Kúzlo podnikania spočíva v networkingu. Zoznámte sa s ním v BforB
Ak potrebujete „injekciu“ nových zákazníkov, príďte a zistite ako…Vyskúšajte, čo dokáže podnikateľský klub. Priamu cestu k úspechu v podnikaní zaisťujú predovšetkým kvalitné kontakty.
Položili sme 10 otázok výkonnému riaditeľovi Business for Breakfast® Slovakia
1) Aký je koncept Business for Breakfast®?Koncept Business for Breakfast® je nový marketingový nástroj, ktorý pomáha podnikateľom získavať nové kontakty a obchodné príležitosti prostredníctvom odporúčaní a referencií. Systém funguje na báze privátnych podnikateľských klubov, kde si podnikatelia vytvárajú bezpečné prostredie (bez konkurencie), kde si navzájom vymieňajú skúsenosti, rady, tipy, ale najmä kontakty a odporúčania, ktoré sa následne premieňajú v biznis.
2) Aké sú s ním skúsenosti zo zahraničia?Koncept Business for Breakfast® pochádza z Veľkej Británie, kde bol založený manželmi Mel a John Fisher v r. 2001. Pôvodne bol rozvíjaný na území Veľkej Británie, ale od r. 2009 úspešne pôsobí v Českej republike, tiež v Austrálii, a od r. 2013 už aj na Slovensku. A pripravujú sa ďalšie krajiny. Vo Veľkej Británii sa do konceptu zapojilo takmer 2000 členov v stovkách klubov. V ČR v súčasnosti existuje 44 klubov, v ktorých sa združuje takmer 500 členov.
3) Čo podnikateľovi môže priniesť networking?Pri networkingu nejde o okamžitý prospech, získanie objednávky, či kontraktu. Ide tu o budovanie dlhodobých spoľahlivých obchodných vzťahov. Tieto nám potom pomáhajú získavať nové objednávky a zákazky prostredníctvom osobných odporúčaní. Pokiaľ sa firma/podnikateľ na získavanie osobných odporúčaní zameria v dlhodobom horizonte, časom tak získa niekoľkonásobne viac nových zákazníkov, či zákaziek. Odporúčania vašich existujúcich zákazníkov tu zohrávajú kľúčovú úlohu v získavaní nových zákazníkov a sú postavené predovšetkým na kladnej skúsenosti s vašou firmou. Preto je potrebné zamerať sa viac na vašich existujúcich zákazníkov a začať s nimi systematicky budovať srdečné obchodné vzťahy. Mnoho firiem však robí pravý opak. Namiesto, aby viac pracovali s uspokojovaním potrieb a budovaní vzťahov s existujúcimi zákazníkmi, investujú väčšiu časť svojho času a rozpočtu do marketingových kampaní zameraných na získanie nových zákazníkov. Neuvedomujú si, že získať nového zákazníka je 5-6 krát nákladnejšie, ako si udržať toho existujúceho.Treba si uvedomiť dôležitý fakt: Networking nie je jednorazová činnosť, ale životný štýl.
4) Čoho sa pri networkingu vyvarovať a naopak, ako byt pri ňom úspešný?Je to otázka správneho prístupu k networkingu. V žiadnom prípade nie je vhodné pri prvom stretnutí okamžite ponúkať svoje služby či produkty a nebodaj únavným či dokonca otravným spôsobom opisovať svoj biznis. Úspešný „networker“ sa vždy zamýšľa nad možným prepojením nového zaujímavého kontaktu so svojimi už existujúcimi a overenými kontaktami. Ide tu o aktívny prístup v zmysle: čo môžem pre Vás urobiť? Veľmi dôležitá je schopnosť urobiť sa pre druhých zaujímavým, a to sa dá najlepšie tak, že sa o druhých budeme v prvom rade zaujímať my sami.
5) Odkedy pôsobí Business for Breakfast® v SR a koľko má členov?Na Slovensku pôsobí Business for Breakfast® od r. 2013 a v súčasnosti združuje takmer 100 podnikateľov v 9 kluboch.
6) Pôsobí Business for Breakfast® len v BA alebo aj celoslovensky?Podnikateľské kluby Business for Breakfast® pôsobia v súčasnosti okrem Bratislavy v ďalších mestách: Nitra, Levice, Skalica, Pezinok.Aj v tomto roku pripravujeme otvorenie nových klubov v mestách po celom Slovensku.
7) Business for Breakfast® ponuka aj franšízu. Je o ňu na Slovensku záujem?Celý koncept Business for Breakfast® bol vyvinutý a rozvíjaný ako franchisingový systém. Franchising ako taký je veľmi rozšírený spôsob podnikania. Na Slovensku však ešte nie je podnikanie prostredníctvom franchisingu príliš známe. Je tu ešte veľký priestor na zvýšenie povedomia podnikateľov o tomto spôsobe podnikania. Aj preto naša spoločnosť Business for Breakfast Slovakia je aktívnym členom Slovenskej Franchisingovej Asociácie (www.sfa.sk), ktorá je oficiálnym centrom pre franchisingové podnikanie na Slovensku a jediným kompetentným partnerom franchisingových asociácií na celom svete.Neustále registrujeme nových záujemcov o franchisingovú licenciu konceptu Business for Breakfast®. V súčasnosti prebiehajú rokovania s viacerými vážnymi záujemcami.
8) Medzi pravidlami Business for Breakfast® je aj také, že „len jedna firma môže v klube zastupovať jeden odbor trhu“. Prečo? Nevylučuje to z možných kontaktov práve firmy, s ktorými môže podnikateľ spolupracovať?
Toto pravidlo je jedným zo základných pravidiel konceptu. Má to tri dôvody. Prvým je vytvorenie bezpečného prostredia pre podnikateľov – členov klubu. Členovia si pozývajú na stretnutia klubu hostí a nemusia sa obávať pozvať si aj svojich zákazníkov, dodávateľov či obchodných partnerov. Žiadny konkurent ich tam nemôže „ukradnúť“. Druhým dôvodom je to, že všetky potenciálne zákazky či objednávky, ktoré sa objavia na klube z určitého odboru, budú smerované práve na jedného člena, ktorý tento odbor zastupuje. A tretím dôvodom je fakt, že ak by sa stretávali v klube viacerí zástupcovia jedného odboru, tak by sa znižoval potenciál získavania nových kontaktov, keďže títo zástupcovia majú určite mnoho kontaktov spoločných (vieme že na Slovensku každý každého v svojom odbore pozná). Je tak zabezpečená väčšia diverzifikácia existujúcich kontaktov pre rozvoj klubu a vzájomnú spoluprácu členov.
9) Ako je možné stať sa členom klubu?Každému záujemcovi o členstvo odporúčame najprv návštevu mítingu klubu v pozícii hosťa. Je potrebné sa prihlásiť cez našu stránku www.bforb.sk/kluby-bforb.html, kde si vyberie najprv mesto a potom klub, do ktorého chce byť pozvaný. Pred zaslaním pozvánky však najprv posúdime, či záujemca nie je v konflikte záujmov – v konkurencii – s niektorým z členov. Až potom mu môžeme poslať pozvánku na míting. Ak po mítingu prejaví záujem o členstvo v klube, vypíše prihlášku a odovzdá ju členom Výkonného tímu, ktorí riadia každý klub. Títo musia prihlášku, a teda aj vstup nového člena do klubu, schváliť. Následne potom pošleme novému záujemcovi faktúru za ročné členstvo a po jej uhradení sa stáva plnoprávnym členom klubu.V praxi to funguje tak, že väčšina hostí na mítingy prichádza cez pozvanie existujúcich členov, a teda sú už vopred informovaní o tom, čo ich čaká. Tiež potom proces prijatia do klubu je zjednodušený odporučením člena, ktorý hosťa do klubu pozval.
10) Na základe akých kritérií členovia posudzujú adeptov na prijatie?V prvom rade je to odbor podnikania. V prípade už rozbehnutých klubov, kde pôsobí 10 a viac podnikateľov, už sami členovia majú predstavu o tom, akých ďalších kolegov, z akých profesných odborov, by radi privítali medzi sebou. No a potom je to najmä o odporúčaní a referencii. Ak dôveryhodný člen privedie do klubu svojho hosťa a predstaví ho ako spoľahlivého a kvalifikovaného odborníka, tak potom jeho žiadosť o prijatie je veľmi rýchlo a s radosťou akceptovaná. Tou najlepšou vizitkou a predpokladom budúcej dobrej spolupráce je totiž – odporúčanie a pozitívna referencia. A na tom stojí úspech konceptu podnikateľských klubov Business for Breakfast®
Na Slovensko priniesol koncept Business for Breakfast® Ing. Juraj Bais, konateľ spoločnosti.
* Spoluzaložil úspešnú spoločnosť – osvetľovacia technika. Bol zodpovedný za budovanie a rozvoj vzťahov so zákazníkmi, dodávateľmi a štátnymi inštitúciami. Po 16 rokoch pôsobenia odpredal svoj podiel v spoločnosti.
* 2 roky skúseností v automotive – výkonný riaditeľ autorizovaného dealera (predaj a servis)
* 2 roky skúseností vo finančnom sektore (poradenstvo) – vklady, poistenie, investície, úvery
* od r. 2013 Výkonný riaditeľ Business for Breakfast Slovakia s.r.o. – zakladanie podnikateľských klubov podľa franchisového konceptu z Veľkej Británie. Predaj licencií, školenie a tréning franchisových partnerov, podpora rozvoja konceptu v rámci celého Slovenska
Príďte sa pozrieť a zistite, ako tento model môže fungovať v prospech vašej firmy. Vyberte si najbližšiu lokalitu, kde vám to vyhovuje.