- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Podnikateľský plán
- 5 najčastejších chýb pri tvorbe biznis plánu
5 najčastejších chýb pri tvorbe biznis plánu
Zakladáte živnosť alebo ste podnikateľom so zabehnutým biznisom? Nezáleží na aký účel spracúvate biznis plán. Úroveň tohto dokumentu ovplyvní aj úspech vašich podnikateľských predsavzatí. Týmto 5 chybám by ste sa rozhodne mali vyhnúť.
Vyvarujte sa týchto 5 najčastejších chýb v biznis pláne
Chyba č. 1: Biznis plán píšete výhradne pre konkrétneho (potencionálneho) investora
Je zrejmé, že svojim konceptom chcete presvedčiť predovšetkým investorov. Myslite však aj na seba. Vy a vaša firma ste tými, ktorí budete z kvalitného plánu profitovať najviac.
Chyba č. 2: Nezaoberáte sa plánovaním
Nezačnite písať splašene bez váhania. Predtým, ako sa pustíte do tvorby, fakty, údaje a čísla si vopred naplánujte. Na jednej strane takto zozbierate všetky relevantné informácie, na druhej strane si vopred premyslíte presný koncept svojej práce.
Chyba č. 3: Používate odborný slovník
Vyhnite sa prílišnému používaniu odborných termínov. Vyjadrujte sa jednoducho, jasne a zrozumiteľne. Zabezpečte, aby textu porozumel aj čitateľ, ktorý nie je špecialistom z vášho fachu.
Chyba č. 4: Neanalyzovali ste cieľovú skupinu zákazníkov
To, že ste svojou ideou nadšený vy, ešte nemusí znamenať, že ostatní zdieľajú rovnaký názor. Zisťujte a pátrajte po potrebách, požiadavkách a očakávaniach potenciálnych klientov.
Chyba č. 5: Nezmieňujete sa o žiadnom podnikateľskom riziku
Nemajte strach, že ak sa zmienite o existujúcich podnikateľských rizikách, predstavíte svoje podnikanie negatívne. Práve naopak. Poukážete tak, že ste sa s rizikami dôkladne zaoberali a kriticky ste ich zvážili. Sformulujte opatrenia, po ktorých siahnete v závažných prípadoch. Nevzbudzujte dojem nevedomosti alebo prikrášľovania. Predstaviť riziká realisticky má každopádne veľký význam.