Elektronické daňové doklady, papierové doklady už netreba
Daňové doklady sa už nemusia vystavovať len v papierovej podobe. Modernejším spôsobom obchodnej komunikácie je vystavovanie daňových dokladov elektronickou formou, pričom tento spôsob vystavovania je plnohodnotný aj pre účely daňovej a účtovnej evidencie. Firmám takto odpadáva problém archivácie papierových daňových dokladov opatrených razítkom a podpisom. S daňovými dokladmi v elektronickej podobe je veľmi jednoduchá manipulácia, umožňujú jednoduchú možnosť tlače (aj opakovanej), skrátenie doby potrebnej k doručeniu dokladu druhej strane a bezpečnú možnosť overenia platnosti podpisu. Znamená to pre podnikateľov ušetrenie nemalých nákladov na papier, poštovné a koniec koncov, tento spôsob značne prispieva aj k šetreniu našich lesov a prírody.Čo môže byť elektronickým daňovým dokladomPodľa § 71 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len zákon o DPH) sa pokladajú za faktúru aj cestovné lístky, ktoré sú elektronicky vydané prevádzkovateľom hromadnej dopravy osôb. Cestovný lístok musí obsahovať:
- obchodné meno prevádzkovateľa,
- dátum vyhotovenia a cenu vrátane dane.
Za faktúru sa považujú aj bločky z elektronickej registračnej pokladne, ak cena tovaru alebo služby vrátane dane nie je viac ako 1659.70,- € (50 000 Sk). Bločky však musia obsahovať tieto údaje:
- meno a adresu sídla alebo miesta podnikania (prípadne prevádzkarne) platiteľa,
- IČ DPH,
- poradové číslo bločku, dátum vyhotovenia bločku,
- množstvo a druh dodaného tovaru,
- základ dane, sadzbu dane alebo údaj o oslobodení od dane, výšku dane spolu.
Ak vymenované formy dokladov obsahujú tieto základné údaje, nie je podmienka používania pečiatky a podpisu. Pokiaľ je suma na bločku vyššia ako 1659.70,- € (50 000 Sk), musí sa vystaviť už elektronická faktúra, ktorá okrem spomínaných náležitostí musí obsahovať aj:
- meno a adresu sídla alebo miesta podnikania (prípadne prevádzkarne) alebo bydliska príjemcu tovaru a jeho IČ DPH (ak mu bolo pridelené),
- základ dane, jednotkovú cenu bez dane a zľavy, rabaty (ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene).
Podmienky pre uznanie elektronického dokladuPodľa § 75 zákona o DPH môže byť faktúra vyhotovená písomne alebo so súhlasom zákazníka elektronicky, čiže ak zákazník elektronickú faktúru prijme, znamená to, že s ňou súhlasí. Podľa § 32 zákona č.431/2002 Z. z. o účtovníctve, ak účtovná jednotka prenáša účtovný záznam mimo účtovnej jednotky prostredníctvom informačného systému, považuje sa tento účtovný záznam za preukázateľný, pričom prenos účtovného záznamu musí účtovná jednotka zabezpečiť pred jeho zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi doň a neoprávneným prístupom k nemu.Účtovný záznam určený na prenášanie musí obsahovať podpisový záznam. Pod podpisovým záznamom sa rozumie účtovný záznam, ktorého obsahom je vlastnoručný podpis, alebo obdobný preukázateľný účtovný záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v technickej forme. Na obidve formy podpisového záznamu sa pritom prihliada rovnako a obidve sa môžu použiť na mieste, kde sa vyžaduje vlastnoručný podpis. K jednému účtovnému záznamu môže byť pripojených viac podpisových záznamov. Účtovný záznam musí byť podpísaný najneskôr v okamihu jeho odovzdania na prenos. Elektronické daňové doklady sa podpisujú prostredníctvom elektronického podpisu, ktorý umožňuje zákon č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise. Zvyčajne sa na to používa dokument vo formáte PDF podpísaný elektronickou značkou, ktorá potvrdzuje informáciu o vystaviteľovi a znemožňuje akúkoľvek neautorizovanú úpravu faktúry po jej vystavení. Nejedná sa však o podpis konkrétnej osoby, ale o označenie technického zariadenia, na ktorom bol dokument podpísaný. Elektronická značka je založená na kvalifikovanom systémovom certifikáte od kvalifikovanej certifikačnej autority. vš