Bartrový obchod – príležitosť ako vyriešiť nevyužité kapacity
Barter alebo tiež aj bartrový obchod, je forma obchodu, pri ktorej dochádza k výmene služieb alebo tovaru za iné služby alebo tovar. Barter existuje azda odvtedy ako si ľudia začali medzi sebou vymieňať tovar. Záujem medzi slovenskými firmami len naznačuje, že už aj v našich končinách prichádzajú firmy na chuť bartrovaniu. Barter im poskytuje možnosť využiť ich nadprodukciu výmenou za tovar alebo služby, ktoré momentálne potrebujú, alebo si ich predtým nemohli dovoliť.Pri využívaní bartru je lepšie spoľahnúť sa na sprostredkovateľské firmy, ktoré Vám zabezpečia komplexné služby.Barter môže prebehnúť čisto ako výmena tovaru za tovar alebo služby, to znamená bez použitia peňazí. Avšak existuje možnosť bartrovať aj s použitím financií, ako dodáva konateľka barterovej spoločnosti VOICE, s. r. o. – Eva Pospíšilová. Spoločnosť VOICE umožňuje bartrovať v pomeroch od 50% a vyššie. To znamená napríklad 50% z tovaru alebo služby prebartrovať a zvyšných 50% v platiť v eurách. Za posledný rok stúpol objem obchodu cez barter na 13 miliónov eur (takmer 450 miliónov korún).Ako to funguje?Firmy ktoré chcú využiť barter sa môžu zaregistrovať v bartrovej spoločnosti. Po registrácii sa každému subjektu vytvorí bartrové konto, kde si firmy zbierajú kredit. Každá zúčastnená strana ktorá má vytvorené takéto konto, ponúka svoj tovar alebo služby výmenou za iné tovary alebo služby, ktoré potrebuje. Príklad:Cestovná kancelária ponúkne do bartrového obchodu dovolenku za 1.000 Eur. Na druhej strane je výrobca nábytku, ktorý má záujem o zájazd. Vyberie si preto túto cestovnú kanceláriu, ktorej sa na bartrové konto pripíše 1 000 kreditov. Za tieto kredity si môže vybrať iný tovar alebo služby – napríklad tlač katalógov, ponukových listov alebo kancelársku techniku, atď.. Barter prebieha ako klasický obchod, avšak namiesto peňazí existuje ako platidlo – bartrový kredit. V poslednom období klienti najviac bartrujú v oblasti investícií, dvere, podlahy, realizácia záhrad, strechy, kúrenie, zatepľovanie, stroje a služby, vymenováva p. Pospíšilová.Prečo a kedy začať bartrovať?Ak firma cíti, že má na to, aby viac vyrábala alebo predávala a momentálne sa nevie 100% presadiť na trhu, má možnosť využiť barter. Barter je jedna z ciest, ako sa dá firmu podporiť v predaji. Týmto spôsobom môže firma získať niekoľko zákaziek naviac a tým si zarobiť na nákup niečoho potrebného. Spoločnosti napríklad využívajú barter pri predaji skladových zásob, dopredaja tovaru, vyťaženie mimo sezónu, predaj staršieho tovaru.Možností využitia sú obrovskéKonateľka spoločnosti VOICE, s. r. o. Eva Pospíšilová „Firma si musí vedieť zarobiť aspoň na svoje základné fungovanie, ako nájom, energie, telefóny, poistky, dane či mzdy, a potom môže bartrovať. Barter nie je pre tých, ktorí krachujú alebo sú pred krachom„.Najviac bartrové služby využívajú SZČO, malí a strední podnikatelia, nakoľko si dokážu zosúladiť tak príjmovú ako aj výdavkovú časť. Vo veľkých firmách je viac pracovníkov na takúto činnosť a nie vždy sa vedia zhodnúť. Nákupca chce niečo iné, predajcovia niečo iné.Povedali o bartri:STIKA I. KováčikPomocou bartrového systému som si našiel pokračovateľa lízingu na auto. Odstupné vo výške 3.319,40 Eur som získal formou bartrových prostriedkov a zvyšok sme sa dohodli na pokračovaní lízingu. Klientom bartrového systému ponúkam služby vo forme tvorby webových stránok. Za tieto bartrové prostriedky plánujem kúpiť zámkovú dlažbu a oplotenie rodinného domu.GAMA, s.r.o. Bardejov pán GardošSom výrobca nábytku a dobre mi padol relaxačný pobyt v penzióne Sankt Johann v Liptovskom Jáne. Ceny sú primerané, služby výborné, personál ústretový. Využil som aj možnosť lyžovania neďaleko penziónu a krytú plaváreň. Odporúčam všetkým.Zdroj: MIDRA Holding – media & creative