V mesiaci máj 2012 boli pripravené a predložené tieto novely zákonov týkajúce sa podnikateľov.
Novela zákona o spotrebiteľských úveroch
Ministerstvo financií SR chce do zákona o spotrebiteľských úveroch doplniť nový výpočet ročnej percentuálnej miery nákladov pri úveroch bez pevne stanoveného trvania alebo opakovane plne splatných, teda aj pri tzv. revolvingových úveroch. Návrh obsahuje aj zavedenie špeciálneho režimu pre úvery poskytované vlastníkom bytov v zastúpení spoločenstva. Účinnosť tejto novely by mal byť koniec tohto roka.
Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám
Ministerstvo spravodlivosti predložilo návrh novely zákona o slobodnom prístupe k informáciám. V návrhu sú upravené základné pojmy, najmä opakované použitie informácií ako aj samotný pojem informácie. Vyšpecifikovaný je aj okruh povinných osôb, ktorý súvisí s právnou úpravou verejného obstarávania, kde sa vychádza z princípov nediskriminácie a transparentnosti podmienok a postavenia žiadateľov. Hlavne sú tu upravené výhradné dohody obsahujúce ustanovenia obmedzujúce pre ostatných žiadateľov, pričom tieto považuje návrh zákona za neplatné. Výnimku tvorí prípad, ak je takéto obmedzenie vo verejnom záujme,čo sa však pravidelne prehodnocuje. Smernica ani návrh zákona neobsahujú povinnosť povinnej osoby sprístupniť informácie na opakované použitie. Je na jej rozhodnutí či informácie sprístupní; ak tak však urobí, vzťahuje sa na ňu rad povinností, okrem iného hlavne zásada rovnakého zaobchádzania. V súvislosti s možnosťami sprístupnenia informácií na opakované použitie návrh zákona zavádza dva režimy, a to bez podmienok a s podmienkami.
Novela zákona o odbornom vzdelávaní a príprave
Ministerstvo školstva predložilo návrh novely zákona o odbornom vzdelávaní a príprave. Ustanovuje sa tu povinnosť pravidelne zverejňovať informácie o uplatniteľnosti absolventov stredných škôl podľa jednotlivých odborov vzdelávania. Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny bude mať povinnosť vytvárať plány potrieb trhu práce, doteraz mali túto povinnosť stavovské a profesijné organizácie.
Zákon o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach
Ministerstvo financií pripravilo návrh zákona, ktorým sa ustanovuje osobitný odvod pre regulované firmy. Prostriedky získané z tohto odvodu sa majú vložiť do fondu zameraného na prorastové opatrenia.
Návrh zákona upravuje povinnosť platenia osobitného odvodu, výšku a spôsob jeho platenia, ako aj správu osobitného odvodu. Základom pre výpočet odvodu je výsledok hospodárenia vykázaný za to účtovné obdobie, v ktorom regulovaná osoba (právnická osoba, ktorá má oprávnenie na výkon činnosti v regulovaných oblastiach) má oprávnenie na výkon takejto činnosti. Odvodovým obdobím podľa navrhovaného zákona je každý kalendárny mesiac účtovného obdobia, v ktorom má regulovaná osoba oprávnenie na výkon činnosti v regulovaných oblastiach.
Zaplatený odvod bude možné uplatniť ako daňový výdavok.
Po predložení výsledku hospodárenia za príslušné účtovné obdobie sa zaplatený osobitný odvod zúčtuje, t.j. prepočíta sa podľa skutočne vykázaného výsledku hospodárenia za príslušné účtovné obdobie.
Predmetom úpravy zákona o regulácii v sieťových odvetviach je:
- regulácia v sieťových odvetviach,
- inštitucionálny rámec výkonu regulácie (postavenie a pôsobnosť Úradu pre reguláciu sieťových odvetví),
- povinností tých osôb, ktoré vykonávajú regulovanú činnosť (regulovaných subjektov),
- pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou a plynom,
- pravidlá upravujúce konanie vo veciach upravených zákonom.
Podrobné a osobitné podmienky vykonávania regulovaných činností v sieťových odvetviach upravujú osobitné zákony (najmä zákon o energetike, zákon o tepelnej energetike, zákon o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách, zákon o vodách).
„Predložený návrh zákona predpokladá, že príjmy z navrhnutého osobitného odvodu sa použijú na financovanie prioritných projektov na naštartovanie hospodárskeho rastu a zamestnanosti,“ uvádza rezort financií v pripravenom materiáli. Zavedenie odvodu podľa predpokladov ministerstva financií nespôsobí zvýšenie cien poskytovaných služieb a dodávaných tovarov pre konečného spotrebiteľa. „Tento odvod sa nebude považovať za oprávnený náklad, ktorý možno započítať do regulovanej ceny a zákon priamo zakazuje zvyšovaťz tohto dôvodu regulovanú cenu,“ konštatuje ministerstvo.
Novela zákona o sociálnom poistení
Od 1. januára budúceho roka sa budú dôchodky zvyšovaťo pevnú sumu. Štát v druhom pilieri ponechá tri alebo štyri percentá. Súčasná 9-percentná výška príspevku do druhého dôchodkového piliera by sa mala znížiť na 3 alebo 4 percentá z hrubej mzdy sporiteľa. K tomu by si však mohol sporiteľ priplácať ďalšie dve percentá z vlastného čistého príjmu, pričom o túto sumu by si mohol znížiť základ dane.
Návrh na novelu zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
Predložený návrh zvyšuje hranicu, od ktorej je daňovník povinný platiť preddavky v priebehu preddavkového obdobia na úroveň od 2 500 €. Po prvýkrát by sa mala táto zmena uplatniť za zdaňovacie obdobie roka 2012.
Návrh novely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
Návrh novely zákona o DPH obsahuje zásadné legislatívne opatrenia v týchto kľúčových oblastiach:
- sprísnenie podmienok pre registráciu za platiteľa dane pre rizikové subjekty, ktoré v súčasnosti alebo v minulosti vlastnili alebo riadili spoločnosti, ktoré majú alebo mali nedoplatky na dani z pridanej hodnoty voči daňovému úradu, a rozšírenie právomoci daňového úradu zrušiť registráciu za platiteľa dane v odôvodnených prípadoch s cieľom vylúčiť z registra platiteľov dane a zo systému dane z pridanej hodnoty osoby, ktoré sú rizikové a zneužívajú systém na neoprávnené čerpanie nadmerných odpočtov,
- v rámci možností daných smernicou 2006/112/ES rozšírenie prenosu povinnosti platiť daň na príjemcu plnenia ako inštitútu garantujúceho elimináciu daňových únikov, a to najmä pri nútenom predaji nehnuteľností (exekučné konanie a konkurzné konanie) a pri predaji tovaru v rámci výkonu záložného práva a výkonu zabezpečovacieho prevodu vlastníckeho práva, kedy najčastejšie dochádza k nevymožiteľnosti dane na výstupe na strane predávajúceho, pričom kupujúci uplatňuje svoje legitímneprávo na odpočítanie vstupnej dane,
- úprava inštitútu ručenia za zaplatenie dane na výstupe s cieľom eliminovať zdaniteľné obchody, ktorých jediným cieľom je zneužitie práva a dosiahnutie vyplatenia neoprávneného nadmerného odpočtu, pričom častokrát ide o obchodovanie so službami, pri ktorých sa skutočnosť, či ide o fiktívny obchod s cieľom získať daňovú výhodu zneužitím práva, ťažko zisťuje.
Ďalej návrh novely zákona o DPH obsahuje tieto významné opatrenia:
- zavedenie povinnosti viesť a doručovať (elektronicky) daňovému úradu evidenciu o nákupe ojazdených motorových vozidiel z iných členských štátov EÚ, a to z dôvodu, že pri následnom predaji týchto vozidiel v tuzemsku dochádza k daňovým podvodom a únikom zámerným uplatnením nesprávneho daňového režimu, resp. predaju mimo rámca dane z pridanej hodnoty,
- zníženie limitu, do ktorého sa doklad vyhotovený elektronickou registračnou pokladnicou pri platbe v hotovosti považuje za plnohodnotnú faktúru na účely uplatnenia odpočítania dane, a tým zníženie rizika zneužívania týchto dokladov na neoprávnené uplatnenie odpočítania dane a zníženie základu dane z príjmov.
Novela zákona o DPH predpokladá zavedenie opatrení na zamedzenie podvodných aktivít na DPH s účinnosťou od 1. októbra 2012.
ph