- Podnikam.sk
- Články
- Ochranna podnikania
- Manažment
- Bezpečnostný manažment
- Ako sa brániť v rámci hospodárskej súťaže v roku 2024?
Ako sa brániť v rámci hospodárskej súťaže v roku 2024?
Súťaž medzi podnikateľmi je základným mechanizmom trhovej ekonomiky. Podporuje inovácie, znižuje výrobné náklady a zvyšuje výkonnosť celého hospodárstva. Firmy poháňané konkurenciou sa snažia ponúkať kvalitnejšie výrobky za nižšie ceny. Aby však súťaž riadne fungovala, súťažné právo zakazuje praktiky, ktoré ju obmedzujú.
Chrániť a podporovať hospodársku súťaž a vytvárať podmienky pre jej ďalší rozvoj má na Slovensku Protimonopolný úrad SR. Právomoci na sledovanie protisúťažných konaní má aj Európska komisia.
Úlohou Protimonopolného úradu SR je zasahovať proti zakázaným praktikám, kontrolovať štruktúru trhov a pôsobiť na vytváranie priaznivých konkurenčných podmienok.
Najčastejšie hrozby pre podnikateľskú súťaž
Dohody medzi podnikateľmi
Obmedzujú hospodársku súťaž. Cieľom kartelov a ďalších typov obmedzujúcich dojednaní medzi podnikateľmi býva zväčša zmiernenie konkurencie a následný nárast cien.
Zneužívanie dominantného postavenia
Dominantné podniky sa často snažia zneužívať svoju trhovú silu. Ich cieľom býva vytlačiť z trhu svojich konkurentov.
Koncentrácie
Veľké koncentrácie môžu mať na štruktúru jednotlivých trhov veľmi nepriaznivé dopady. Je preto potrebná ich preventívna kontrola.
Konanie orgánov štátnej správy a samosprávy
Zvýhodňovať určitého podnikateľa alebo iným spôsobom obmedzovať súťaž môžu tiež orgány štátnej správy alebo územnej samosprávy.
Nekalá súťaž
Neférová hospodárska súťaž môže mať podobu klamlivej reklamy, klamlivého označenia tovaru a služieb, vyvolania nebezpečenstva zámeny, parazitovania na povesti, podplácania, zľahčovania, porušenia obchodného tajomstva či výroby produktov a uvádzania na trh a poskytovanie služieb ohrozujúcich zdravie alebo životné prostredie.
Druhy ochrany
Verejná
Orgány verejnej moci môžu konať proti subjektu, podozrivému z protisúťažného konania z vlastnej iniciatívy alebo na podnet súťažiteľa či inej osoby. V prípade, ak sledujúci orgán v rámci svojich právomoci zistí, že došlo k porušeniu pravidiel hospodárskej súťaže, uloží povinnosť zdržať sa protisúťažného konania. Ďalej nariadi odstrániť neprijateľný stav a prípadne uloží aj pokutu, či inú sankciu.
Verejný orgán tak uplatňuje verejnoprávne postupy a ukladá verejnoprávne sankcie. Zabezpečuje pritom verejnoprávnu ochranu hospodárskej súťaže. Uložené sankcie sú preskúmavané v rámci správneho súdnictva. Pre verejnoprávne postihovanie súťažných porušení, teda správne trestanie, platia zásady trestného práva.
Súkromná
Súkromnoprávna ochrana hospodárskej súťaže znamená, že subjekt súkromného práva podá žalobu proti inému subjektu, porušiteľovi súťažného práva. Žalujúcim môže byť súťažiteľ, dodávateľ alebo aj spotrebiteľ. Napríklad obeť kartelu, ktorá musela zaplatiť za tovar cenu vyššiu, ako trhovú.
Druhy použitia ochrany
Ustanovenia zabezpečujúce ochranu súťaže možno použiť ako:
- štít (ako ochranu pred uplatňovaním si nárokov vyplývajúcich z právom neakceptovaných praktík, teda ako obranu proti účastníkovi kartelu požadujúcemu zvýšenú cenu tvrdením, že zmluva je neplatná),
- meč (ako nástroj ochrany vlastných záujmov ofenzívnym spôsobom, napríklad uplatňovaním si nárokov v podobe nárokovania si náhrady škody z dôvodu kartelovo zvýšenej ceny).
Legislatíva v oblasti ochrany hospodárskej súťaže
Od roku 2021 je v platnosti nový zákon o ochrane hospodárskej súťaže č. 187/2021 Z. z., ktorým došlo k transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1 o posilnení právomocí orgánov na ochranu hospodárskej súťaže v členských štátoch na účely účinnejšieho presadzovania práva a o zabezpečení riadneho fungovania vnútorného trhu.
Zákon č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže obsahuje právnu úpravu do veľkej miery harmonizovanú s európskou právnou úpravou, judikatúrou a európskou rozhodovacou praxou. V rámci ochrany hospodárskej súťaže Protimonopolný úrad Slovenskej republiky posudzuje protisúťažné konania, ako je napríklad zneužívanie dominantného postavenia a dohody obmedzujúce súťaž a posudzuje aj koncentrácie v súlade so štandardom nastaveným na úrovni Európskej únie a má aj ďalšie nové právomoci v zmysle tohto zákona.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.