
- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Motivácia zamestnancov
- Pre maximálnu motiváciu zamestnancov nepotrebujete viac ako 3 slová
Pre maximálnu motiváciu zamestnancov nepotrebujete viac ako 3 slová

Existujú rôzne faktory, ktoré motivujú ľudí, aby dosahovali viac. Ak chcete, aby bol váš biznis prosperujúci, vašich zamestnancov musíte neustále motivovať k dosahovaniu lepších výsledkov. Tento proces je však jednoduchší, ako sa môže na prvý pohľad zdať.
V tejto súvislosti treba ešte pripomenúť, že aj v tejto oblasti je potrebné zvoliť vyvážený prístup. Príliš veľa motivácie v jednej oblasti môže oslabiť ostatné časti hry. Vhodne zvoleným spôsobom však dokážete zázraky aj v krátkom čase a z dlhodobého hľadiska váš biznis porastie.
Každého z nás v zásade motivuje niečo iné. Sú zamestnanci, ktorých motivuje výška ich finančnej odmeny, iných zase vidina kariérneho rastu. Existujú však aj niektoré spoločné motivátory, ktoré sú aplikovateľné na každého človeka a ktoré by tak mal poznať a používať každý skúsený líder.
V dnešnom pracovnom svete už motivácia nie je len o výške výplaty alebo o počte dní dovolenky. Dlhodobá spokojnosť a výkonnosť zamestnancov sa rodí z hlbších potrieb – dôvery, ocenenia a šťastia v práci. Firmy, ktoré tieto hodnoty vkladajú do firemnej kultúry, zaznamenávajú nižšiu fluktuáciu, vyššiu angažovanosť a lepšie výsledky.
Dôvera
Jedným z najsilnejších motivačných nástrojov je dôvera. Ak ľuďom ukážete, že im veríte, dodáte im pocit dôležitosti a posilníte tým aj ich vlastnú sebadôveru. Tá je základným kameňom akéhokoľvek napredovania. Postupne pritom zistíte, čoho všetkého sú vaši zamestnanci schopní, keď majú „voľné ruky“.
Dôvera medzi zamestnávateľom a zamestnancom je ako kyslík – nie je vždy vidieť, ale bez nej sa nedá fungovať. Keď zamestnanci cítia, že im vedenie dôveruje, prejavuje sa to samostatnosťou, iniciatívou a väčšou zodpovednosťou. Naopak, prílišná kontrola a nedostatok slobody môže vytvoriť stres a demotiváciu.
Ako budovať dôveru:
-
Transparentná komunikácia – zdieľajte dôležité informácie a vysvetlite rozhodnutia.
-
Delegujte s dôverou – dajte ľuďom priestor robiť rozhodnutia v rámci ich kompetencií.
-
Buďte konzistentní – dodržujte sľuby a správajte sa férovo voči všetkým.
Ocenenie
Pocit ocenenia za dobre vykonanú prácu je prinajmenšom tak dôležitým motivátorom ako prejav dôvery. Ľudia, ktorí sú oceňovaní za svoje výkony, sú poháňaní akýmsi neviditeľným motorom. Tento ich ženie vpred rýchlosťou blesku. Chváliť treba aj za menšie výkony, pričom platí, že čím väčší výkon, tým väčšia pochvala.
Človek potrebuje cítiť, že jeho práca má hodnotu. Ocenenie nemusí byť vždy finančné – často stačí obyčajné „ďakujem“, verejné uznanie pred tímom alebo osobná pochvala. Keď ľudia vedia, že si niekto všíma ich úsilie, sú ochotní vynaložiť ešte viac energie a nadšenia.
Tipy na efektívne oceňovanie:
-
Zaveďte kultúru uznania – pravidelne vyzdvihujte úspechy, aj malé pokroky.
-
Personalizujte pochvalu – každý ocení niečo iné, spoznajte svoj tím.
-
Podporujte pozitívnu spätnú väzbu medzi kolegami – nielen zhora nadol.
Šťastie
Pozitívny prístup, ktorý je spojený so šťastím, je taktiež obrovským hnacím motorom. Mnohí ľudia berú svoju prácu až príliš vážne a niekedy pritom stačí len trošku pookriať. Ak niečo robíme s radosťou a sme pritom šťastní, tak väčšinou aj samotný výsledok takejto práce je pozitívny.
Šťastný zamestnanec je produktívnejší, lojálnejší a odolnejší voči stresu. Pocit naplnenia, zmysluplnosti a rovnováhy medzi prácou a osobným životom má zásadný vplyv na celkové duševné zdravie. Firemné prostredie, ktoré podporuje pohodu, je investíciou, ktorá sa firme mnohonásobne vráti.
Ako podporiť šťastie v tíme:
-
Vytvárajte zmysluplné ciele – nech práca dáva ľuďom zmysel.
-
Zabezpečte zdravú rovnováhu – rešpektujte voľný čas a nepodporujte kultúru prepracovania.
-
Podporujte priateľské vzťahy – organizujte neformálne aktivity, teambuildingy a priestor na rozhovory.
Motivácia zamestnancov je jednou zo základných úloh každého lídra. Zamestnanci, ktorých vedie takýto manažér, sú väčšinou spokojní a oveľa viac produktívni, čo má napokon pozitívny vplyv aj na rast samotného biznisu. Uvedené však platí aj opačne, čo si žiaľ mnohí lídri častokrát vôbec neuvedomujú. Otestuje preto svojich ľudí a pomôžte im dosiahnuť, po čom túžia. Oni sa vám za to odvďačia skvelými výkonmi a spokojné budú všetky strany.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.