Prerobte svoju firmu, kým nie je príliš neskoro
Skôr či neskôr každý druh podnikania, aj to najúspešnejšie, stratí dych a prestane rásť. Ak chcete čeliť tejto nepríjemnej skutočnosti, ste nútený pravidelne prichádzať s novou verziou svojej firmy. Schopnosť zvládnuť tento ťažký počin – skočiť zo zrelého stupňa jedného druhu podnikania do stupňa rastu nasledujúceho druhu podnikania – je to, čo odlišuje najlepších hráčov od tých ostatných.
Ak včas „neprerobíte“ svoju firmu, následky sú strašné
Keď už firma narazí na veľký pokles svojho rastu, má len 10 % šancu, aby sa kedy znova postavila na nohy. Liekom je v dostatočnom predstihu sledovať tri krivky: krivku konkurenčnej základne, krivku osobitých schopností a krivku talentov.
Skúmali sme viac než desaťročie príčiny vysokej výkonnosti v podnikaní. Uvedomili sme si, firmy investujú príliš veľa svojej energie do riadenia súčasného podnikania – čiže venujú sa príliš finančnej krivke S a nezvyšuje im tak energia na vytváranie základov úspešného nového podnikania.
Podľa našich výskumov sme zistili, že firmy, ktoré úspešne pretvoria samé seba, majú jednu spoločnú črtu: posunú svoj cieľ za finančnú S krivku a manažujú aj tri omnoho kratšie, ale životne dôležité, skryté S krivky. Aké? Krivku konkurenčnej základne, krivku osobitých schopností a krivku talentov. V podstate obracajú naruby všeobecne zažité názory a učia sa ako sa sústrediť na opravu toho, čo sa ešte nezdá byť pokazené. Situácia sa často zdá byť ružovejšia práve pred začiatkom úpadku firmy. Príjmy zo súčasného podnikateľského modelu prudko narastajú, zisky sú veľké a firemné zásoby sa predávajú s veľkou prirážkou. Ale práve vtedy by mali manažéri začať konať.
Čo je S krivka?
Princíp životných cyklov (S krivky): V podnikoch fungujú podobné životné cykly ako v prírode. Ich poznanie nám umožňuje lepšie naplánovať zmeny v sortimente výrobkov a v podnikových procesoch. Na obrázku je zobrazená tzv. S krivka, ktorej poznanie je veľmi dôležité pre riadenie inovácií v podniku.
Skrytá krivka konkurenčnej základne
Dlho predtým než úspešné podnikanie dosiahne vrchol v príjmoch sa konkurencia, so zohľadnením ktorej bolo podnikanie pôvodne rozbehnuté, mení. Napríklad konkurencia v mobilných telefónoch sa zmenila niekoľkokrát – tak pre výrobcov ako aj pre poskytovateľov služieb – od ceny sieťového pokrytia k hodnote služieb. Prvá skrytá krivka sleduje, ako sa konkurencia v odvetví posúva a mení. Najvýkonnejšie firmy vidia zmeny v potrebách zákazníka a vytvárajú nový konkurenčný základ vo svojom odvetví – dokonca aj keď naďalej profitujú z existujúceho podnikania, ktoré ešte nedosiahlo svoj vrchol.
Netflix radikálne zmenil konkurenčnú základňu v DVD požičovniach tým, že uviedol na trh podnikateľský model využívajúci dodávku produktu mailom. V tom istom období, takmer okamžite začal pretvárať sám seba tým, že získal technológiu, ktorá nahradila fyzické kópie filmov digitálnymi kópiami na internete. Dnes je Netflix najväčším poskytovateľom DVD prostredníctvom mailov a najvýznamnejší hráč v danej oblasti.
Skrytá krivka osobitých schopností
Pri tvorbe ponúk, ktoré im umožňujú stúpať po finančnej S krivke, najvýkonnejšie firmy neustále pracujú na svojich výnimočných, osobitých schopnostiach. Jedinečný príklad poskytuje Dell s jeho priamym modelom predaja počítačov, Wal-Mart s jeho jedinečnou dodávateľskou sieťou a Toyota nielen s jej výrobnými metódami, ale aj svojimi inžinierskymi schopnosťami, ktoré umožnili výrobu Lexusu a Priusu. No osobité schopnosti – podobne ako konkurenčná základňa – sa menia. Rýchle si ich osvojuje aj konkurencia, takže manažéri musia investovať do vývoja nových a nových schopností, aby skočili na ďalšie S krivky osobitých schopností a predbehli tak znova konkurentov.
Zoberte si hudobný priemysel: bol to výrobca PC, ktorý rozvinul svoje schopnosti potrebné pre dodávanie digitálnej hudby miliónom zákazníkov za prijateľnú cenu. Najvýznamnejší hráči na trhu neustále hľadajú spôsoby ako pretvoriť samých seba a svoj trh. P&G dávno vedel o nedotknutom trhu pre plienky na jedno použitie. Firma strávila päť rokov zdokonaľovaním schopností, ktoré by umožnili, aby jednorazové plienky vyšli cca na približnú cenu, ktorú boli zákazníci zvyknutí zaplatiť za nákup a pranie látkových plienok.
Skrytá krivka talentov
Firmy často strácajú záujem o udržanie si talentovaných ľudí. Platí to hlavne v prípade, keď podnikanie úspešne napreduje a vrchol je v nedohľadne. Vtedy firmy pocítia podivuhodné nutkanie „zúžiť“ a zoštíhliť prevádzky, aby tak zvýšili maržu. Znižujú jednak počet zamestnancov ako aj investície do rozvoja talentov. Chyba. Najvýkonnejšie firmy z našej štúdie udržujú stály záujem o rozvoj talentov. Firma Schlumberger neustále vyhľadáva a rozvíja sľubné talenty. Rozosiela „svojich vyslancov“ na tucet najvýznamnejších technických škôl po celom svete. Títo vyslanci sú reprezentovaní manažérmi vo vysokých funkciách, ktorí riadia veľké rozpočty a môžu schváliť vecné dary alebo prostriedky na výskum pre navštívené univerzity. Úzke prepojenie so školami pomáha firme získavať pre seba najlepších absolventov.