Ako sa uplatňuje DPH pri dobropise v roku 2023?
V reálnom podnikaní často prichádza k situáciám, že pôvodne dodaný tovar alebo služba nie je úplne podľa predstáv zákazníka. Často dochádza k reklamáciám, vráteniu tovaru alebo dodatočnej zmene objednávky. Tieto procesy sú špeciálne upravené z hľadiska dane z pridanej hodnoty. Kedy je potrebné vystaviť dobropis, kedy ťarchopis, v akom zdaňovacom období sa tieto doklady vykazujú v DPH priznaní a v kontrolnom výkaze? Aký je rozdiel medzi dobropisom a storno faktúrou? Čítajte ďalej a získate odpovede na tieto otázky.
Dobropisy a ťarchopisy
Dobropisy a ťarchopisy sú opravné doklady, ktoré sa vystavujú podľa § 25 zákona o DPH v nasledovných situáciách:
- pri úplnom alebo čiastočnom zrušení dodávky tovaru alebo služby a pri úplnom alebo čiastočnom vrátení dodávky tovaru,
- pri znížení ceny tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti,
- pri zvýšení ceny tovaru alebo služby.
Dobropis sa vystavuje pri dodatočnom znížení ceny tovaru alebo služby. Ťarchopis sa vystavuje pri dodatočnom zvýšení ceny tovaru alebo služby. Podľa definície zákona sa oprava základu dane podľa § 25 vykoná len vo vyššie uvedených prípadoch.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- DPH priznanie a kontrolný výkaz
- Chyby v pôvodnej faktúre
- Storno faktúry z dôvodu zmeny ceny
- Storno faktúry v prípade nesprávnych údajov
- Praktické príklady
Príklad
Firma dodala službu odberateľovi. Služba bola riadne dodaná a následne bola aj riadne vystavená faktúra s DPH na výstupe. DPH bola odvedená. Odberateľ prestal komunikovať a faktúru neuhradil. Z hľadiska DPH nie je možné vystaviť dobropis a tým si uplatniť DPH naspäť, nakoľko nebola splnená ani jedna z podmienok na vystavenie dobropisu.
DPH priznanie a kontrolný výkaz
V prípade, že sa doklad o oprave základu dane vystavuje podľa § 25 zákona o DPH, uvedie sa takýto doklad do DPH priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom bol doklad vystavený. Podľa zákona platí, že rozdiel medzi pôvodným základom dane a opraveným základom dane a rozdiel medzi pôvodnou daňou a opravenou daňou sa uvedie v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom sa vyhotovil doklad o oprave základu dane, a pri oprave základu dane pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu alebo pri dodaní tovaru alebo služby, keď je povinný platiť daň nadobúdateľ tovaru alebo príjemca služby, rozdiel sa uvedie v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom nadobúdateľ tovaru alebo príjemca služby obdržal doklad o oprave základu dane.
Príklad
Platiteľ dane dodal tovar odberateľovi v júni 2023. Dodanie tovaru uviedol do daňového priznania za jún 2023. Po dvoch mesiacoch sa odberateľ ozval s reklamáciou, ktorá mu bola dodávateľom uznaná. Dohodli sa na čiastočnom znížení ceny tovaru. Doklad o oprave základu dane – dobropis, dodávateľ vystavil po zistení uvedenej skutočnosti – v auguste 2023. Dobropis zahrnul do daňového priznania za august 2023.
V prípade uvádzania dobropisov a ťarchopisov v kontrolnom výkaze je postup podobný. Keďže sa v kontrolnom výkaze uvádzajú údaje o daňovej povinnosti, platiteľ dane uvedie údaje z opravnej faktúry v kontrolnom výkaze za zdaňovacie obdobie, v ktorom vyhotovil opravnú faktúru, a to bez ohľadu na to, či ju vyhotovuje v zákonom stanovenej lehote.
V prípade vyhotovenej opravnej faktúry uvádza dodávateľ údaje z faktúry v časti C1 kontrolné výkazu. V prípade prijatej opravnej faktúry uvádza odberateľ údaje z faktúry v časti C2. Ak ide o prípad nadobudnutia tovaru alebo prijatia služby zo zahraničia, kde daň odvádza nadobúdateľ tovaru alebo príjemca služby na Slovensku, doklad o oprave základu dane sa uvedie v časti C2 a rovnako až v momente prijatia takého dokladu.
Príklad
Platiteľ dane dodal tovar odberateľovi v júni 2023. Dodanie tovaru uviedol do kontrolného výkazu za jún 2023. Po dvoch mesiacoch sa odberateľ ozval s reklamáciou, ktorá mu bola dodávateľom uznaná. Dohodli sa na čiastočnom znížení ceny tovaru. Doklad o oprave základu dane – dobropis, dodávateľ vystavil po zistení uvedenej skutočnosti – v auguste 2023. Dobropis zahrnul do kontrolného výkazu za august 2023 do časti C1. Odberateľ uvedený dobropis zahrnul do kontrolného výkazu za august 20223do časti C2.
Základ dane a daň sa nemusí opraviť, ak platiteľ zníži cenu tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti voči inému platiteľovi za predpokladu, že na takom postupe sa obidve strany písomne dohodli.
Pri oprave základu dane sa použije sadzba dane, ktorá bola platná v čase vzniku daňovej povinnosti pri zdaniteľnom obchode, na ktorý sa oprava základu dane vzťahuje.
Chyby v pôvodnej faktúre
Okrem dobropisov a ťarchopisov, ako dokladov k oprave základu dane, poznáme ešte aj tzv. storno faktúry. Aj keď tento termín nie je nikde zakotvený v zákone o DPH, bežne sa takáto situácia vyskytuje. Ide o prípady chýb vo vystavených faktúrach. Chyby môžu byť rôzne:
- nesprávna cena,
- nesprávne údaje dodávateľa alebo odberateľa,
- nesprávne uplatnená sadzba DPH, oslobodenie, prenos daňovej povinnosti a podobne.
Všetky vyššie uvedené situácie nezakladajú povinnosť vyhotovenia dokladu o oprave základu dane v súlade so spomínaným § 25 zákona o DPH.
Prakticky platí, že oprava sa musí pri tomto type opravných faktúr vykonať v tom zdaňovacom období, v ktorom bol vystavený pôvodný doklad. Nepostupuje sa teda princípom, že do daňového priznania to pôjde až vtedy, keď je opravný doklad vystavený.
V prípade nesprávneho uvedenia údajov, ktoré nevstupujú ani do daňového priznania, ani do kontrolného výkazu, nie je potrebné podávať dodatočné daňové priznanie ani dodatočný kontrolný výkaz. Napríklad v prípade nesprávneho uvedenia adresy alebo čísla IČO nemusíte riešiť nič. Horšie to už je, ak sa chyba stala v údajoch, ktoré vstupujú do podávaných výkazov. Postup je nasledovný:
Storno faktúry z dôvodu zmeny ceny
V prípade nesprávneho uvedenia ceny na pôvodnej faktúre je potrebné vystaviť novú faktúru so správnym údajom a tú pôvodnú stornovať. Všetko sa vykáže v dodatočnom daňovom priznaní za obdobie, v ktorom bol vystavený pôvodný doklad.
Rozdiel je v kontrolnom výkaze. V prípade vyhotovenia opravnej faktúry z dôvodu nesprávne uvedených údajov v pôvodnej faktúre zákon o DPH neustanovuje povinnosť uviesť údaje z takto vyhotovenej opravnej faktúry v dodatočnom kontrolnom výkaze. Napriek skutočnosti, že platiteľ dane je povinný podať dodatočné daňové priznanie, ak vyhotoví opravnú faktúru, ktorou mení nesprávne údaje uvedené v pôvodne vyhotovenej faktúre, do kontrolného výkazu sa uvádzajú údaje z takejto opravnej faktúry za zdaňovacie obdobie, v ktorom bola opravná faktúra vyhotovená alebo prijatá.
Príklad
Dodávateľ tovaru vyhotovil dňa 28.2.2023 opravnú faktúru z dôvodu, že v pôvodnej faktúre s dátumom dodania tovaru dňa 14.1.2023 uviedol omylom nižšiu cenu dodávaného tovaru. Keďže v daňovom priznaní podanom za január 2023 dodávateľ odviedol daň v nižšej sume, ako vznikla daňová povinnosť, je povinný podať dodatočne daňové priznanie k januáru 2023. Údaje z opravnej faktúry dodávateľ uvedie v časti C.1. kontrolného výkazu za zdaňovacie obdobie, v ktorom opravnú faktúru vyhotovil, teda za február 2023. Príjemca plnenia uvádza údaje z prijatej opravnej faktúry v časti C.2. kontrolného výkazu za zdaňovacie obdobie, v ktorom mu bola opravná faktúra doručená.
Storno faktúry v prípade nesprávnych údajov
Táto situácia sa týka údajov, ktoré vstupujú do kontrolného výkazu a neboli v riadnom výkaze uvedené správne. Pri zistení chyby je potrebné podať dodatočný kontrolný výkaz a chybu opraviť.
Oprava základu dane pri neuhradených pohľadávkach
Novinkou od roku 2021 je možnosť opravy základu dane pri neuhradených pohľadávkach. Na to, aby odberateľ mohol vystaviť opravný daňový doklad, musia byť splnené viaceré podmienky. Všetky podmienky sa nachádzajú v §25a zákona o dani z pridanej hodnoty. Hlavnou podmienkou na vystavenie opravného daňového dokladu je nevymožiteľnosť pohľadávky.
Opravné daňové doklady sa, rovnako ako klasické dobropisy, vykazujú v kontrolnom výkaze a v daňovom priznaní k dani z pridanej hodnoty. Je potrebné si dať pozor, lebo opravné daňové doklady pri nevymožiteľných pohľadávkach vstupujú do iného riadku v daňovom priznaní. V kontrolnom výkaze vstupujú do rovnakej sekcie ako klasické dobropisy, ale údaje z nich sa vykazujú v špeciálnych riadkoch.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.















