Firemná dochádzka: V týchto otázkach by ste mali mať jasno
BRATISLAVA 11. decembra 2018 (P/PR) – Firemná dochádzka tvorí dôležitú súčasť správneho chodu organizácie. Predstavíme vám, aké spôsoby jej evidencie existujú a ako si ju vybrať správne.
Mať evidovanú dochádzku je dôležité nielen kvôli podkladu pre spracovanie mesačných miezd, ale aj kvôli zákonným ustanoveniam. Podľa § 99 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov je zamestnávateľ povinný viesť evidenciu pracovného času, práce nadčas, nočnej práce, aktívnej časti a neaktívnej časti pracovnej pohotovosti tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu alebo mal nariadenú alebo dohodnutú pracovnú pohotovosť.
Systémová dochádzka: Aké výhody prináša jej zavedenie v praxi?
- Úsporu času zamestnancom, vedúcim zamestnancov i mzdovému oddeleniu.
- Viac informácií o dochádzke zamestnancov a kontrola v reálnom čase.
- Zamestnanci viac dbajú na čas strávený v práci a sami si strážia svoju dochádzku.
- Menšia chybovosť pri spracovaní dochádzky a jej prenose do miezd.
Ako evidencia dochádzky funguje v praxi?
Hoci na trhu existuje viacero riešení, mnoho spoločností aj v dobe technológií využíva zapisovanie odpracovaných hodín do papierových hárkov. Prenos do miezd neexistuje a všetko je potrebné zadávať duplicitne.
Veľká korporácia, stredný podnik či malá firma s 5-timi zamestnancami? Všetky dokážu oceniť výhodu automatizácie záznamu a spracovania dochádzky. Pri počte zamestnancov, ktorý sa pohybuje až v stovkách či tisíckach zamestnancov je jej efekt pochopiteľný. Predstava, že niekto eviduje odpracované hodiny za mesiac pre 1000 zamestnancov ručne je strašidelná a pomyslenie na ich overovanie priam hororové. Platí to však aj pre stredné a menšie firmy.
Automatické zapisovanie príchodov a odchodov do práce všetkých zamestnancov nielenže zaznamenáva odpracovaný čas zamestnanca, ale do organizácie vnáša férový meter pre všetkých. Predsa len, nadriadený v tíme alebo vedenie organizácie nemá reálne kapacity na kontrolu správnosti každého údaja. Pri dochádzke obzvlášť platí: „Dôveruj, ale aj preveruj.“
Aký hardvér budete potrebovať?
Snímanie dochádzky najčastejšie prebieha pomocou dochádzkového terminálu, a to prostredníctvom priloženia čipovej karty, prívesku, odtlačku prsta či iného biometrického údaja. Pri výbere počtu snímačov je potrebné zvážiť množstvo zamestnancov, počet a rozloženie pracovísk. Snímače sú malé, ale aj väčšie s prehľadným dotykovým displejom. Mali by byť umiestnené na mieste, cez ktoré zamestnanci do práce prichádzajú aj odchádzajú. Viac snímačov pri veľkom počte zamestnancov zabezpečí plynulý príchod aj odchod. Čas je drahý, netreba ho strácať čakaním.
Na trhu si môžete vyberať z ponuky rôznych dochádzkových snímačov. Líšia sa veľkosťou, funkčnosťou i cenou. Rôzne modely dokážu pokryť potreby rôznych organizácií. Malé firmy do 50-tich zamestnancov sa častokrát obávajú ich ceny a myšlienku novej dochádzky radšej zavrhnú. Hoci, ak sa obrátia na spoľahlivého dodávateľa, dokáže ich usmerniť a ponúknuť jednoduchší snímač za nižšiu cenu.
Kvalitné dochádzkové riešenia pre evidenciu dochádzky ponúkajú aj softvérové alternatívy k hardvérovým snímačom. Vďaka nim je možné dochádzku evidovať prostredníctvom počítača či mobilného telefónu. Toto riešenie je vhodné pre menšie spoločnosti, v ktorých zamestnanci pracujú s počítačom, ale aj pre spoločnosti, v ktorých zamestnanci využívajú prácu z domu či pracujú na pracoviskách, kde z rôznych dôvodov štandardný dochádzkový snímač nie je možné umiestniť.
Budú si môcť zamestnanci upraviť dochádzku sami?
Sofistikované riešenia pre dochádzku umožňujú rôzne nastavenia prístupových práv a úrovní schvaľovania. Dochádzku je možné editovať a odsúhlasovať priebežne po dňoch, resp. mesačne. Odsúhlasenie je možné na viacerých úrovniach, podľa potreby organizácie. Dochádzkový systém teda môže umožňovať editáciu dochádzky aj samotným zamestnancom, pričom dochádzka bude následne odsúhlasená nadriadeným. Nastavenie dochádzkového systému závisí od rozhodnutia organizácie.
Napríklad, v prípade riešenia Human časový manažér alebo Dochádzka HUMANET od spoločnosti HOUR, úpravy v dochádzke pri neprítomnosti, alebo nesprávnom nasnímaní môže vykonávať zamestnanec, resp. jeho nadriadený, alebo ľubovoľná osoba na to určená. Systém je široko parametrizovateľný. Všetky manuálne úpravy dochádzky systém eviduje a v prípade potreby je možné prezerať ich históriu.
Chcete dochádzku prepojiť so mzdovým softvérom?
Prepojenie dochádzkového a mzdového softvéru je samozrejmosťou a zároveň nutnosťou. Ponúka ho každý profesionálny dochádzkový systém. Ideálny stav môže organizácia získať evidenciou dochádzky, miezd, či účtovníctva v rámci jedného informačného systému.
Zaujíma vás aj online prístup k dochádzke?
Pri prehliadaní dochádzky nadriadení aj zamestnanci ocenia okamžitú informáciu o jej aktuálnom stave. Umožní im to aplikácia, ktorú si môžu otvoriť cez internetový prehliadač, a to v počítači, tablete, mobilnom telefóne alebo kiosku. Dizajn, ovládanie či spôsob prehliadania a úprav závisí od konkrétneho riešenia, ktoré si organizácia zvolí.
Na záver
Pokiaľ sa rozhodne pre profesionálne riešenie, školení konzultanti zabezpečia hladkú implementáciu dochádzkového systému či už v rámci jedného informačného systému obsahujúceho i personalistiku alebo s prepojením na ten, ktorý sa v organizácii používa.
Dochádzkový systém od spoľahlivého dodávateľa dokáže byť veľkým prínosom pre akýkoľvek typ organizácie. Na rozhodnutie, či využiť jej výhody alebo ostať pri starom spôsobe fungovania, by mala byť organizácia, a najmä jej zamestnanci, pripravení.