- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- Tieto veci by ste pri ročnom hodnotení činnosti pracovníka naozaj nikdy nemali spomínať
Tieto veci by ste pri ročnom hodnotení činnosti pracovníka naozaj nikdy nemali spomínať
Ak si nie ste „vlastným pánom“, teda ak nepracujete výhradne pre/na seba, ale pre niekoho iného, nie je vôbec nepravdepodobné, že sa nevyhnete šéfovmu hodnoteniu vašej pracovnej činnosti počas uplynulého roka.
„Takéto hodnotenia môžu mať, keď sú prevedené dobre, značný prospech pre zamestnanca i zamestnávateľa,“ tvrdí Darlene Price, prezidentka spoločnosti Well Said Inc. „Nanešťastie, nie každý dokáže z týchto stretnutí vyťažiť maximum.“
Ak máte pocit, že feedback je len akási moderná, z Ameriky prinesená záležitosť, ktorou si chce niekto (najčastejšie priamy nadriadený) niečo dokazovať, mali by ste svoj názor prehodnotiť. Samozrejme, je ľahké niekoho kritizovať a človek, ktorému je kritika určená, má tendenciu vzdorovať, ale pokiaľ máte svoju prácu radi a nechcete sa jej kvôli pár neuváženým slovám, prípadne kvôli nenáležitej reakcii (viditeľného prejavovania frustrácie, prílišnej defenzívnosti a pod.) vzdať, tomuto sa pri príležitosti hodnotenia vašich pracovných výkonov radšej vyhnite.
„Ale toto nie je v popise mojej práce“ alebo „Toto nie je moja zodpovednosť“.
„Vyjadrovanie takýchto pocitov zvyšuje hnev vášho nadriadeného, pretože vďaka nemu budete pôsobiť tak, že sa chcete skôr zbavovať zodpovednosti ako že máte ochotu urobiť to, čo treba, aby ste tímu alebo organizácii pomohli k úspechu,“ tvrdí medzinárodný odborník na biznis Michael Kerr.
„Nie som platený za…“ alebo „Nie som dostatočne platený za…“
Toto vyznieva nielen defenzívne, ale aj tak, že sa – opäť – chcete vyhýbať zodpovednosti a nemáte ochotu urobiť viac ako iba minimum.
„Ak si myslíte, že ja som tu ten zlý, mali by ste vidieť…
Neukazujte prstom. Ročné hodnotenie práce a výkonov sa týka iba vás a nie je v ňom rozhodne priestor na rozprávanie o ostatných kolegoch, obzvlášť vtedy, keď sa o nich chcete vyjadrovať kriticky. Môže to vyznievať, ako pripomína Kerr, malicherne, takéto obviňovanie sa rovná vyhováraniu sa.
„Budem si hľadať inú prácu, pokiaľ…“
Nedávajte svojmu šéfovi ultimátum, nikdy to nedopadne dobre a nikam to nevedie. Radšej sa s ním priamo porozprávajte o prípadných výhodách, ktoré by vám mohol poskytnúť, resp. o prekážkach, ktoré by mohol pomôcť odstrániť, aby váš pracovný výkon mohol byť lepší.
„Toto hovoria všetci“ alebo „Toto mi môj posledný šéf vravel tiež“.
Ak ste už podobný feedback počuli predtým, potom pouvažujte nad tým, či nie je čas na zmenu správania. Vďaka týmto alebo podobných slovám budeme vyzerať ako človek, ktorý ignoruje problematické záležitosti alebo ako človek, ktorý nie je schopný zmeniť sa.
„Môžem teraz povedať konštruktívnu kritiku ja vám?“
„Nie!“ hovorí rozhodne Kerr. Prílišná defenzívnosť a neschopnosť akceptovať feedback nie sú veci, ktorými by ste sa mali chcieť prezentovať. Urobte to jedine vtedy, pokiaľ vás o to v rámci vyhodnocovacieho procesu požiada váš šéf, nikdy nie svojvoľne. Ale aj tak si takýto čin vyžaduje opatrnosť, platí totiž, že sa neoplatí nenáležite kritizovať ruku, ktorá vás živí.
„Kto vám to povedal?“ alebo „Kde ste to počuli?“
Opäť niečo, čo vyznie ako prejav a výraz malichernosti a zbytočnej defenzívnosti – nakoniec budete vyzerať ako niekto, koho musia za to, že ho hodnotia, odškodniť. Alebo horšie, ako niekto, kto bude chcieť pomstu. Lepšie je sa, ako radí Kerr, opýtať: „Môžete mi, prosím, dať špecifický príklad, kedy som demonštroval toto správanie, aby som to v budúcnosti vedel zmeniť?“
„Mýlite sa“ alebo „Robíte si zo mňa srandu?“
Nehádajte sa. Vy a váš zamestnávateľ môžete v niektorých veciach predsa nesúhlasiť, je to prirodzené. Namiesto toho, aby ste sa začali obraňovať, skúste iba počúvať. „Buďte profesionálny, zdvorilý a pokojný,“ odporúča Price. V takýchto prípadoch buď slušne požiadajte o uvedenie príkladov vášho neuspokojivého konania, alebo sa pokúste nekonfrontačne opísať vašu perspektívu.
„Už bolo načase, aby si niekto všimol, akú skvelú prácu tu odvádzam!“
Keď sa ocitnete v situácii, v ktorej vám šéf dáva pozitívny feedback alebo chváli vaše pracovné výkony, určite sa vyhnite tomu, aby ste povedali niečo, vďaka čomu budete znieť arogantne. „Jednoducho prijmite pochvalu a choďte ďalej“, odporúča Kerr.
„…“
Nepovedať nič je vari ešte horšie ako povedať niečo z vyššie uvedených bodov. „Jedna z najhorších vecí, ktorú môžete urobiť, je demonštrovať ľahostajnosť prostredníctvom reči tela, gestikulácie, výrazov tváre alebo jednoducho sedenia bez slova,“ hovorí Kerr. Pasívna agresivita je totiž azda to najhoršie, čo môžete pri príležitosti zhodnocovania vašich pracovných výkonov urobiť.