- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť živnosť
- Ako funguje agentúra dočasného zamestnávania a ako ju založiť v roku 2024?
Ako funguje agentúra dočasného zamestnávania a ako ju založiť v roku 2024?
Povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania
- bezúhonnosť, pričom u právnickej osoby musí podmienku bezúhonnosti spĺňať aj osoba, ktorá koná v mene agentúry dočasného zamestnávania (bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov nie starším ako 3 mesiace, o výpis z registra trestov požiada Generálnu prokuratúru Slovenskej republiky priamo ústredie),
- žiadne evidované nedoplatky voči daňovému úradu alebo colnému úradu,
- žiadne evidované nedoplatky na sociálnom a zdravotnom poistení,
- zákaz nelegálneho zamestnávania v období troch rokov pred podaním žiadosti o vydanie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania,
- vlastné alebo prenajaté priestory,
- vlastné imanie vo výške najmenej 30 000 eur, ak ide o právnickú osobu (ústredie zisťuje splnenie tejto podmienky vo verejnej časti registra účtovných závierok),
- vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, u právnickej osoby musí túto podmienku spĺňať fyzická osoba, ktorá koná v mene agentúry dočasného zamestnávania,
- vypracovaný projekt vykonávania činnosti agentúry dočasného zamestnávania vrátane kalkulácie predpokladaných príjmov a výdavkov,
- materiálne vybavenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania,
- personálne zabezpečenie vykonávania činnosti agentúry dočasného zamestnávania,
- banková záruka v hodnote najmenej 15 000 eur, ak ide o fyzickú osobu,
- žiadne evidované neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru.
Žiadosť o vydanie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania
- názov, sídlo, identifikačné číslo právnickej osoby a druh ekonomickej činnosti právnickej osoby alebo meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu fyzickej osoby,
- doklady o dosiahnutom stupni vzdelania fyzickej osoby; u právnickej osoby doklady o dosiahnutom stupni vzdelania osoby, ktorá koná v mene právnickej osoby,
- kraj alebo kraje, v ktorých právnická osoba alebo fyzická osoba bude vykonávať svoju činnosť.
- údaje o fyzickej osobe potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov (meno, priezvisko, rodné priezvisko, pôvodné meno alebo priezvisko, ak došlo k zmene mena alebo zmene priezviska, prípadne prezývku osoby, ktorej sa žiadosť týka; dátum narodenia, rodné číslo, miesto a okres narodenia, adresu trvalého pobytu a u osoby narodenej v cudzine aj štát narodenia; štátne občianstvo; číslo OP resp. číslo pasu; pohlavie; meno, priezvisko a rodné priezvisko oboch rodičov),
- doklad o skončení vysokoškolského vzdelania druhého stupňa – overená fotokópia,
- projekt vykonávania činnosti ADZ, vrátane kalkulácie predpokladaných príjmov a výdavkov,
- doklad o vlastníctve priestorov alebo zmluvu o nájme priestorov,
- doklad preukazujúci bankovú záruku v hodnote najmenej 15 000 eur, ak ide o fyzickú osobu,
- potvrdenie daňového úradu a colného úradu nie staršie ako tri mesiace o tom, že nemá daňový nedoplatok a colný nedoplatok,
- potvrdenie každej zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne nie staršie ako tri mesiace o tom, že nemajú voči fyzickej osobe evidované pohľadávky na preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, na poistnom na sociálne poistenie a na povinných príspevkoch na starobné dôchodkové poistenie,
- potvrdenie inšpektorátu práce nie staršie ako tri mesiace o tom, že neporušila zákaz nelegálneho zamestnávania v období troch rokov pred podaním žiadosti,
- doklad preukazujúci skutočnosť, že nemá evidované neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru- čestné prehlásenie,
- doklad preukazujúci materiálne vybavenie na vykonávanie činnosti ADZ – čestné prehlásenie s priložením inventáru,
- doklad preukazujúci personálne zabezpečenie vykonávania činnosti ADZ – čestné prehlásenie, kto bude zabezpečovať činnosť agentúry po personálnej stránke,
- okruh spolupracujúcich subjektov zoznam zamestnávateľov, ku ktorým bude ADZ prideľovať zamestnancov,
- správny poplatok v hodnote 500 eur.
- údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov, týkajúce sa osoby konajúcej v mene ADZ (meno, priezvisko, rodné priezvisko, pôvodné meno alebo priezvisko, ak došlo k zmene mena alebo zmene priezviska, prípadne prezývku osoby, ktorej sa žiadosť týka; dátum narodenia, rodné číslo, miesto a okres narodenia, adresu trvalého pobytu a u osoby narodenej v cudzine aj štát narodenia; štátne občianstvo; číslo OP resp. číslo pasu; pohlavie; meno, priezvisko a rodné priezvisko oboch rodičov),
- doklad o skončení vysokoškolského vzdelania druhého stupňa osoby, ktorá koná v mene ADZ – overená kópia,
- projekt vykonávania činnosti ADZ, vrátane kalkulácie predpokladaných príjmov a výdavkov,
- doklad o vlastníctve priestorov alebo zmluvu o nájme priestorov,
- potvrdenie daňového úradu a colného úradu nie staršie ako tri mesiace o tom, že nemá daňový nedoplatok a colný nedoplatok,
- potvrdenie každej zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne nie staršie ako tri mesiace o tom, že nemajú voči právnickej evidované pohľadávky na preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, na poistnom na sociálne poistenie a na povinných príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie,
- potvrdenie inšpektorátu práce nie staršie ako tri mesiace o tom, že neporušila zákaz nelegálneho zamestnávania v období troch rokov pred podaním žiadosti,
- doklad preukazujúci skutočnosť, že nemá evidované neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru – čestné prehlásenie,
- doklad preukazujúci materiálne vybavenie na vykonávanie činnosti ADZ – čestné prehlásenie s priložením inventáru,
- doklad preukazujúci personálne zabezpečenie vykonávania činnosti ADZ – formou organizačnej štruktúry jednotlivých pozícií – čestné prehlásenie, kto bude zabezpečovať činnosť agentúry po personálnej stránke,
- okruh spolupracujúcich subjektov-zoznam zamestnávateľov, ku ktorým bude ADZ prideľovať zamestnancov,
- správny poplatok v hodnote 1 000 eur.
Podmienky požadované voči žiadateľovi, v zmysle § 70 ods. 7 písm. a), b), c) zákona o službách zamestnanosti (potvrdenie z daňového a colného úradu, potvrdenie každej zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne aj potvrdenie inšpektorátu práce), na ktorých zisťovanie a preukazovanie splnenia sa primerane vzťahuje § 70 ods. 8, zisťuje ústredie. Finančné riaditeľstvo, zdravotná poisťovňa, Sociálna poisťovňa a Národný inšpektorát práce sú povinní do 15 pracovných dní poskytnúť úradu elektronicky z informačného systému informácie týkajúce sa splnenia podmienok. Splnenie uvedených podmienok môže žiadateľ preukázať aj sám.
Výška správnych poplatkov:
vydanie povolenia na činnosť agentúry dočasného zamestnávania
pre fyzickú osobu 500 eur
pre právnickú osobu 1 000 eur
zmena povolenia na činnosť agentúry dočasného zamestnávania
pre fyzickú osobu 250 eur
pre právnickú osobu 500 eur
vyhotovenie duplikátu povolenia na činnosť 5 eur
Správny poplatok je možné uhradiť na základe platobného predpisu, ktorý vystaví Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny SR po predložení žiadosti o vydanie povolenia, zmeny alebo vystavení duplikátu.
Pracovné podmienky a podmienky zamestnávania
- právnická osoba alebo fyzická osoba ukladá zamestnancovi pracovné úlohy, organizuje, riadi a kontroluje jeho prácu a dáva mu na tento účel pokyny,
- táto činnosť sa vykonáva prevažne v priestoroch právnickej osoby alebo fyzickej osoby a prevažne jej pracovnými prostriedkami alebo táto činnosť sa prevažne vykonáva na zariadeniach právnickej osoby alebo fyzickej osoby a
- ide o činnosť, ktorú má právnická osoba alebo fyzická osoba ako predmet svojej činnosti zapísanú v príslušnom registri.
- pracovný čas, prestávky v práci, odpočinok, práca nadčas, pracovná pohotovosť, práca v noci, dovolenka a sviatky,
- mzdové podmienky,
- bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci,
- náhrada škody v prípade pracovných úrazov alebo chorôb z povolania,
- náhrada pri platobnej neschopnosti a ochrana nárokov dočasných zamestnancov,
- ochrana tehotných žien, matiek do konca deviateho mesiaca po pôrode, dojčiacich žien, žien a mužov starajúcich sa o deti a mladistvých,
- právo na kolektívne vyjednávanie,
- podmienky stravovania.
- informuje dočasných zamestnancov o všetkých svojich voľných pracovných miestach tak, aby im bola poskytnutá rovnaká príležitosť ako ostatným zamestnancom získať trvalé zamestnanie,
- zabezpečí dočasným zamestnancom prístup k svojim sociálnym službám, za rovnakých podmienok ako svojim zamestnancom, ak tomu nebránia objektívne dôvody,
- umožní dočasným zamestnancom prístup k vzdelávaniu rovnako ako svojim zamestnancom,
- poskytuje zástupcom zamestnancov informácie o využívaní dočasných zamestnancov v rámci informácií o svojej situácii v zamestnanosti.
Povinnosti agentúry dočasného zamestnávania
- zabezpečovať ochranu osobných údajov dočasného agentúrneho zamestnanca podľa osobitného predpisu,
- umožniť dočasnému agentúrnemu zamestnancovi uplatniť právo na slobodu združovania sa a právo na kolektívne vyjednávanie,
- umožniť prístup dočasnému agentúrnemu zamestnancovi k odbornému vzdelávaniu alebo k získaniu odborných zručností, a to aj pred jeho pridelením alebo v období medzi jeho prideleniami k užívateľskému zamestnávateľovi, s cieľom zvýšiť jeho zamestnateľnosť,
- umožniť prístup dočasnému agentúrnemu zamestnancovi k zariadeniam starostlivosti o deti,
- vytvoriť podmienky na výkon kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti služieb zamestnanosti, poskytnúť informácie a doklady orgánom kontroly a
- poskytovať ústrediu správu o svojej činnosti za predchádzajúci kalendárny rok na formulári, ktorého vzor určí ústredie, v termíne do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka,
- disponovať vlastným imaním v hodnote najmenej 30 000 eur (ústredie zisťuje splnenie tejto podmienky vo verejnej časti registra účtovných závierok).
- neprideľovala dočasných agentúrnych zamestnancov v období jedného roka,
- nesplnila povinnosť podľa odseku 1 písm. f) alebo písm. g) alebo v správe o činnosti uviedla nepravdivé údaje,
- porušila zákaz nelegálneho zamestnávania.
- príslušný daňový úrad, ktorý zistil porušenie právnych predpisov v oblasti daní,
- príslušný úrad, ktorý zistil porušenie právnych predpisov v oblasti služieb zamestnanosti,
- príslušný inšpektorát práce, ktorý zistil porušenie pracovnoprávnych predpisov, predpisov, ktoré upravujú zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, a predpisov v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
- Sociálna poisťovňa, ak zistila nesplnenie povinností odvodu poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie,
- zástupca zamestnancov, ak bolo kontrolou podľa osobitného predpisu zistené porušenie pracovnoprávnych predpisov,
- fyzická osoba, ktorá bola činnosťou agentúry dočasného zamestnávania poškodená.
Každá ADZ je zároveň povinná predložiť za rok 2023 správu o svojej činnosti, ktorá sa predkladá na formulári predpísanom Ústredím. Povinnosť predložiť uvedenú správu majú všetky ADZ do 31.3.2023. Od 1.1.2023 pritom nastala novelou zákona o službách zamestnanosti zmena, ktorá ustanovuje, že za rok 2023 bude ADZ predkladať správu o svojej činnosti už len výlučne elektronicky, a to prostredníctvom elektronického formuláru zaslaného do informačného systému na účely služieb zamestnanosti, ktorý obsahuje údaje v určenom rozsahu (nový portál https://poskytovatel.gov.sk/).
Upozornenie:
Povinnosť poskytovať správu o svojej činnosti sa vzťahuje na každú ADZ, a to aj v prípade, ak v priebehu kalendárneho roka nepridelila žiadneho dočasného agentúrneho zamestnanca. Údaje o dočasne pridelených zamestnancoch môže ADZ nahrávať do informačného systému priebežne.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.