- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Podnikateľský plán
- 6 najčastejších chýb pri tvorbe biznis plánu v roku 2026
6 najčastejších chýb pri tvorbe biznis plánu v roku 2026
Zakladáte živnosť alebo ste podnikateľom so zabehnutým biznisom? Nezáleží na aký účel spracúvate biznis plán. Úroveň tohto dokumentu ovplyvní aj úspech vašich podnikateľských predsavzatí. Týmto 6 chybám by ste sa rozhodne mali vyhnúť.
Vyvarujte sa týchto 6 najčastejších chýb v biznis pláne
Chyba č. 1: Príliš všeobecné ciele
Veľa podnikateľov zostáva pri formulovaní cieľov v rovine prianí („chceme byť lídrom na trhu“), namiesto konkrétnych a merateľných míľnikov. Správne definované ciele by mali byť SMART – špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, realistické a časovo ohraničené.
Chyba č. 2: Biznis plán píšete výhradne pre konkrétneho (potencionálneho) investora
Je zrejmé, že svojim konceptom chcete presvedčiť predovšetkým investorov. Myslite však aj na seba. Vy a vaša firma ste tými, ktorí budete z kvalitného plánu profitovať najviac.
Chyba č. 3: Nezaoberáte sa plánovaním
Nezačnite písať splašene bez váhania. Predtým, ako sa pustíte do tvorby, fakty, údaje a čísla si vopred naplánujte. Na jednej strane takto zozbierate všetky relevantné informácie, na druhej strane si vopred premyslíte presný koncept svojej práce.
Jednou z najväčších slabín biznis plánov býva nedostatočná analýza trhu. Mnoho podnikateľov sa spolieha na odhady alebo povrchné informácie. Chýba detailná analýza konkurencie, správania zákazníkov a trendov v odvetví. Výsledkom je produkt alebo služba, ktorá nenachádza svoje uplatnenie.
Chyba č. 4: Používate odborný slovník
Vyhnite sa prílišnému používaniu odborných termínov. Vyjadrujte sa jednoducho, jasne a zrozumiteľne. Zabezpečte, aby textu porozumel aj čitateľ, ktorý nie je špecialistom z vášho fachu.
Chyba č. 5: Neanalyzovali ste cieľovú skupinu zákazníkov
To, že ste svojou ideou nadšený vy, ešte nemusí znamenať, že ostatní zdieľajú rovnaký názor. Zisťujte a pátrajte po potrebách, požiadavkách a očakávaniach potenciálnych klientov.
Chyba č. 6: Nezmieňujete sa o žiadnom podnikateľskom riziku
Nemajte strach, že ak sa zmienite o existujúcich podnikateľských rizikách, predstavíte svoje podnikanie negatívne. Práve naopak. Poukážete tak, že ste sa s rizikami dôkladne zaoberali a kriticky ste ich zvážili. Sformulujte opatrenia, po ktorých siahnete v závažných prípadoch. Nevzbudzujte dojem nevedomosti alebo prikrášľovania. Predstaviť riziká realisticky má každopádne veľký význam.
Biznis plán však bez analýzy rizík a návrhu ich riešenia pôsobí neúplne. Identifikácia potenciálnych problémov a pripravené stratégie, ako im čeliť, naopak zvyšujú dôveryhodnosť.















