24 opatrení na zníženie korupcie od Podnikateľskej aliancie Slovenska
Podnikateľská aliancia Slovenska v spolupráci s Transparency International Slovensko a inštitútom INEKO pripravila celkovo 24 opatrení, ktoré by mali pomôcť zúžiť priestor pre korupciu.
Priemerný úplatok pri udeľovaní zákaziek alebo dotácií je podľa prieskumu medzi podnikateľmi 13 % z ich celkovej hodnoty. Len pri verejných zákazkách tak ide na úplatky ročne zhruba pol miliardy eur. Na základe výsledkov projektu protikorupčnej iniciatívy to konštatuje výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS) Róbert Kičina. Projekt, ktorého súčasťou bol aj prieskum medzi podnikateľmi, realizovala aliancia v spolupráci s Transparency International Slovensko a inštitútom INEKO.
Nedostatočná aplikácia zákonov
Autori projektu zároveň konštatujú, že problémom Slovenska v boji proti korupcii nie je nedostatočná legislatíva ale aplikácia zákonov. Navrhli preto celkovo 24 opatrení, ktoré by mali pomôcť v boji proti korupcii. Podľa Róberta Kičinu budú konkrétne opatrenia predmetom rokovaní s politickými stranami, s vládou a jej ministrami. „Čo tu podľa nás chýba, sú možno nie nejaké veľké, bombastické opatrenia, ale takéto malé, drobné, ktoré tu situáciu zmenia,“ povedal na štvrtkovej tlačovej besede riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš.PAS v rámci pripravených opatrení navrhuje napríklad vytvoriť verejný register politických nominácií vo verejnej správe s cieľom prepojiť riadiace úspechy či neúspechy priamo s politickými stranami. Rovnako by vláda mala podľa podnikateľov napríklad podporiť nahlasovateľov nekalých praktík zákonom s dôrazom na ich právnu ochranu.
V boji proti korupcii by podľa PAS pomohlo aj zverejňovanie životopisov a manažérskych zmlúv, vrátane odmien a iných benefitov, manažérov firiem s majetkovou účasťou štátu a samospráv. Rovnako podnikatelia navrhujú sprehľadniť agendu stretnutí politických nominantov vo verejných funkciách s reprezentantmi záujmových skupín. Ďalším z opatrení by malo byť vytvorenie priestoru pre verejné pripomienkovanie pozmeňujúcich návrhov poslancov prednesených v rámci druhého čítania. Tie totiž podľa Róberta Kičinu často unikajú verejnej kontrole.Podnikatelia vnímajú korupciu ako jednu z top bariér podnikania a aj preto sa aliancia podľa Róberta Kičinu zapojila do prípravy protikorupčných opatrení. Prieskum, v ktorom podnikatelia anonymne odpovedali na otázky súvisiace s korupciou, vykonala PAS v auguste a septembri minulého roka, pričom zo zhruba 16 tisíc oslovených podnikateľov odpovedalo 420 firiem.
Hlavné zistenia a skutočnosti, na ktoré analýza upozorňuje
- Priemerný úplatok pri udeľovaní zákaziek alebo dotácií je podľa prieskumu medzi podnikateľmi 13% z ich celkovej hodnoty. Len pri verejných zákazkách by šlo ročne o pol miliardy eur.
- Súkromné vlastníctvo a motivácia tvoriť zisk sú zatiaľ efektívnejšie protikorupčné nástroje než kontrolné mechanizmy štátu.
- Vzhľadom na vysokú podobnosť našej legislatívy a kontrolných mechanizmov s európskymi štandardami je kľúčovou výzvou ich reálna implementácia. Toto upozornenie podporuje aj zistenie, že podnikatelia vnímajú inštitúcie poskytujúce prostriedky zo štrukturálnych fondov ako druhé najnáchylnejšie na korupciu napriek tomu, že tieto výdavky sú aj najviac regulované.
- Ďalšie kroky by mali byť zamerané na posilňovanie kvality zverejňovania informácií, ich nezávislého hodnotenia a na podporu mechanizmov skladania účtov verejnej správy.
Hlavné odporúčania
- Vytvoriť verejný register politických nominácií vo verejnej správe s cieľom prepojiť riadiace úspechy či neúspechy priamo s politickými stranami.
- Podporiť nahlasovateľov nekalých praktík zákonom s dôrazom na ich právnu ochranu.
- Zverejňovať životopisy a manažérske zmluvy, vrátane odmien a iných benefitov, manažérov firiem s majetkovou účasťou štátu a samospráv. Bez zverejnenia by mali byť zmluvy zo zákona neplatné. Výšku benefitov regulovať podľa plnenia firemných cieľov a harmonizovať reportovanie ukazovateľov výkonnosti týchto firiem.
- Sprehľadniť agendu stretnutí politických nominantov vo verejných funkciách s reprezentantmi záujmových skupín. V prvom kroku zaviesť a zverejniť elektronické návštevné knihy inštitúcií riadených politickými nominantmi.
- Vytvoriť priestor pre verejné pripomienkovanie pozmeňovacích návrhov poslancov prednesených v rámci druhého čítania.
- Zrušiť možnosť trestného stíhania za ohováranie a ponechať tak len možnosť žaloby v rámci občianskeho konania.Ostatné odporúčania
- Prepojiť verejné databázy s cieľom umožniť komfortné vyhľadávanie komplexných informácií o firmách.
- Zjednodušiť možnosť darovania peňazí v prospech politických strán, súčasne zvýšiť informovanosť o ňom, posilniť kontroly bezodplatných plnení, zvážiť možnosti daňovej asignácie v prospech (aj vznikajúcich mimoparlamentných) strán za súčasného zníženia ich podpory od štátu (ak existuje) a podmienenia veľkosti príjmov od štátu takýmto typom príjmov podľa princípu „matching funds“.
- Podporovať šírenie najlepších skúseností (best practices) samospráv v potláčaní korupcie a klientelizmu.
- Podporiť zvýšenie vymožiteľnosti práva pomocou monitorovania času od spáchania trestného činu po odsúdenie a zavedením verejného registra mimopracovných príjmov sudcov.
- Efektívne a transparentne privatizovať štátom vlastnené podniky, resp. podiely v nich (napr. Slovenská pošta, a.s., Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s., Slovak Telekom, a.s., ZSSK Cargo, a.s., zdravotnícke zariadenia, BIONT, a.s., atď.).
- Analýzu dopadov právnych noriem preniesť na Radu pre rozpočtovú zodpovednosť alebo NBS.
- Podporovať vznik učebných pomôcok, ktoré by umožňovali školám zapracovať do vzdelávania aj cieľ znižovania akceptácie korupcie.
- Odborníkov z firiem, ktoré pôsobia mimo vzťahov s vysokou vnímanou mierou korupcie požiadať o poskytnutie nezávislých expertíz podmienok obstarávania unikátnych, teda korupčne najrizikovejších tovarov a služieb. Mohli by sa stať základom od vlády nezávislých stálych komisií.
- Zaradiť v legislatívnom procese do analýzy dopadov aj doložku vplyvu na korupciu a klientelizmus a s nimi priamo súvisiacu byrokraciu.
- V zdravotníctve odporúčame užívateľsky komfortným spôsobom zverejňovať čakacie listiny na odkladnú zdravotnú starostlivosť, merať a zverejňovať kvalitu a efektívnosť zdravotníckych zariadení (napríklad pravidelne zostavovať rebríčky zdravotných poisťovní a nemocníc z pohľadu ich kvality a efektívnosti) a najmä rozdeliť na čo má pacient právo na základe povinného zdravotného poistenia a čo si musí zaplatiť, prípadne na čo sa môže pripoistiť.
- Požadovať od orgánov EÚ zjednodušenie predpisov týkajúcich sa čerpania eurofondov; v novom programovom období od roku 2014 do 2020 presadzovať programy a projekty, ktorých výstupy a výsledky bude možné jednoducho merať, kontrolovať a zrozumiteľne komunikovať verejnosti.
- Harmonizovať zverejňovanie informácií o samosprávach a ich rozhodnutiach s cieľom umožniť ich jednoduché porovnávanie.
- Posúvať dôraz z pasívneho k aktívnemu prístupu k informáciám (t.j. od vyžadovania informácií cez infozákon k ich automatickému zverejňovaniu verejnou správou).
- Obstarávať služby a produkty zo zahraničia (už obstarané zahraničnými vládami), decentralizovane, prípadne súkromným sektorom.
- V novom programovom období rátať aj s podporou financovania protikorupčných projektov, najmä zameraných na prípravu a presadzovanie systémových zmien na potláčanie korupcie a klientelizmu.
- Presadzovať vytvorenie medzinárodnej databázy zadaní a výsledkov tendrov v korupčne citlivých oblastiach doplnenej o analýzy umožňujúce ľahké porovnávanie.
- Osvetou podporiť princíp, že s peniazmi prichádzajúcimi z EÚ sa musíme naučiť zaobchádzať ako s vlastnými.
- Pred posunom hranice medzi štátnym a súkromným vlastníctvom zarátať do analýzy efektívnosti takéhoto posunu aj dopad na rozsah a hĺbku korupcie a klientelizmu.