Môže si s.r.o. prenajať byt a uplatniť ho do daňových výdavkov?
V dnešnej dobe podporovanej krízou nie je migrácia pracovníkov a firiem kvôli zákazkám ničím výnimočným. V rámci šetrenia alebo efektívneho využívania finančných prostriedkov často firmy zvažujú možnosť ubytovať svojich pracovníkov pri výkone ich práce mimo bydliska a sídla firmy namiesto v ubytovniach alebo hoteloch v prenajatom firemnom byte. Pri zvažovaní možnosti kúpiť alebo prenajať nehnuteľnosť alebo bytový priestor je potrebné brať do úvahy nasledovné faktory.Rozoberieme možnosť bývania v prenajatom byte alebo rodinnom dome z pohľadu zamestnancov aj z pohľadu firmy.
Prenájom bytu alebo rodinného domuPokiaľ sa firma rozhodne zobrať do prenájmu rodinný dom alebo byt a poskytovať v ňom ubytovanie svojim pracovníkom na dlhšiu dobu alebo počas celého týždňa je potrebné si položiť otázku súvisiacu s uznaním nákladov nehnuteľnosti do daňových výdavkov firmy. Sú výdavky na nehnuteľnosť (nájom, energie ….) vynaložené na dosiahnutie a udržanie príjmov firmy?
Pokiaľ sú v byte ubytovaní pracovníci, ktorí sú potrební na dohliadanie priebehu realizácie zákazky alebo na jej samotný výkon, prípadne sa v byte ubytuje občas nejaký obchodný partner spoločnosti, môžeme povedať, že takto vynaložené náklady na nehnuteľnosť slúžia na dosiahnutie a udržanie príjmov, nakoľko bez operatívnej prítomnosti pracovníkov by firma zákazku nemohla realizovať, alebo nebola k dispozícii odberateľovi. Ten fakt je samozrejme dobré doložiť obchodnými zmluvami z ktorých vyplýva že v mieste, kde sa nehnuteľnosť nachádza alebo v jeho okolí sa zákazka realizuje, že väčšina obchodných partnerov je z tohto miesta a podobne.
Kúpa nehnuteľnostiFirma sa tiež môže rozhodnúť nejakú nehnuteľnosť mimo sídla firmy kúpiť. V praxi sa vyskytol prípad, kedy spoločnosť so sídlom v Banskej Bystrici získala dlhodobú zákazku v Bratislave a preto sa rozhodla v Bratislave zakúpiť nehnuteľnosť – jednoizbový byt. Byt bol k dispozícii pracovníkom počas ich pracovných ciest na miesto realizácie zákazky.
Všetky výdavky spojené s nehnuteľnosťou spoločnosť zahrnula do svojich daňových výdavkov a tiež uplatnila odpočet dane z pridanej hodnoty. Pri daňovej kontrole spoločnosť vystavila prehlásenie, že nehnuteľnosť sa ďalej nevyužíva na ďalšie podnikanie, teda prenájom a všetko bolo v poriadku.Samozrejme, v prípade kúpy nehnuteľnosti zaradenej do obchodného majetku spoločnosti je potrebné pamätať na oznamovaciu povinnosť voči miestnemu úradu a ohlásiť vznik povinnosti k dani z nehnuteľností a následne do 31.1. nasledujúceho roku podať daňové priznanie k nehnuteľnosti.Pokiaľ sa pozrieme na tento prípad zo strany zamestnanca môžu nastať dva prípady. Pokiaľ sa v byte ubytuje zamestnanec v rámci svojej pracovnej cesty ojedinele a krátko, jedná sa o poskytnutie ubytovania počas pracovnej cesty a zamestnanec má nárok na náhrady vyplývajúce z titulu pracovnej cesty, mimo nákladov na ubytovanie, ktoré mu bolo poskytnuté bezplatne. Pokiaľ by však zamestnanec v nehnuteľnosti býval pravidelne, počas doby realizácie zákazky, teda dlhšiu dobu a zamestnávateľ za neho platí náklady na toto ubytovanie, jedná sa o nepeňažné plnenie. To znamená, že úhrada nájmu zamestnávateľom za zamestnanca sa považuje u zamestnanca za poskytnutie nepeňažného príjmu a zamestnávateľ by mu takto poskytnuté nepeňažné plnenie mal v rámci mzdy zdaniť preddavkom na daň z príjmov.jl