- Podnikam.sk
- Články
- Podnikateľský plán pre získanie úveru
- Ako začať podnikať
- Podnikateľský plán
- Ako vytvoriť podnikateľský plán na získanie úveru – Cenotvorba a jej mechanizmus
Ako vytvoriť podnikateľský plán na získanie úveru – Cenotvorba a jej mechanizmus
Kvalitný podnikateľský plán by mal obsahovať aj sekciu, v ktorej podnikateľ predstaví banke alebo inému potenciálnemu investorovi cenotvorbu a jej mechanizmus. V každom podnikaní je jedným z kľúčových faktorov úspechu vhodné nastavenie ceny ponúkaných produktov alebo služieb. Banku aj akéhokoľvek iného investora vždy zaujíma, či sú ceny produktov a služieb nastavené realisticky, ako aj to, či je podnikateľ schopný nájsť ľudí ochotných zaplatiť zvolené ceny za ponúkaný tovar.
Čo je to cenová stratégia a prečo je dôležitá?
Veľmi stručne to možno vyjadriť tak, že cenová stratégia zahŕňa rôzne spôsoby, ako určiť cenu za predávané produkty a služby. Pri stanovovaní cenovej stratégie je potrebné vziať do úvahy množstvo rôznych faktorov, medzi ktorými možno spomenúť napríklad nasledovné:
- trhové podmienky,
- konkurencia a kroky, ktoré podniká,
- účtovné a daňové aspekty,
- obchodné marže,
- vstupné náklady,
- ochota a schopnosť zákazníkov platiť za ponúkané produkty a služby,
- výrobné a distribučné náklady,
- hodnota ponúkaného produktu alebo služby,
- podpora značky a ďalšie.
Cenotvorba a zvolená stratégia sa v každom jednotlivom prípade líši v závislosti od voľby konkrétnej spoločnosti. Výber optimálnej ceny pre ponúkaný produkt alebo službu pomáha podnikateľom maximalizovať profit, avšak ani v tomto prípade nehrá hlavnú úlohu len samotná cena. Existuje veľké množstvo stratégií a techník, podľa ktorých možno postupovať pri cenotvorbe, pričom ich voľba vždy závisí na konkrétnom podnikateľovi, ako aj druhu daného podnikania. V nasledujúcich riadkoch by sme to však chceli vziať za opačný koniec a zamerať sa pritom na niektoré bežne sa vyskytujúce chyby, ku ktorým sa v praxi uchyľujú podnikatelia pri nastavovaní cien v podnikateľskom pláne.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Stratégia najnižšej ceny
- Príliš veľká orientácia na náklady
- Zmena ceny
- Marketingový mix
- Rovnaká cena na všetkých trhoch
- Ako sa na cenotvorbu pozerá potenciálny investor
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.