Kreatívny rozvoj podnikania
Vedomé uplatňovanie kreatívneho rozmýšľania významne napomôže rozvoju firmy. E.Ullrich vyjadril kreativitu ako: schopnosť poznávať predmety v nových vzťahoch a originálnym spôsobom a zmysluplne ich používať neobvyklým spôsobom, vidieť nové problémy tam, kde zdanlivo nie sú, odchyľovať sa od navyknutých schém myslenia a nepojímať nič ako pevné, ak sa to oplatí, nachádzať niečo nového, čo predstavuje obohatenie kultúry a spoločnosti.
Kreativita, to nie je len ozdoba, je to faktor k prežitiu. Odborníci sú presvedčení, že každý má v sebe určite viac kreativity než sám využíva.
Ako teda môžeme roznecovať kreatívne myslenie?
Pravidlá kreativity
- Jednoduchosť – čokoľvek robíte, snažte sa robiť jednoducho. Jednoduchosť je jednou z najúspešnejších ciest, ako dosiahnuť úspech.
- Vytvorte si zdroje do budúcnosti – vedomosti, informácie, skúsenosti, ľudia, financie… Z hľadiska kreativity je dôležité spolupracovať s úspešnými, kreatívne mysliacimi ľuďmi. Prinajmenšom si to treba zariadiť tak, aby ste čo najviac času strávili po boku jednotlivcov, ktorí stimulujú vaše myslenie a rozširujú vašu predstavivosť.
- Usilujte sa o jedinečnosť, aby ste sa vyčlenili z davu. Známy inovátor E. Feder napísal knihu Inovácie na požiadanie a sám ju aj vydal. Vytlačil 10 000 kníh, ale neostali mu peniaze na marketing. Rozmýšľal teda, čo urobiť a rozhodol sa otvoriť vlastné kníhkupectvo. V predajni vytvoril všetky potrebné oddelenia, ktoré naplnil výtlačkami svojej knihy. Pripravil akciu – ak si niekto kúpi knihu a nebude sa mu páčiť, môže si ju vymeniť za inú z akéhokoľvek oddelenia. Všimli si ho média, noviny , TV a stal sa známym. Predal všetky knihy.
- Nebojte sa bláznivých nápadov – ak začnete príliš seriózne, vytvoríte si hranice a nebudete sa vedieť posunúť dopredu. S nápadmi treba pracovať a hodnotné použiť.
- Poučte sa z minulých chýb – neúspech je udalosť na vašej ceste, nie je to koniec, niečo, prečo by ste sa mali vzdávať.
- Odváže sa snívať – vnímajte svoje sny a nápady ako materiál, suroviny, ktoré sa dajú pretvárať. Tvorte si inšpiračnú skrinku – zbierajte myšlienky, nápady a veci, ktoré vás fascinujú, z času na čas si to pozrite a môžete sa inšpirovať.
Prekážky v kreativite
- Strach – strach, nedostatok odvahy nám bráni vykročiť vpred s novými nápadmi
- Syndróm – „takto sme to predsa vždy robili“ – naša prirodzená ľudská tendencia držať sa toho, čo dobre poznáme, nám bráni vyskočiť do neznáma a zakúsiť silu kreativity
- Zlyhanie – snaha za každú cenu sa vyhnúť chybám je neprestajnou prekážkou tomu, aby sme sa poučili z neúspechov v živote. Ak vytvoríte vo firme atmosféru, že nikto nesmie urobiť chybu, ľudia nebudú rozvíjať ani kreativitu. Užitočné je pravidlo, že každý môže urobiť chybu, ale nie dvakrát tú istú.
- Zmena – ľudia strávia príliš veľa času a energie bojovaním proti zmenám a pritom im uniká to dobré, čo by zmena mohla priniesť. Ak aj nemôžeme zmeniť situáciu, stále môžeme zmeniť svoj postoj. Vnímajte zmenu ako príležitosť na rozvoj.
V kreatívnom tíme platí, že všetci si sú rovní. Ak ste manažér, na každom stretnutí, kde očakávate kreatívne, inovatívne myšlienky, poveste svoju funkciu v šatni na klinec.ar