BuzzFeed sa údajne hrnie do televízneho biznisu. Čo veľké sa chystá?
Arianna Huffingtonová urobila z The Huffington Post globálne digitálno-mediálne impérium. Jonah Peretti, ktorý pomohol založiť HuffPo, spoluzaložil Buzzfeed. Ten sa stal digitálnym molochom a už čoskoro by mohol byť ohodnotený na 1,5 miliardy dolárov.
So silou prichádzajú aj peniaze
Bývalí spolupracovníci teraz stoja v predvoji novo sa formujúceho mediálneho priemyslu, zatiaľ čo sa o tom, kam smerujú digitálne médiá, neustále diskutuje a špekuluje.
Obaja z týchto „staviteľov“ digitálno-mediálnych impérií však svoj zrak upierajú iným smerom – k televízii.
Digitálno-mediálne spoločnosti, dôležití „rozvracači“ správ a zábavy, sa chcú udomácniť v prostredí televízie, pretože chcú nájsť peniaze, ktorými by opodstatnili svoju vysokú hodnotu. Idúc v šľapajach svojho rapídne rastúceho rivala Vice – ten si urobil meno dobre produkovanými videami – začali aj BuzzFeed a nedávno aj HuffPo pracovať na video operáciách, ktoré tvoria ten originálny, hromadne produkovaný druh práce, ktorý by mohol napomôcť dostať sa k veľkým peniazom, ovládaným stále televíziou.
Médium zajtrajška? Nie celkom, hoci televízia je stále relevantným médiom dneška. Digitálno-mediálne spoločnosti už zvýšili produkciu videí, ktoré možno sledovať online. Konkurenčné prostredie sa vytvára aj vďaka platformách ako Facebook a Snapchot, na ktoré sa mediálne spoločnosti spoliehajú pri popularizácii svojich správ a „vybavenia“.
Problémom je, že sociálne mediálne spoločnosti nepreferujú „poháňať premávku“ ďalších webstránok, ale namiesto toho chcú, aby video bolo „chytené“ v rámci ich vlastných hraníc. Preto je pre digitálno-mediálne spoločnosti lukratívny práve televízny trh.
Ironické je, že jedným z čarov televízie je, že zostala rezistentná voči pokusom digitálnych médií o jej „zabitie“. Televízne kanály sú stále dojnými kravami vďaka dvojakým príjmom – z reklamy a z poplatkov, platených odberateľmi/predplatiteľmi, ktoré si kanály rozdeľujú medzi seba. Počet predplatiteľov síce klesá, ale len veľmi pomaly. Nejde teda o masový exodus, televízia stále prosperuje.
„Napriek všetkým tým ,nekrológomʻ je televízia stále veľmi silná,“ povedala pre Mashable prezidentka a spoluzakladateľka HuffPo.
A so silou prichádzajú aj peniaze.
Entuziazmus a investovanie do nových spoločností v ostatných pár rokoch nedávno umožnilo dôjsť k uvedomeniu, že oblasť digitálnych médií, kde sa kliky menia na peniaze, je náročným biznisom. Začiatočníci rovnako ako veteráni mali a majú čo robiť, aby dosiahli dostatočnú „premávku“ a dostatočné výnosy. HuffPo, jeden z najstarších a najväčších digitálno-mediálnych subjektov, údajne len pokrýva vlastné náklady.
A veľkí venture kapitalisti, ktorí podporovali projekty v oblasti digitálnych médií, netrpezlivo klopkajú nohami, čakajúc nejaký výsledky zo svojich štedrých investícií.
Huffington Post nedávno zhromaždili špekulácie o tom, že by mohol byť hodný rovnú miliardu dolárov. BuzzFeed vyzbieral 96 miliónov od investorov, pričom sa klebetí o tom, že by mohol dostať ďalších 250 miliónov dolárov.
Takže je jasné, prečo televízia so svojimi bohatými výplatnými dňami, „pokyvuje“.
„Väčšina tých ľudí má investorov,“ povedal Brian Solis, digitálny analytik v Altimeter Group. „Keď tam raz človek vloží peniaze, chce, aby sa mu čosi v podobe zárobku vrátilo a televízia je prísľubom veľkého zárobku.“
Televízia je okrem toho prísľubom aj rastu. Digitálno-mediálne spoločnosti to majú ťažké so zabezpečením potrebného, resp. investorom prisľúbeného nárastu publika online. A medzitým sa starej dobrej televízii stále darí oslovovať nové publiká, predovšetkým v takých častiach sveta, kde je internetové pripojenie nespoľahlivé alebo drahé.
Hoci počet amerických predplatiteľov televízie klesá, predpokladá sa, že televízny priemysel bude v budúcnosti rásť. Do úvahy treba totiž brať aj zvyšok sveta. Niektoré predpovede hovoria o 1, 1 miliardy predplatiteľov do roku 2020, ktorí by mali vygenerovať zisk 313 miliárd dolárov. Toto je v súlade s ambíciami BuzzFeed a HuffPo, keďže obe spoločnosti investovali do snahy osloviť zahraničné obecenstvo.
Faktom je tiež to, že nové formy televízie medzitým zapĺňajú jestvujúce medzery.
„Idea televízie je väčšia ako kedykoľvek predtým,“ hovorí Solis.
V marci oznámil Huffington Post vytvorenie HuffPost Studios, novú „vetvu“, ktorá by produkovala videoobsahy, zahŕňajúce dokumenty i relácie so scenárom. Väčšina z týchto videí sa potom objaví na webovej stránke, pričom jednotlivé obsahy sú ale tiež mienené na širšiu distribúciu, aj v spolupráci s televíziou. Podobne napokon postupoval aj konkurent Vice, keď expandoval do televízie. Hodnota Vice azda aj vďaka tomu narástla na 2,5 miliardy dolárov.
Zatiaľ čo Peretti sa vyjadril, že BuzzFeed nemá záujem mať svoju vlastnú televíznu sieť, Huffingtonová to nevylúčila: „Sondujeme všetko. Nič nevylučujeme.“
Jonathan Nelson, CEO Omnicom Digital, povedal, že zábavný priemysel si to, čo sa aktuálne deje, všimol a celé oddelenia mnohých agentúr sa venujú digitálnemu videu. HBO vníma ako vynikajúci príklad. Vice bude už čoskoro lídrovi platenej televízie poskytovať dennú šou rovnako ako viac digitálnych videí pre rastúcu základňu online publika.
„HBO hľadá poskytovateľov obsahu ako je Vice,“ povedal Nelson. „Los Angeles sa v tejto súvislosti prebúdza. Naozaj to tam len začína, ale rozhodne to začína.“
Tento druh vzťahov ponúka digitálno-mediálnym spoločnostiam dôležité záchranné lano – peniaze na uspokojenie investorov a stimulovanie rozvoja v krátkom čase v mene snahy o nadobudnutie statusu dôležitých mediálnych platforiem budúcnosti.