
- Podnikam.sk
- Články
- Zaujímavosti
- Ako na grafiku letákov: Inšpirujte sa od známych obchodných reťazcov
Ako na grafiku letákov: Inšpirujte sa od známych obchodných reťazcov

Nemáte grafickú školu, no potrebujete vytvoriť leták, ktorý ľudí zaujme? Vďaka dnešnej dobe a našim odporúčaniam zistíte, že to nie je nič ťažké. Stačí mať originálny nápad, nástroj a chuť naučiť sa niečo nové.
Základné pravidlá tvorby letákov
V tomto článku vám nedáme presný návod, ako navrhnúť perfektne účinný dizajn. Naučíme vás však, ako citlivo vnímať emócie osloveného publika. Zaujme ich leták na prvý pohľad? Budú svoju pozornosť sústrediť na dôležité informácie? Nie je tam veľa rušivých elementov?
Prečítajte si pár pravidiel, ktoré vás na podobné otázky budú navádzať.
Cieľové publikum
Pred samotnou tvorbou letákov sa zamyslite, pre koho sú určené.
Príklad:
Ak ide o otvorenie nového cirkusu, sústredíme sa na pozornosť deti. Použijete teplé farby a množstvo ikonických prvkov. Priveľa textu bude ich mozog vyhodnocovať ako nudný obsah.
Na druhej strane, leták, ktorý má za úlohu prilákať ľudí na pracovný pohovor, musí mať istú dávku serióznosti. Hrany budú ostrejšie, font menej komplikovaný a dôraz sa bude klásť na benefity v ponúkanej práci (výška platu, možnosť práce z domu a podobne). Jednoducho, chceme zaujať dospelých.
Pútač pozornosti
Je dokázané, že ľudský mozog najrýchlejšie reaguje na objekty, ktoré mu bijú do očí. Preto sa mu ako prvé pokúste podsunúť informácie, vďaka ktorým budú ľudia čítať ďalej. Kľúčom je teda správny nadpis.
Najčastejšie ide o otázku (Chcete ušetriť na oprave auta?) alebo výzvu (Poď sa s nami bojovať za dobrú vec!).
Naše odporúčanie:
Ak sa dá, snažte sa obmedziť počet slov. Namiesto dlhého nadpisu: Otvárame nový knižný klub v Žiline, napíšte: Nový knižný klub. Čím menej slov, tým väčšia šanca zaujať.
Sila farieb
Možno ste si všimli, že reagujete na každú farbu iným spôsobom. Tomuto javu sa venuje časť marketingu, ktorá vplyv farieb skúma zblízka.
Dobrým príkladom sú logá slávnych značiek. Modrá farba navodzuje pocit pokoja, harmónie a bezpečia. Využíva ju napríklad O2 alebo Facebook. Na opačnej strane ružová farba sa spája s láskou a ženskosťou. Preto sa jej ujali značky určené pre ženy, ako je napríklad Victoria Secret.
V letáku viete tento trik využiť vo svoj prospech. Zamyslite sa nad vašou cieľovou skupinou, čo v nich chcete zanechať a potom vyberte farbu. Prečítajte si viac o správnych farebných kombináciách.
Hierarchia
Leták má malý rozmer, informácií je veľa a všetky sú svojím spôsobom dôležité. Chceme tam všetko napratať a leták sa stane neprehľadný.
Riešením je určiť si prioritu a logicky text rozčleniť. Ako sme spomínali, najviac pozornosti ľudia venujú nadpisu. Potom nasledujú praktické informácie (Kde? Kedy?) A následne krátke dovysvetlenie.
Viditeľný prvok však môže byť aj fotka, obrázok alebo logo firmy. Nezabúdajte aj na takzvaný biely priestor, ktorý pomôže dôležité časti zdôrazniť.
Ako to robia veľké firmy?
Najčastejšie sme vystavení zľavovým letákom z obchodných reťazcov. Keďže konkurencia je silná, každý si musí nájsť originálny spôsob, ako svoje zľavy zákazníkom predať. A preto práve letáky veľkých obchodných reťazcov sú jednou z najlepších inšpirácií.
Na ich letákoch krásne vidieť silu hierarchie, voľby farieb alebo pútača pozornosti. Takto napríklad s letákmi pracujú 2 známe obchodné reťazce:
Lidl
Pri letáku z Lidlu dávame do pozornosti najmä prácu s farbami. Na zvýraznenie kontrastu percentuálneho zníženia a novej ceny využívajú odtiene zo svojho loga – červenú a žltú.
Červená farba najviac láka pozornosť a žltá farba reprezentuje optimizmus zo zníženej ceny. Vďaka tejto kombinácií farieb, sú zľavové označenia dostatočne výrazne a tvoria najviditeľnejšiu časť letáku.
Kaufland
Síce farby značky Kaufland (červená a biela) sú tiež obsiahnuté v zľavových obdĺžnikoch, nie sú až tak výrazne. Pri týchto letákoch si ale všimnete viditeľné nápisy, ako napríklad: Ozaj lacné!
Síce všetci racionálne chápeme, že ide o reklamu, vďaka neuromarketingu nám Kaufland predsa stimuluje chuť nakupovať u nich.
Návrh letáku zadarmo
Vďaka online priestoru si viete navrhnúť svoj leták vo vlastnej réžií a celkom bezplatne. Medzi najzákladnejšie programy patrí napríklad Canva. Tá poskytuje aj množstvo predlôh, ktoré vám pomôžu udať tón vášmu letáku a spravia za vás väčšinu roboty.
Okrem nej si môžete vyskúšať aj niektorý z týchto bezplatných nástrojov:
- DesignWizard
- Setka Editor
- Adobe Spark
- Krita
- Gravit
Dizajn letákov je kreatívna práca a využíva množstvo psychologických trikov. Ak chcete, aby práve váš leták vyrazil dych, riaďte sa našimi radami, sledujte záujmy trhu a vaša námaha určite prinesie výsledky.
Informačný servis