Čo je podcast a ako ho začať úspešne vytvárať
Viaceré spoločnosti v dnešnej dobe uvažujú nad tým, či by nebolo vhodné do ich marketingovej stratégie zahrnúť aj podcasty. Otázkou zostáva, či sa javí táto možnosť ako naozaj prínosná, a ak áno, akým spôsobom sa do toho pustiť.
Pokiaľ riešite rovnakú dilemu aj vy, mali by ste vedieť, že tvorba podcastov si vyžaduje dodržiavanie konkrétnych pravidiel a overených postupov, najmä ak má byť výsledok profesionálny a zameraný na vzdelávanie či osvetu.
Nasledujúci detailný návod vás prevedie tvorbou podcastu krok za krokom. Na konkrétnom príklade spoločnosti Pilulka.sk si ukážeme, ako celý projekt správne odštartovať a doviesť do úspešného konca.
Čo sú to podcasty?
Často ide o zvukové a obrazové záznamy, ktoré si poslucháči môžu prehrať prostredníctvom internetu, pričom možných spôsobov, ako touto formou osloviť poslucháčov, existuje viacero. Kľúčové zostáva, aby ste si na začiatku jasne definovali, pre koho podcast vytvárate, aké zdroje máte k dispozícii a aké konkrétne očakávania máte od tohto projektu. A práve týmto otázkam sa budeme venovať aj v tomto článku.
Prečo robiť podcast?
Ide o výnimočnú príležitosť na posilnenie značky. Využitím „vzdelávacích“ tém sa vyhýbame agresívnemu predaju a namiesto toho sa zameriavame na budovanie vzťahu so zákazníkmi. Táto platforma je pre poslucháčov pohodlná a dostupná. Stačí si pustiť podcast Životozprávy cez slúchadlá alebo počas cesty do práce v aute.
Podcasty sú taktiež výrazne jednoduchšie na produkovanie v porovnaní s tradičnými videami, kde treba vymýšľať scenáre, opakovane natáčať a editovať zábery. Záznamy sa zvyčajne nahrávajú na jeden záber a zverejňujú s minimálnymi úpravami.
Ako začať s podcastom
Vytváranie podcastov nie je zložitá veda, a ak vás baví, je to dokonca zábavné. Tu je postup, ako začať.
1. Definujte si svoj cieľ
Tak, ako pri každom inom projekte, aj v tomto prípade je dobré definovať si cieľ, teda prečo chcete podcast robiť a čo ním chcete dosiahnuť.
Tento cieľ by mal byť v ideálnom prípade dosiahnuteľný a merateľný, čo vám pomôže udržať si motiváciu a odhodlanie. Ciele môžu zahŕňať:
- Šírenie myšlienky/vzdelávania
Môžete merať: Dosah, spätnú väzbu, monitorovanie médií prostredníctvom citácií a zdieľaní. - Získavanie „nových kupujúcich“
Môžete merať: prostredníctvom formulárov, zľavových kódov, nákupných vrcholov. - Udržiavanie kontaktu so zákazníkmi
- Vzťah so zákazníkom sa nemusí skončiť odovzdaním nákupu. Naopak, oplatí sa, ak s ním budete udržiavať „postnákupnú“ fázu „starostlivosti“, v ktorej preukážete, že vám na ňom záleží aj naďalej a bez toho, aby ste ho zaplavili výhodnými ponukami.
- Navyše, naše „vzdelávacie“ newslettre majú rovnako vysokú mieru otvorenia ako tie hardsellové (okolo 27 %).
- Posilňovanie vzťahov s obchodnými partnermi
- Využite obsah
2. Profilujte svoju tému
Môžete si vybrať niekoľko prístupov. Vždy je však jednoduchšie zamerať sa na tému, ktorá je pre vás prirodzene zaujímavá, pretože potom nemáte problém s aktuálnym aj nasledujúcim obsahom.
Nebojte sa konkurencie. Ak máte pocit, že téma je presýtená, skúste si vypočuť niekoľko podcastov s podobným obsahom a vymenujte ich nedostatky. Tie môžete hravo nahradiť.
Východiskom môže byť aj väčšie profilovanie sa, pri ktorom môžete využiť medzery trhu. Nevýhodou je, že v takomto prípade môžete prísť o časť poslucháčov a vymýšľanie tém môže byť niekedy trochu otravné, ale na druhej strane získate vernejších poslucháčov, ktorých konkrétna téma skutočne zaujíma.
3. Vymyslite názov
Ideálne taký, ktorý si ľudia dobre zapamätajú, pretože bude jedinečný a vyhovujúci pre vašu značku. Pre vyhľadávanie vhodných a dôležitých slov využite na pomoc analýzu kľúčových slov, pričom treba dbať na jednoduchú výslovnosť a vyhýbať sa samotnému slovu „Podcast“.
4. Navrhnite vizuál
Počas tohto kroku pracujte s firemnou identitou a snažte sa byť konzistentní. Investície do kvalitných technológií sa vyplatia, pretože okrem efektivity spracovania obsahu sa zároveň ľahšie odlíšite. Nebojte sa tiež zvážiť viacero formátov.
5. Nezabudnite na jingle
Znelka by mala byť chytľavá a pokiaľ možno krátka. Dôležité je do nej zahrnúť názov podcastu a prípadnej značky.
6. Myslite na obsah
Vopred si pripravte komunikačný plán, v ktorom budete mať dosť príležitostí reagovať na trendové témy. Reakčný marketing môže priniesť svoje ovocie aj vtedy, ak do tvorby zapojíte svojich kolegov. Viac nových nápadov a experimentov predsa nikdy neuškodí. Či už ide o formát podcastu, hostí, dĺžku, prostredie. Snažte sa byť čo najviac inovatívni. Treba však rátať so spätnou väzbou.
7. Optimálna dĺžka epizódy
Štatistiky hovoria, že je dobré zmestiť sa do rozsahu 20 – 40 minút. Snažte sa však, aby forma nepresiahla obsah. Nebojte sa skrátiť alebo predĺžiť dĺžku epizódy v závislosti od toho, ako sú informácie pre poslucháča zaujímavé.
8. Pravidelnosť
Je kľúčom k udržaniu pozornosti publika. Nastavte si frekvenciu, ktorá vás nebude vytáčať a nahrávajte aspoň 3 epizódy vopred, aby ste mali predstavu, koľko času vám celá výroba a zverejnenie zaberie. Väčšina podcastov sa zverejňuje každých 8 – 14 dní alebo 3 – 7 dní. Namiesto kvantity myslite skôr na kvalitu.
9. Zostavte tím
Veľkosť vášho tímu závisí logicky od rozpočtu. Tvoriť podcast dokáže aj jednotlivec, je však lepšie, ak sa výrobné jadro skladá z moderátora, kameramana, redaktora, fotografa, zvukára a producenta.
Ak však hovoríme o podcastoch, v Pilulke ide skôr o tímovú prácu a súčasťou tímu je niekoľko ďalších ľudí:
- SEO špecialista = vyhľadáva najvyhľadávanejšie výrazy pre pripravované témy,
- PR špecialista = pripravuje tlačovú správu,
- COPY špecialista = dolaďuje všetky texty do dokonalých detailov,
- Grafik = pripravuje vizuály,
- Špecialista na OBSAH = zverejňuje vstupnú stránku,
- VENDOR špecialista = nahráva bannery na Pilulku,
- SoMe špecialista = propaguje podcast na sociálnych sieťach,
- PERFORMANCE špecialista = posiela NL, pushuje cez mobilnú aplikáciu, boostuje videá na YouTube.
10. Technika a nastavenie
Tu je lepšie, ak sa obrátite na profesionálne PODCAST STUDIO. Je to možno výdavok, ktorý nie je nevyhnutný, ale môže vám ušetriť veľa starostí, najmä ak ešte nemáte žiadne skúsenosti alebo neplánujete investovať do vlastného štúdia.
Pri nahrávaní musíte myslieť aj na pohodlie hostí, takže klimatizácia, zázemie, ticho, parkovanie a ďalšie drobnosti, ktoré robia (alebo úplne kazia) zážitok z nahrávania, sa hodia.
11. Výstupy a práca s výstupmi
Ako sme písali hneď na začiatku, podcasty sú pre nás obsahom a snažíme sa ich v Pilulke využiť čo najlepšie. Z jednej epizódy máme:
Zvukovú stopu
- Vo formáte MP3, ktorý nahrávame na všetky podcastové platformy.
- Na publikovanie používame com, kde centrálne spravujeme všetok obsah pre Spotify, Apple a Google Podcasts. Používame ho aj na vkladanie na Pilulka.sk a sledujeme prostredníctvom neho štatistiky.
Plnú verziu videa s pomerom strán 16:9
- Nahraté na YouTube s jinglom, v ktorom môžete v prvých sekundách počuť našu značku.
- Pomáhame si boostovaním v rozsahu.
Krátke verzie 9:16
Používame ju ako „teaser“ na nové epizódy v rámci SoMe – primárne na Instagrame, ale zaradíme aj krátke videá na YouT
Fotografie
Snímky použijeme na profilových stránkach, miniatúrach, vstupnej stránke a tlačových správach.
Tlačová správa
Z každej témy vytvoríme aj tlačovú správu, ktorú pošleme novinárom a tlačovej agentúre.
Landing page na Pilulka.sk
- Stránka pre každú epizódu, na ktorej poslucháči nájdu vložený zvuk, video, odkazy na všetky platformy podcastu a prepis rozhovoru, ako aj vyhľadávanie podľa kľúčových slov.
- Landing page môže mať aj funkciu vstupnej stránky na Pilulka.sk a vďaka embedu nemusíme presmerovať ľudí zo stránky na iné platformy.
ŽIVOTOZPRÁVY
- Rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi.
- Všetko, čo ste chceli vedieť o zdraví, ale báli ste sa opýtať.
- Podcast vám prináša internetová lekáreň Pilulka.
- Moderátorkou je Lucie Petráková (Známa z: Chumelenice, Železná guľa).
- Nahrané témy: skrytá obezita, neplodnosť, cvičenie počas pracovnej doby, stres…
Medzi top epizódy podcastu Životozprávy patria:
- Chumelenice – Špeciál o zdraví
- Ako spoznám, že pijem veľa alkoholu?
- Ako zlepšiť svoj intímny život?
- Ako sa zbaviť chronických zápalov?
- Ako mať zdravý črevný mikrobióm?
Pilulku voláme „lekáreň pre zdravých ľudí“. Pre našich zákazníkov je dôležitejšie, aby sa o svoje zdravie starali celý život, ešte predtým, ako ochorejú.
Platforma podcastov nám pomáha šíriť informácie o zdraví a prevencii medzi našimi zákazníkmi a ľuďmi s podobným zmýšľaním ako spoločnosť Pilulka. Podcast nájdete na týchto platformách: Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a YouTube.
Informačný servis