- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Hotovostné nákupy podnikateľa, výbery z bankomatu. Ako ich zaúčtovať v účtovníctve?
Hotovostné nákupy podnikateľa, výbery z bankomatu. Ako ich zaúčtovať v účtovníctve?
Hoci v dnešnej pretechnizovanej dobe sa väčšina obchodných transakcií uskutočňuje pomocou platobných kariet alebo prevodov prostredníctvom internet bankingu, existujú nákupy, ktoré musia podnikatelia realizovať v hotovosti. Čo všetko by mal obsahovať platný daňový doklad potvrdzujúci nákup v hotovosti ?
Hotovostný platobný styk možno charakterizovať aj ako presun hotovosti v rámci niekoľkých subjektov aj bez nutnosti účasti bánk. Patria tu priame platby v hotovosti, realizované najčastejšie v obchodoch, v bankách formou vkladu alebo výberu z účtu a pod. V hotovostnom platobnom styku sú často využívanými dokladmi pásky z registračných pokladní, pokladničné šeky, zloženky a príjmové pokladničné doklady.
V zmysle § 11 zákona o účtovníctve sú účtovné doklady originálne písomnosti, ktoré musia spĺňať nasledovné náležitosti:
- Označenie účtovného dokladu Pod označením účtovného dokladu sa rozumie jeho číslo. Každý účtovný doklad musí mať svoje číslo, aby sa dal podľa neho vyhľadať v účtovníctve, a tiež kvôli komunikácii medzi obchodnými partnermi, aby bolo obidvom stranám, ako aj nezainteresovaným osobám (kontrolóri daňového úradu, účtovníci) jasné, o ktorý daňový doklad sa jedná.
- Obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov Pod obsahom účtovného prípadu sa rozumie popis operácie, ktorá sa prostredníctvom tohto dokladu vykonáva, napr. fakturujeme vám za dodaný tovar, fakturujeme vám za vykonané služby, úhrada faktúry, prenájom priestorov ….Účastníkmi sú vždy dve strany: dodávateľ a odberateľ alebo príjemca a platiteľ.
- Peňažná suma, cena za mernú jednotku, množstvo Obsah účtovného prípadu musí byť vyjadrený nielen slovne, ale aj množstvom a v jednotkovej cene, aby bolo obidvom stranám jasné, čo je predmetom dodávky alebo obchodnej operácie (ks, m, kg…), počet týchto merných jednotiek a jednotková cena. Samozrejme pokiaľ sa jedná o dodávku viacerých tovarov alebo viacerých jednotiek nejakej služby, musí byť okrem jednotkovej ceny na doklade vyčíslená aj celková čiastka dodávky.
- Dátum vyhotovenia účtovného dokladu Dátum vyhotovenia dokladu je dátum, kedy strana, ktorá vyhotovuje daňový doklad, tento doklad skutočne vystaví.
- Dátum uskutočnenia účtovného prípadu Dátum uskutočnenia účtovného prípadu je dátum, kedy sa samotná transakcia tovaru alebo dodávka služieb medzi obchodnými partnermi naozaj uskutočnila.
V praxi sa často stáva, že zmluvná strana požaduje, aby bola na daňovom doklade, okrem podpisov zodpovedných osôb aj pečiatka. V našej platnej legislatíve žiadny zákon neustanovuje pečiatku ako povinnú súčasť daňového dokladu. Pečiatka je len obchodná zvyklosť. Jediný prípad, kedy je potrebné k podpisu pripojiť aj odtlačok pečiatky je vtedy, ak má spoločnosť uvedené v obchodnom registri, že úkon je platný len v prípade, ak zodpovedné osoby pripoja k svojim podpisom aj odtlačok pečiatky.Na hotovostné peňažné operácie je často potrebné predtým uskutočniť výber z bankomatu alebo priamo z účtu v pobočke banky. Tu je potrebné upozorniť, že ku každému takémuto výberu vydá bankomat alebo pobočka banky potvrdenie o výbere hotovosti. Tento doklad je účtovným dokladom pre zaúčtovanie hotovostnej peňažnej operácie a hoci takýto výber je na druhej strane podložený znížením finančných prostriedkov z bankového účtu na bankovom výpise potvrdenka je podkladom k zaúčtovaniu tejto transakcie.Ak cena tovaru alebo služby vrátane dane nie je viac ako 1659,70 €, za faktúru sa považuje aj doklad vyhotovený elektronickou registračnou pokladnicou.jl