Komunálna a regionálna podpora pre malé a stredné podniky
Na Slovensku je v súčasnosti registrovaných približne 421 tisíc fyzických osôb (živnostníkov alebo SZČO so zamestnancami). Právnických osôb je okolo 100 tisíc, pričom 96 % z toho má charakter malého podniku. Tieto podniky sa podieľajú 42 % na tvorbe HDP a zamestnávajú približne 72 % obyvateľstva na Slovensku.
Malé a stredné podniky sú základom zdravého ekonomického vývoja
Malé a stredné podniky sú v hospodársky vyspelých krajinách základom zdravého ekonomického vývoja, zdrojom zamestnanosti a inovácií. Sú väčšinou financované z miestnych zdrojov a tak kapitál ostáva v regióne. Disponujú väčšou flexibilitou a ich špecializácia a systém organizácie im prinášajú konkurenčnú výhodu. Význam malých a stredných podnikov v posledných dekádach rastie spolu so silnejúcim konkurenčným prostredím.
Napriek výhodám, z ktorých môžu malé podniky ťažiť, ich mnoho zbankrotuje. Najčastejšie príčiny bankrotu malých a stredných podnikov uvádza publikácia Podnikanie a jeho komunálna a regionálna podpora:
- nedostatok skúseností,
- absencia výrobnej alebo obchodnej stratégie,
- optimistická predstava o trhu,
- podceňovanie voľby vhodného okamihu začatia podnikania,
- nedostatok obežného kapitálu,
- príliš vysoké náklady na začiatku podnikania,
- dôsledky rýchleho rozvoja,
- podnikateľ si mýli hotové peniaze so ziskom,
- miesto podniku,
- výber a výchova ľudí,
- nesprávne vedené účtovníctvo.
Kniha je zaujímavým eklektickým dielom dvoch autorov. Prvé dve kapitoly v slovenskom jazyku sa zameriavajú na východiská podnikania a národnú podporu malých a stredných podnikov v podmienkach Slovenskej republiky. Tretia časť v českom jazyku sa venuje podpore podnikania v podmienkach regiónov, miest a obcí v prostredí Českej republiky. Toto na prvý pohľad zvláštne spojenie v skutočnosti vôbec nepôsobí rušivo, ba práve naopak – prináša hlbší, nečakaný rozmer a širší pohľad na problematiku. Je zjavné, že autori píšu na základe faktov a vychádzajú zo svojich rozsiahlych skúseností v oblasti podpory podnikania.
Veľké množstvo odkazov na súvisiacu literatúru nasmeruječitateľa na ďalšie hodnotné zdroje a ukazuje, nakoľko rozsiahla téma komunálnej podpory podnikania v skutočnosti je. Posledná kapitola obsahuje tri prípadové štúdie zo Slovenskej a Českej republiky a odporúčania pre miestne a regionálne samosprávy, ako spracovávať stratégie rozvoja. Odborná verejnosť tu nájde komplexne a profesionálne spracovanú tematiku, ktorá je zjavná z názvu publikácie. Bude prínosom pre výskumníkov, vysokoškolských študentov či pracovníkov verejnej správy. Tí sa môžu napríklad inšpirovať radami a odporúčaniami, určenými práve pre zamestnancov v tejto sfére na všetkých stupňoch.
Cieľom monografie je kritická reflexia poznatkov o rozvoji malého a stredného podnikania, a to z podnikovo-hospodárskej, národohospodárskej a regionálno-ekonomickej perspektívy. Autori svoj cieľ nielen naplnili, ale významne prekročili. Množstvo hodnotných a prínosných informácií na tak malom priestore je pozoruhodné. Okrem (takmer) vyčerpávajúceho zhodnotenia súčasnej situácie podpory malého a stredného podnikania v Slovenskej, resp. Českej republike, sa autori venovali aj nedostatkom v podpore malých podnikov zo širšieho pohľadu a ponúkli možnosti zlepšenia situácie konkrétnymi nástrojmi a postupmi. Veľmi cenným prínosom je, že autori majú na problematiku realistický pohľad a nesnažia sa malé a stredné podniky a ich podporu nijako mystifikovať.Knihu Podnikanie a jeho komunálna a regionálna podpora, ktorú napísali autori Jiří Ježek a Renáta Ježková, vydalo v roku 2011 vydavateľstvo Eurokódex. Zakúpiť si ju môžete v elektronickom obchode www.eurokodex.sk.