Ako sa uplatňuje DPH pri dobropise v roku 2023?
V reálnom podnikaní často prichádza k situáciám, že pôvodne dodaný tovar alebo služba nie je úplne podľa predstáv zákazníka. Často dochádza k reklamáciám, vráteniu tovaru alebo dodatočnej zmene objednávky. Tieto procesy sú špeciálne upravené z hľadiska dane z pridanej hodnoty. Kedy je potrebné vystaviť dobropis, kedy ťarchopis, v akom zdaňovacom období sa tieto doklady vykazujú v DPH priznaní a v kontrolnom výkaze? Aký je rozdiel medzi dobropisom a storno faktúrou? Čítajte ďalej a získate odpovede na tieto otázky.
Dobropisy a ťarchopisy
Dobropisy a ťarchopisy sú opravné doklady, ktoré sa vystavujú podľa § 25 zákona o DPH v nasledovných situáciách:
- pri úplnom alebo čiastočnom zrušení dodávky tovaru alebo služby a pri úplnom alebo čiastočnom vrátení dodávky tovaru,
- pri znížení ceny tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti,
- pri zvýšení ceny tovaru alebo služby.
Dobropis sa vystavuje pri dodatočnom znížení ceny tovaru alebo služby. Ťarchopis sa vystavuje pri dodatočnom zvýšení ceny tovaru alebo služby. Podľa definície zákona sa oprava základu dane podľa § 25 vykoná len vo vyššie uvedených prípadoch.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- DPH priznanie a kontrolný výkaz
- Chyby v pôvodnej faktúre
- Storno faktúry z dôvodu zmeny ceny
- Storno faktúry v prípade nesprávnych údajov
- Praktické príklady
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.