Súčasný stav a budúcnosť našej ekonomiky
BRATISLAVA 20. novembra 2018 (P/PR) – Pokles nezamestnanosti teší nielen celú politickú elitu, ale aj viacerých ekonómov. V histórii Slovenskej republiky máme najnižšie hodnoty nezamestnanosti, čo vo februári tohto roka (2018) potvrdil aj vtedajší predseda vlády Robert Fico. Ak sa však pozrieme na viaceré pracovné portály, zistíme, že veľa pozícií sa firmám nedarí dlhodobejšie obsadiť.
V akom stave je ekonomika na Slovensku a aká budúcnosť ju čaká?
Príchod novej automobilky
Nedávny príchod britsko-indickej automobilky Jaguar Land Rover len potvrdil pozíciu Slovenska v automobilovom priemysle. Napriek novým pracovným miestam nie sú Slováci spokojní s príchodom novej automobilovej spoločnosti. Problémom ani tak nie sú nové pracovné miesta, ale hlavne nízke mzdy a zlé pracovné podmienky v automobilovom priemysle. Viacerí zamestnanci sa dokonca sťažujú aj na to, že im zamestnávateľ nezabezpečuje pracovné odevy a pracovné topánky.
Ako to bude v prípade novej automobilky je zatiaľ otázne. Svoju výrobu začala len prednedávnom.
„Hladové doliny“
Keby sme sa však pozreli na miesta, kde sídlia významné automobilky, zistili by sme, že všetky automobilky majú svoje sídla na západe našej republiky. Tzv. hladové doliny – severovýchod Slovenska a východné Slovensko tak nepotešil prílev nových pracovných miest na západ krajiny, kde je nezamestnanosť paradoxne najnižšia. Vynára sa teda otázka, prečo investovali zahraničné automobilové firmy na Slovensku a svoje sídlo si našli práve na západe krajiny.
Vysoké rozdiely medzi západom a východom republiky sú najväčším problémom našej krajiny a kompetentní zatiaľ tento problém prehliadajú. Ľudia žijúci na východe krajiny často cestujú za prácou do zahraničia, kde najčastejšie pracujú s manipulačnými vozíkmi a v gastronomickom odvetví.
Závislosť na automobilovom priemysle
Občania našej krajiny sú nespokojní aj so závislosťou na automobilovom priemysle. Napriek tomu, že takmer všetci plnoletí ľudia chcú absolvovať kurz autoškoly v pozitívne hodnotenej autoškole, nesúhlasia s tým, aby naša spoločnosť bola závislá len od automobilového priemyslu. Orientácia slovenskej ekonomiky na automobilový priemysel predstavuje desivé riziko a v podstate aj časovanú bombu. Čo ak sa známe automobilky, ktoré poskytli slovenským občanom živobytie, rozhodnú odísť zo Slovenska? Vieme si predstaviť, v akej situácii bude väčšina pracujúcich občanov, ktorých vzdelávanie bolo zamerané len na automobilový priemysel?
Aj uznávaný ekonóm Peter Staněk pracujúci v Ekonomickom ústave Slovenskej akadémie vied je tohto názoru, že Slovensko by sa nemalo zameriavať výlučne len na automobilový priemysel, ale malo by podporiť aj iné odvetvia, ktoré nám v budúcnosti oživia našu ekonomiku.
O aké profesie je veľký záujem a o aké nie?
Záujem je predovšetkým o kancelárske práce, najmä v IT sektore a reklame. Naopak veľký nezáujem je o pozície v stavebnom priemysle. Keby sa spýtate akéhokoľvek stredoškoláka a vysokoškoláka, čo sú to magnetické odlučovače, väčšina z nich vám odpovie, že sa s týmto termínom nikdy nestretla.
Viaceré automobilky a stavebné firmy a snažia vychovávať budúcich zamestnancov prostredníctvom duálneho vzdelávania, čo je pomerne dobré riešenie vzhľadom na aktuálnu situáciu na trhu. Martin Menšín z portálu Profesia.sk potvrdil, že slovenský trh práce je dnes už vyčerpaný.
Čo robiť, aby naša ekonomika aj naďalej rástla?
Riešenie na súčasnú situáciu zatiaľ nikto nepozná. Mladí ľudia vedia, ako sa používajú moderné technológie a výmena prázdneho toneru za nový toner im nerobí problém. Nevedia ale ako opraviť prasknuté potrubie.
Ak štát chce, aby aj v budúcnosti naša ekonomika zažívala svoj vrchol, je potrebné zatraktívniť nechcené pracovné pozície a zamestnancov motivovať dobrým finančným ohodnotením a zlepšením pracovných podmienok. Jedine toto prinesie úspech a naša ekonomika bude stále na vrchole.