Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako sa motivovať

ThinkstockPhotos 90205288
Businesspeople in a meeting
18. februára 2016 Tlačiť

Ako sa motivovať do podnikania a k práci? Túto otázku si kladú všetci ľudia, čo by chceli byť úspešní vo svojej práci alebo v podnikaní. Motivácia k práci ako takej je však záležitosťou viac vnútornou ako vonkajšou, hoci nepochybne existuj aj určité faktory vonkajšej motivácie. Najdôležitejšia je však vnútorná motivácia, ktorá pomôže v podnikaní ale aj v práci omnoho viac.

Veľa ľudí sa rozhodne čítať napríklad motivačné knihy alebo navštevovať rôzne semináre a kurzy motivácie. Samo o sebe to nie je samozrejme zlé a napríklad motivácia a podnikanie idú dokopy, no zároveň platí, že vo väčšine prípadov je takýto druh motivácie, čiže vonkajšia motivácia cez rôzne školenia a podobne, len krátkodobý a čoskoro sa všetko vráti do starých koľají. Otázkou teda je, ako správne motivovať ľudí k úspechu, či už ide o predajcov, pracovníkov, podriadených alebo podnikateľov?

Motivácia na podnikanie

Často krát sú prvotnou motiváciou na podnikanie peniaze, konkrétne získať viac peňazí, ako má človek v aktuálnej dobe. Je síce pravdou, že prvotným cieľom podnikania je zisk, no na druhú stranu, takáto motivácia je viac vonkajšia ako vnútorná. Človek chce viac peňazí, aby si mohol kúpiť viac hmotných statkov. Keď sa však už od úvodu nedarí, stráca sa chuť na podnikanie. Je to spôsobené nedostatkom motivácie a tým, že človek vošiel do podnikania „nesprávnou nohou“.

Čo treba mať pre začiatok podnikania

Základom motivácie by mala byť vízia a cieľ niečo dosiahnuť. Či už priniesť nejaký produkt, ktorý na trhu chýba, službu, ktorá na trhu absentuje, alebo zásadne zmeniť existujúce produkty a služby. Dôležité je, aby človek sám vo vnútri cítil, že to, čo ide robiť, by potreboval aj on, vedel by to využiť a že jemu osobne to chýba. Takýto vnútorný pocit je totiž základom vnútornej motivácie začať v niečom podnikať – je tu medzera na trhu v produktoch či službách a idem ju vyplniť.

Prv, než začnete podnikať, uistite sa, že máte:

  1. Vlastnú víziu – tou nie je len „zarobenie veľa peňazí“, ale priniesť niečo nové, lepšie alebo niečo, čo podnikateľovi samotnému na trhu chýba
  2. Postupný plán a ciele, ktoré treba dosiahnuť pre naplnenie vízie – v tomto prípade už ide o konkrétne ciele a kroky, napríklad určití „deadliny“, dokedy musí byť niečo spravené a hotové
  3. Znalosti a schopnosti – ak idete podnikať, nesmiete na to ísť úplne bez znalosti prostredia, trhu a konkurencie; to znamená, musíte zistiť, či to, čo idete robiť, už nie je na trhu, prípadne ak to idete robiť lepšie, musíte vedieť v čom; taktiež nepodceňujte konkurenciu, dopyt po tom, čo idete robiť a znalosť legislatívy

Ako získať vnútornú motiváciu

Pre podnikanie, ale aj pre život celkovo je dôležité mať vnútornú motiváciu. Takáto motivácia do podnikania odlišuje úspešných a neúspešných podnikateľov. Dôležité je tiež vedieť, ako sa motivovať k úspechu a ako k tomu motivovať tím, ak ako podnikateľ budete nejaký mať už hneď od úvodu. Vonkajšia motivácia prostredníctvom školení je len krátkodobá a môže byť skôr doplnkom, no dôležité je mať tú vnútornú. Ak už máte vlastnú víziu, plán, ciele, ale aj znalosti a schopnosti, máte dobrý základ.

Niekoľko krokov k získaniu vnútornej motivácie:

  • Dajte si ciele, ktorých splnenie Vám niečo prinesie – podnikateľ si často krát chce odopierať svoje pohodlie na úkor podnikania, čo je ale chyba; ak dosiahnete nejaký cieľ, nemalo by to byť len prospešné pre podnikanie, ale aj pre Vás
  • Nečakajte odmenu hneď alebo v predstihu – príliš rýchle očakávanie úspechu či odmeny môže byť kontraproduktívne a naopak úspešní podnikatelia vždy vedeli, že odmena príde neskôr a cieľom nebolo niečo urobiť a o pár dní si vybrať peniaze
  • Obetujte čas a energiu aj pre veci, ktoré zdanlivo nemajú výsledky – je to podobne, ako keď začnete chodiť do posilovne – ani tam nemáte po týždni vytrénované svalstvo, ale po pár mesiacoch zistíte, že ste zdravší, silnejší a v lepšej kondícii
  • Všímajte si pozitívne príklady – nie však štýlom, že si poviete o najznámejšej korporácii v okolí „keď to dokázali oni, dokážem to aj ja“ – takáto cesta určite nie je správna; treba si skôr všímať príklady, kedy neúspech nebol slepou uličkou na ceste k úspechu, ale len jedným z mnohých výmoľov a snažte sa takto pozerať na všetky veci aj vo svojom podnikaní

Ak budete krok po kroku tieto body aplikovať, je to tá najlepšia cesta na získanie vnútornej motivácie. Budete vedieť, že to, čo robíte, pre Vás prinesie niečo konkrétne. Taktiež budete vedieť, že treba mať trpezlivosť a vedieť si počkať na výsledok. Rovnako zistíte na vlastnej koži a v praxi, že len dlhodobou prácou sa dajú dosiahnuť viditeľné výsledky, ktoré sa krátkodobo javia nedosiahnuteľné. No a vďaka neustálemu uvedomovaniu si pozitívnych príkladov a tomu, ako funguje cesta k úspechu, získate naozaj motiváciu v podnikaní, pracovni, doma a v celom živote.

Ako sa motivovať k práci

Keď už máte motiváciu k tomu, aby ste podnikali a robili to, čo Vás bude baviť, napĺňať, uspokojovať a zároveň to bude prinášať na trh službu či produkt, dôležité je vedieť sa aj to, ako sa správne motivovať v pracovnej činnosti. V prvom rade treba motivovať seba a až na základe toho budete vedieť, ako motivovať ľudí, team a ako sa motivujú zamestnanci a okolie. Pracovná motivácia a vzťah k práci sú vždy základom úspechu a naopak kameňom úrazu pri neúspechu v podnikaní.

Organizovanie a motivácia v práci

Čo sa týka pracovnej disciplíny, veľmi dobrou motiváciou je aj organizovanie práce. Najlepšie je používať niektorú z voľne dostupných alebo platených webových služieb, napríklad Teamwork alebo jednoduchší Wunderlist. Netrávte však príliš veľa času plánovaním, snažte sa plánovať a organizovať si prácu v bodoch, ale s konkrétnymi termínmi. Plánovať a organizovať treba vždy ciele, nie činnosti. Tie budú vychádzať z cieľov a človek sám najlepšie vie, čo má robiť, aby stanovený cieľ splnil.

Pri organizácii sa držte týchto zásad:

  • Majte pevné termíny pre seba a dodržujte ich a majte sebadisciplínu pri ich plnení
  • Ak ste sám, plánujte a organizujte si všetko, čo potrebujete pre dosiahnutie cieľa
  • Ak máte team ľudí, Vašou hlavnou prácou je manažovať ich
  • Za každý splnený cieľ sa aj konkrétne odmeňte, je to veľmi dobrá vnútorná motivácia

Vzdelávanie a motivácia k práci

Veľmi dôležitou súčasťou motivácie k práci je aj vzdelávanie. Čím viac sa človek vzdeláva a objavuje nové a nepoznané veci, tým viac sa mu otvára myseľ pre inovácie, vylepšenia, zlepšenia a podobne. To všetko vedie k zlepšeniu vnútornej motivácie pre dosiahnutie vízie a zároveň ide o veľmi dobrý motor pre ďalšiu prácu. Pokiaľ si teda vyhradíte Vy alebo aj Vaši zamestnanci a tím pravidelne určitý čas na hľadanie nových nápadov, vylepšení a samovzdelávanie v obore, ide o veľmi dobre investovanú energiu.

Pri vzdelávaní je dôležité:

  • Nezostať len v uzavretej „krabici“, ale objavovať svet naokolo, najjednoduchšie napríklad online
  • Kľudne investujte do odbornej literatúry alebo kurzov, ale nielen do nich
  • Ak je v teame viac ľudí, využívajte aj brainstrorming, ale „regulujte ho“
  • Konkrétne vzdelávanie sa musí pretaviť do nápadov a inovácií a tie do cieľov v podnikaní a práci

Pracovná sila a motivácia k práci

Čo sa týka toho, ako motivovať ľudí naokolo a celkovo pracovnú silu, tak je samozrejme iná motivácia v práci manažéra a iná je motivácia pre prácu človeka vo „výrobe“ alebo „službách“. Nechceme v tejto časti zachádzať príliš do detailov, ale treba si zapamätať, že aj v tomto prípade je len finančná motivácia nedostatočná a človek ju pokladá len za vonkajšiu. Aj v tomto prípade sa treba sústrediť na vnútornú motiváciu celého teamu a je na to niekoľko spôsobov.

Vyskúšajte napríklad:

  • Pravidelné stretnutia s teamom, predstavenie úspechov, cieľov a priblíženie toho, ako konkrétne sa každý cieľ a úspech dotkne každého člena teamu
  • Stotožnenie produktu či služby alebo nejakého cieľa s konkrétnym členom teamu
  • Organizovanie pracovných činností a ich kontrola s následnou konkrétnou odmenou za dodržanie plánu, cieľa alebo termínu
  • Samozrejme, dôležité je mať aj spravodlivé a motivujúce finančné ohodnotenie, avšak každý člen teamu by mal vedieť, že najmä od jeho aktivity závisí, ako sa finančné ohodnotenie u neho prejaví
  • Takáto motivácia je výhodná aj preto, že napredovanie teamu posúva každého jeho člena ďalej a motivuje ho v ďalšom úsilí – tu platí staré známe, že úspech motivuje k ďalšiemu úspechu ako pozitívny príklad

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

máj

28máj8:30Microsoft Copilot: Váš AI asistent8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Umelá inteligencia

30máj8:30Employer Branding Academy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

30máj8:30Employer Branding Academy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X