- Podnikam.sk
- Články
- Motivácia
- Dobre si premyslite ako komunikujete na sociálnych sieťach, môžete mať problém
Dobre si premyslite ako komunikujete na sociálnych sieťach, môžete mať problém
Sociálne médiá sú čoraz častejším aktívnym nástrojom na vyhľadávanie vhodných kandidátov. Recruiterom umožňujú nazrieť do profilov aj tých uchádzačov, ktorí aktuálne nereflektujú na ponuku práce a pracovať s takzvanými pasívnymi kandidátmi.
Personalisti sledujú aj LinkedIn a Facebook
LinkedIn a Facebook sú vplyvom oživenia pracovného trhu praktickým pomocníkom ako sa vyrovnať na Slovensku s medziročným nárastom voľných pracovných miest o 15 %, zatiaľ čo počet proaktívnych uchádzačov na ponuky práce klesol o 20 %. Tieto ukazovatele vyplynuli z internej analýzy personálnej agentúry Grafton Recruitment.
Devízou sociálnych médií sú prehľadnosť, aktuálnosť a popularita u užívateľov, vďaka čomu dnes Facebook a LinkedIn na Slovensku pomáha personalistom a HR manažérom nájsť medzi množstvom profilov tých správnych zamestnancov. Najpopulárnejším sociálnym kanálom pre personalistov je LinkedIn. Celkový počet užívateľov tejto profesionálnej sociálnej siete je viac ako 380 miliónov, pričom 56 % reprezentujú muži a 44 % ženy.
Slovákov je na LinkedIn viac ako 112-tisíc a ide o 3. najpopulárnejšiu sociálnu sieť na Slovensku po Facebooku a Pokeci.
Najčastejšie sa na tejto sieti recruitujú ľudia z informačných technológií a služieb, softvérového inžinierstva, finančných služieb, reklamy a marketingu, ako aj z oblasti telekomunikácií. Podľa informácií, ktoré poskytla sociálna sieť LinkedIn na svojom blogu, za minulý rok patrilo medzi top 7 najvyhľadávanejších zručností a skúseností na vyfiltovanie žiadaných kandidátov: Statistical analysis and data mining, Middleware and intergration software, Storage systems and management, Network and information security, SEO/SEM marketing, Business Intelligence a Mobile developement.
Zatiaľ čo donedávna Facebook fungoval skôr ako nástroj na „preklepnutie“ kandidátov, dnes je personalistami aktívne využívaný na hľadanie vhodných uchádzačov o prácu s rovnakou dôležitosťou ako tradičné inzerovanie voľných pracovných pozícií. Významnú úlohu zohráva fakt, že žiadaní kandidáti sú na Facebooku na dosah. Potvrdzuje to aj aplikácia Facebook Audience Insights. Facebooku eviduje na Slovensku až 2,5 miliónov aktívnych užívateľov, pričom 52 % z toho tvoria ženy a 48 % muži. 54 % Slovákov používajúcich Facebook uvádza vysokoškolské vzdelanie a 41 % stredoškolské. Z pohľadu profesií sú na Facebooku na prvých priečkach zastúpení riadiaci pracovníci (30 %), obchodníci (21 %), administratívni pracovníci (20 %) avšak do top 7 patria aj ITčkári a technici (15 %) či pracovníci z oblasti transportu a logistiky (13 %). Predovšetkým v prípade IT ide o zaujímavú cieľovú skupinu, keďže na trhu práce stále chýbajú najviac. Personalisti preto majú šancu zasiahnuť na Facebooku „do čierneho“.
Na sociálnych sieťach sú najaktívnejší zástupcovia generácie X a Y, ktorí sociálne siete využívajú na internú a externú komunikáciu, zábavu i rozptýlenie. Podľa internej analýzy personálnej agentúry Grafton Recruitment necelých 20 % kandidátov nezíska dopytovanú pozíciu kvôli nesprávne uvedeným informáciám v profiloch na sociálnych sieťach či zdieľanému obsahu.
Ako nekomunikovať na sociálnych sieťach
„Kandidátom odporúčame vyhnúť sa vulgárnym statusom či nevhodným fotografiám, ako ja hanlivému vyjadrovaniu sa na účet aktuálneho zamestnávateľa. Pretože nielen my, personalisti, ale aj samotný zamestnávateľ si kandidáta pred prijatím do zamestnania preveruje cez jeho aktívny profil na sociálnej sieti. Zažil som prípady kedy vybraného zamestnanca na základe negatívneho dojmu neprijali,“ uviedol Michal Batis, Branch Manager pre Bratislavu, Grafton Recruitment.
7 tipov ako si budovať online reputáciu
- dôkladne vyplňte svoj LinkedIn profil a použite v ňom kľúčové slová, ktoré popisujú vaše aktuálne zamestnanie, alebo pozíciu, ktorú hľadáte. Personalista sa k vám dostane rýchlejšie;
- aktualizujte fotku vo svojom profile, aby korešpondovala s vašou terajšou podobou. Fotka by mala byť profesionálna (vyhnite sa fotke z dovolenky či momentke pri športovej aktivite);
- skontrolujte si váš LinkedIn profil, aby sa zhodoval so životopisom, ktorý zasielate do firiem;
- upravte si meno v LinkedIn, resp. skontrolujte či ho máte aj s koncovkou, tj. s celým priezviskom;
- vymažte všetky nevhodné fotky a komentáre zo svojho Facebook profilu;
- skontrolujte si pre istotu na svojom Facebooku, či nemáte niekde uvedené nevhodné pripomienky ku svojim predošlým zamestnávateľom, vymažte ich;
- nastavte si kontrolu obsahu pridávaného vašimi priateľmi, aby ste mali maximálny prehľad o tom, čo sa na vašom profile objaví.