- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Online marketing
- Radíme, ako vypracovať kvalitný biznis plán (časť 4): Marketing v odvetví služieb
Radíme, ako vypracovať kvalitný biznis plán (časť 4): Marketing v odvetví služieb
V predchádzajúcich článkoch nášho seriálu o podnikateľskom pláne sme radili, ako vypracovať úvodné kapitoly biznis plánu. Dnes prinášame rady a informácie o tom, čo uviesť do častí o marketingu v prípade, že budete prevádzkovať služby.
Obchodná metóda
- Kto predstavuje vašu cieľovú skupinu?
- Aký je sortiment vašich produktov/služieb?
- Aká je cenová úroveň vašich produktov/služieb?
- Budete využívať určité dohody o spolupráci?
- Ak áno, aké?
Trh
Popíšte svoj trh a budúcich zákazníkov.
- Viete odhadnúť rozsah trhu?
- Akú jeho časť chcete zaujať?
- Aká je súčasná situácia v danom odvetví?
- Aká je súčasná situácia v nadväzujúcich odvetviach?
- Diskutovali ste už so svojimi budúcimi zákazníkmi?
- Aké boli ich reakcie?
- Oboznámili ste ich s predpokladanými cenami?
- Aké boli reakcie?
Miesto podnikania
- Čo bolo dôvodom, že ste si vybrali dané miesto?
- Môžete rozdeliť priestory podľa rôznych funkcií?
- Akú časť z nich tvorí priestor na predaj, akú časť priestor na administratívu, akú časť priestor na iné aktivity?
- Akú rozlohu majú priestory celkovo?
Produkt (sortiment produktov)
Stručne popíšte produkty a služby, ktoré budete ponúkať.
Cena
- Máte už prehľad o výrobnej cene vašich služieb? Ak áno, špecifikujte, ako bola tvorená výrobná cena.
- Aký podiel výrobnej ceny tvorí hodnota materiálu; odpracovaných hodín x tarifa;
- strojových hodín x tarifa;
- iných položiek?
- Ako sú určované tarify?
- Určili ste už predajnú cenu vašich služieb?
- Ak áno, akým spôsobom?
Podpora predaja
- O čo sa najviac zaujímajú zákazníci?
Tabuľka č. 1
Motivácia k nákupu | Áno – Neutrálne – Nie | Dokážete z ich pohľadu splniť želania? |
---|---|---|
Sortiment služieb | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Kvalita | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Cena | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Dodacia doba | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Služby | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Dostupnosť | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Iné | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
- Akým spôsobom oslovíte zákazníkov?
- Ktoré motivácie budete zdôrazňovať?
- Ktoré z nasledovných nástrojov zdôrazňujete?
Tabuľka č. 2
Katalógy, letáky | Áno – Nie | Veľmi – Málo |
Inzeráty | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Sponzorstvo | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Ústna reklama | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Iné | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Konkurenčná pozícia
- Ako hodnotíte vašu spoločnosť proti najdôležitejším konkurentom?
Tabuľka č.3
Odhad konkurencieschopnosti proti konkurentom (+/o/-)* | Mená najdôležitejších konkurentov | |||
---|---|---|---|---|
Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 | Konkurent 4 | |
Rozsiahly sortiment produktov | ||||
Kvalita | ||||
Cena | ||||
Dodacia doba | ||||
Služby | ||||
Záruka | ||||
Iné |
* Do tabuľky č. 3 dopíšte znaky:+ = vlastná spoločnosť je lepšiao = rovnaké- = vlastná spoločnosť je horšia
- Akým spôsobom sa vaše služby odlišujú od služieb poskytovaných konkurentmi?
- Dokážete odhadnúť celkový obrat vašich konkurentov?
- Ak áno, koľko to je?
- Aké sú vaše silné stránky v porovnaní s vašimi konkurentmi?
- Aké sú vaše slabé stránky v porovnaní s vašimi konkurentmi?
Zamestnanci
Koľko ľudí pracuje v procese poskytovania služieb, koľko v predaji, koľko v administratíve a koľko v iných službách?Koľko ľudí pracuje vo vašom podnikaní celkovo?Aký je pomer zamestnancov produkcie vo vzťahu k administratíve?
Nákup
Vybudovali ste už nejaké kontakty s budúcimi dodávateľmi?Ak áno, za akých platobných a dodacích podmienok sú ochotní vám materiál dodávať?Zaujal vás náš príspevok? Sledujte náš webový portál ďalej. O tom, ako spracovať ostatné kapitoly biznis plánu, si povieme nasledujúcom článku.dj