- Podnikam.sk
- Články
- Ako zvládnuť živnostenské skúšky
- Ako začať podnikať
- Ako zvládnuť živnostenskú skúšku: Projekty financované EÚ
Ako zvládnuť živnostenskú skúšku: Projekty financované EÚ
Na prevádzkovanie viazanej živnosti je potrebná odborná spôsobilosť. Podľa živnostenského zákona musí odbornosť overiť inštitúcia s oprávnením. Po úspešnom absolvovaní získa absolvent osvedčenie o úplnej kvalifikácii. Na jeho základe môže požiadať o vydanie živnostenského oprávnenia.
Pracovník riadenia, administrácie a implementácie projektov financovaných EÚ
Má vedieť
1. Postupy a metódy finančného riadenia projektov financovaných EÚ. Pravidlá národnej legislatívy SR pre subjekty patriace pod verejný a štátny sektor. Pravidlá pre subjekty viazané obdobnými pravidlami pre účely projektu financovaného EÚ.
2. Štruktúru a oficiálnu terminológiu štrukturálnych fondov EÚ.
3. Legislatívu a pravidlá ES a SR ovplyvňujúce postupy finančného riadenia projektov financovaných EÚ v prostredí SR.
4. Zorientovať sa vo výzve a zmluve o poskytnutí nenávratných finančných prostriedkov (NFP). Implementovať projekty financované EÚ v súlade s výzvou a zmluvou. Naplniť všetky požadované náležitosti na oprávnenosť výdavkov k týmto aktivitám.
5. Riadiť podporné aj odborné aktivity projektu. Zabezpečiť publicitu a administráciu.
6. Naplniť účel, ciele a ukazovatele projektu podľa terminológie operačných programov a výziev.
7. Monitorovať činnosť kontrolných orgánov ES vo vzťahu k realizácii projektov na území SR. Sledovať odporúčania, interpretovať a aplikovať legislatívu ES pre implementáciu projektu.
8. Ovládať oblasť elektronických nástrojov pre riadenie projektu.
9. Ovládať finančné plánovanie, sledovanie finančných tokov a kontrolu ekonomickej správnosti finančných operácií.
10. Poznať ekonomickú klasifikáciu výdavkov jednotlivých aktivít projektu.
11. Preukazovať výdavky a spracovať podpornú dokumentáciu.
12. Nastaviť procesy a účtovníctvo v rámci organizácie.
13. Nastaviť sledovanie čerpania plánovaných a skutočne vynaložených prostriedkov. Nastaviť plán finančných tokov pre účely financovania výdavkov.
14. Poznať metódy publicity projektov. Využívať nástroje moderných informačných a komunikačných technológií (IKT) a sociálnych médií.
15. Poznať postupy monitorovania projektu vyžadované v rámci podávania správ o jeho realizácii. Vypracovať monitorovacie správy. Monitorovať napĺňanie cieľovej skupiny a oprávnených užívateľov. Preukázať ich oprávnenosť.
16. Riadiť životný cyklus externých zákaziek. Zdôvodniť potrebu verejného obstarávania a jeho plánu. Pripraviť analýzy rozpočtu projektu s komentárom. Opísať realizáciu aktivít a ich vzájomne zosúladenie pre účely prípravy zadania pre verejné obstarávanie.
17. Ovládať postupy zadávania zákaziek v zmysle platnej legislatívy. Poznať metodické usmernenia Úradu pre verejné obstarávanie SR. Sledovať zverejnené výsledky o námietkových konaniach.
V prémiovej časti zistíte, čo má takýto pracovník ovládať a z čoho sa skladá praktická a teoretická skúška.
Má ovládať
1. Riadenie a implementáciu projektu.
2. Vytvoriť a aktualizovať projektový plán v zmysle zmluvy o poskytnutí NFP.
3. Administrovať projekt z pohľadu riadenia a koordinácie odborných aktivít.
4. Aplikovať legislatívu ovplyvňujúcu procesy riadenia projektu financovaného EÚ v prostredí SR.
5. Realizáciu žiadostí o zmenu zmluvy.
6. Finančné plánovanie, sledovanie finančných tokov a kontroly správnosti finančných operácií.
7. Finančné riadenie a účtovníctvo projektu.
8. Vytvorenie a aktualizáciu rozpočtu projektu, plánu cash-flow a sledovanie čerpania.
9. Administráciu finančného riadenia projektu a podpornej dokumentácie pre účely preukazovania oprávnenosti výdavkov.
10. Prehľad možných druhov podpornej dokumentácie preukazujúcej oprávnenosť výdavkov.
11. Metódy publicity a informovanosti.
12. Využívanie moderných IKT a sociálnych sietí.
13. Monitorovanie a merania úspešnosti realizácie a napĺňania zmluvy. Zber, vyhodnocovanie a archiváciu podpornej dokumentácie preukazujúcej realizáciu aktivít, dosiahnutie výsledkov a sledovaných dát. Monitorovanie projektov a spracovanie správy.
14. Zber spätnej väzby a jej vyhodnotenie.
15. Riadenie životného cyklu externých dodávok projektov financovaných EÚ.
16. Zdôvodnenia potreby verejného obstarávania a jeho plánu. Spracovanie návrhu a podkladov k verejnému obstarávaniu pre odborne spôsobilé osoby. Analýzu rozpočtu s komentárom, opis realizácie aktivít a ich vzájomné zosúladenie.
17. Rozlíšenie delenia a nedelenia predmetov zákaziek.
18. Finančné limity pre jednotlivé postupy zadávania zákaziek.
Skúšky
Teória
1. Finančné riadenie projektu v implementácii po podpise zmluvy o poskytnutí NFP.
2. Legislatíva a pravidlá ES a SR ovplyvňujúce postupy riadenia a finančné riadenie projektov financovaných EÚ v prostredí SR.
3. Elektronické nástroje a pomôcky pre riadenie projektu.
4. Vytváranie, spracovanie, predkladanie a archivovanie dokumentácie potrebnej pre finančné riadenie a monitorovanie projektu.
5. Finančné plánovanie, sledovanie finančných tokov a kontrola ekonomickej správnosti finančných operácií.
6. Publicita a informovanie o projekte.
7. Monitoring projektu.
8. Riadenie životného cyklu externých dodávok.
Prax
1. Analýza zmluvy o realizácii projektu.
2. Projektový plán úloh.
3. Realizácia žiadosti o zmenu zmluvy.
4. Zostavenie plánu čerpania prostriedkov (cash-flow).
5. Zostavenie žiadosti o platbu.
6. Overenie správnosti vyplnenia účtovných dokladov, výkazu práce, výpočtu mzdy, cestovného príkazu a vyúčtovania pracovnej cesty.
7. Plán publicity založený na využívaní moderných IKT a sociálnych sietí.
8. Plán publicity založený na nástrojoch publicity. Spracovanie tlačovej správy, informácie o projekte vo forme letáku, skladačky a plagátu.
9. Monitorovacia správa projektu.
10. Plán dokladovania podpornej dokumentácie k výstupom projektu.
11. Zdôvodnenie potreby verejného obstarávania a jeho plán. Spracovanie návrhu a podkladov k verejnému obstarávaniu. Analýza rozpočtu s komentárom. Opis realizácie aktivít a ich vzájomne zosúladenie.