Cesty v SR rozdelí koncepcia do nových skupín
Cesty sa po novom budú posudzovať podľa ich funkčnej skupiny, dopravného významu, stavebného vyhotovenia úseku a zatrieďovať sa budú medzi jednotlivými dopravnými centrami.
Štát chystá koncepciu štruktúry celej cestnej siete
Ministerstvo dopravy spracováva koncepciu štruktúry celej cestnej siete na Slovensku. Zvažuje pritom ekonomické a najmä právne dopady. Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií na ministerstve dopravy Michal Halabica to vo štvrtok zdôvodnil tým, že cestná sieť doposiaľ nebola účelne usporiadaná a preto ju treba upraviť.
Príprava nového cestného zákona je skoro vo finálnej podobe. Čaká sa s ním, lebo pripravený nový stavebný zákon obsahuje veľa zmien dotýkajúcich sa aj cestného hospodárstva. „Ísť von teraz s takýmto materiálom by nemalo veľký zmysel. Musí tam byť v istej sfére prepojiteľnosť so stavebným zákonom,“ povedal Halabica v rámci 19. ročníka podujatia Dni slovenských cestárov, ktoré Slovenská cestná spoločnosť zorganizovala tento rok v Bratislave.
Cesty sa po novom budú posudzovať podľa ich funkčnej skupiny, dopravného významu, stavebného vyhotovenia úseku a zatrieďovať sa budú medzi jednotlivými dopravnými centrami. „Budú diaľnice, štátne cesty (I. trieda), krajské (II. trieda), lokálne (III. trieda), miestne a účelové,“ uviedol Halabica. Napríklad, medzi diaľnicami a rýchlostnými cestami je rozdiel zhruba dva metre v šírke, ale z pohľadu vodiča nemá ich delenie žiadny zmysel. Konkrétne výsledky by mali byť známe asi do pol roka. Predmetom analýzy bude aj to, či by štát mohol prevziať niektoré cesty od krajských samospráv.
Generálny riaditeľ spoločnosti Slovenské tunely, a. s. Peter Ondroušek povedal, že nová koncepcia cestnej siete bude úspešná vtedy, keď sa nájde spoločný menovateľ. Vlastníctvo ciest je totiž roztrieštené. Tento rok označil za cestársky najslabší, pretože neboli odovzdané nové úseky diaľnic. „Stav odvetvia nie je dobrý,“ dodal Ondroušek, ktorý je poradcom premiéra Roberta Fica pre dopravu a zastupuje SR v železničnom konzorciu pre prípravu projektu širokorozchodnej trate.
Ministerstvo dopravy pripravuje aj Strategický plán rozvoja a údržby ciest na úrovni regiónov, zahŕňajúci celú cestnú infraštruktúru v pôsobnosti samosprávnych krajov, teda cesty II. a III. triedy. Rezort chystá aj zmeny v cestných predpisoch týkajúcich sa projektovania ciest a diaľnic, križovatiek a miestnych komunikácií.
Aktualizovaná bude aj metodika výkonu a vyhodnotenia celoštátneho sčítania dopravy, ktoré by mala Slovenská správa ciest uskutočniť v roku 2015.
Zámerom pripravovanej novely zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov ciest na základe rokovania s autodopravcami sú opatrenia na zlepšenie systému pokút a nastavenia individuálnej zodpovednosti. Zmeny sa dotknú aj inšpekcie prevádzky diaľničných tunelov.