- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- Chyby, ktoré môžete urobiť pri rečnení na verejnosti. Vyhnite sa im a na konci zaznie potlesk
Chyby, ktoré môžete urobiť pri rečnení na verejnosti. Vyhnite sa im a na konci zaznie potlesk
Glossofóbia – strach z rečnenia na verejnosti – je dnes jednou z najrozšírenejších fóbií medzi Američanmi. Podľa Národného inštitútu duševného zdravie trpí až 74 % ľudí úzkosťou viazanou na rozprávanie.
A, ako je známe, keď je človek nervózny alebo znepokojený, jeho myseľ i telo zvyknú robiť zvláštne veci, ktoré sám nemá vždy pod kontrolou. Ak máte podobný problém alebo ak sa jednoducho chcete zdokonaliť v oblasti verejného prehovoru, teda máte snahu čo-to zmeniť, pokúste sa vyhnúť bežným chybám, ktoré ľudia pri rečnení robia.
-
Príhovor nie je publiku „ušitý“ na mieru.
Ako raz povedal Benjami Disraeli, „hovor človeku o ňom samom a bude ťa počúvať hodiny“. Obdobný názor zastáva aj Darlene Price, prezidentka spoločnosti Well Said, Inc. Opýtajte sa, ak chcete so svojím prehovorom uspieť, samých seba: „Kto je moje publikum? Ako im môj prejav/moje posolstvo pomôže?“ Najlepšia rada? Poznajte svoje publikum.
-
Očný kontakt musí byť.
Väčšina rečníkov – od začiatočníkov po veteránov – zlyháva pri udržiavaní trvalého očného kontaktu so svojimi poslucháčmi. Pritom je to jedna z najdôležitejších neverbálnych zručnosti, ktorými by sa rečník mal prezentovať.
-
Rozptyľujúce zvyky/maniere nechajte doma.
Reč je o zvieraní alebo vykrúcaní dlaní, chodení tam a späť, schovávaní rúk vo vreckách, cenganí kľúčmi, otáčaní prsteňa na ruke, hryzení si pier atď. Toto všetko vašich poslucháčov rozptyľuje a tým pádom sa nemôžu sústrediť na to, čo hovoríte. Tip? Nechajte sa pri prihováraní sa ľuďom nahrať a potom si pozrite záznam.
-
Málo energie, málo entuziazmu, málo „šťavy“.
Entuziazmus, definovaný ako horlivá radosť a aktívny záujem, je v očiach publika pravdepodobne naj črtou rečníka. Pokiaľ budete rozprávať nudne a len s veľmi malým záujmom a nasadením, nebudete sa môcť diviť, že ľudí nebude zaujímať, čo im chcete povedať.
-
Len cvičenie robí majstra.
Svoj prejav si vždy musíte pripraviť. A najlepšie si ho povedať nahlas, aby ste prišli na to, kde nefunguje, čo treba zmeniť a trebárs aj to, ako viac zaujať.
-
Zahlcovanie publika údajmi sa nevypláca.
Načo niekoho napríklad zaťažovať podrobnými štatistikami či príliš detailnými informáciami. Aj prehovor treba koncipovať zaujímavo, ale predovšetkým tak, aby ste o pozornosť poslucháčov neprišli po niekoľkých až príliš dlhých a obsahovo zbytočne presýtených vetách.
-
Vydarený prehovor = informovať + inšpirovať.
Ak niekto označí váš prejav ako neinšpiratívny, znamená to v podstate, že ste sa poslucháčov nijakým spôsobom „nedotkli“. Pamätihodný a presvedčivý prejav je vyváženým spojením informácií a inšpirácie, teda faktického a emocionálneho.
-
Aj ticho môže byť veľavravné.
Veľa rečníkov má zlý zvyk ponáhľať sa. Sú ako rútiaci sa vlak, ktorý zabudol spomaliť a napokon aj tak nedošiel do správneho cieľa. Pauzy sú v prehovore kľúčové – oddeľujú jednotlivé časti, zdôrazňujú dôležité a predovšetkým umožňujú publiku si vydýchnuť.
-
Príliš veľa/málo humoru škodí.
Zlatá stredná cesta je to pravé, zväčša je ju však ťažké nájsť. Samozrejme, že nechcete, aby bola vaša prezentácia nudná a suchá, ale zase sa nemôžete prezentovať ako stand-up komik. Buďte jednoducho sami sebou a pôjde to, pretože ak nič iné, bude používanie humoru pôsobiť prirodzene.
-
Kto číta zo slajdov, nech radšej mlčí…
Powerpointová prezentácia je dobrá pomôcka pre vás i pre vaše publikum, avšak nemá slúžiť ako čítačka. Mala by poskytovať len základné informácie a základné body prehovoru, zvyšok musí ísť od/z vás.
-
Dobrý rečník sa nevyhovára, dobrý rečník sa neospravedlňuje.
Možno prídete neskôr a chcete svojmu publiku vysvetliť, prečo sa tak stalo. Alebo ste sa v noci možno dobre nevyspali a potrebujete to použiť ako argument v súvislosti s tým, prečo vaše vystúpenie pravdepodobne nebude najlepšie. Nerobte to! Na začiatku na to niet priestoru (musíte zapôsobiť od prvých okamihov), uprostred sa to nehodí a na konci predsa chcete, aby vyznelo čosi iné – pointa, resp. to, o čom ste prišli rozprávať.