Chyby pri komunikácii môžu vyústiť do rôznych medziľudských konfliktov a spôsobiť problémy aj na pracovných projektoch. Poulson preto zdôrazňuje, že by ste si mali byť skutočne vedomí toho, čím v danej chvíli argumentujete.
„Súvisí to s tým, že vždy sa vraciame späť k úmyslom,“ hovorí ďalej. Keď poznáte vaše úmysly, dokážete sa plne sústrediť na konkrétne ciele. Nemalo by sa vám tak stať, že sa v komunikácii vyberiete nesprávnym smerom.
Babitt odporúča, aby ste sa držali nasledujúcich troch krokov:
- Ustanovte si výzvu a pripojte kontext.
- Poskytnite potrebnú inšpiráciu.
- Smerujte vždy k riešeniu.
- Prijmite zodpovednosť
Americký Národný inštitúť pre profesionálnu prax (NIPP) umiestnil túto schopnosť do pätky najlepších komunikačných zručností na pracovisku 21. storočia. „Zamestnávatelia chcú prijímať ľudí, ktorí sú čestní a schopní riadiť sa sami,“ uvádza sa ďalej na webovej stránke AARP Foundation WorkSearch Information Network.
Z uvedeného je zrejmé, že mnohé spoločnosti očakávajú, že ich zamestnanci budú k práci pristupovať zodpovedne a budú si riadne plniť svoje povinnosti bez toho, aby nad nimi neustále niekto stál. Babbitt v tejto súvislosti ešte dopĺňa, že mnohí zamestnávatelia očakávajú úprimnosť aj v prípade, keď zamestnanci pochybia.
Aj keď vás vyššie uvedené zručnosti nenaučia na žiadnej škole, dobrou správou je, že vlastným úsilím a cieleným prístupom ste schopní ich nadobudnúť úplne sami. Potrebujete k tomu len vlastnú vôľu a s trochou cviku to zvládne každý z vás. Ak k tomu disponujete ešte aj spomínanými technickými zručnosťami, na trhu sa určite nestratíte.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.