- Podnikam.sk
- Články
- Správy
- Linka zdravia pre Ukrajinu: Odídenci z Ukrajiny budú mať prístup k ďalším bezplatným zdravotným službám
Linka zdravia pre Ukrajinu: Odídenci z Ukrajiny budú mať prístup k ďalším bezplatným zdravotným službám
Linka zdravia pre Ukrajinu (ua.diagnose.me) – Rýchla zdravotná konzultácia v ukrajinskom jazyku, ktorej služby využilo od marca už takmer 3 000 utečencov, rozšírila od 1. júla 2022 svoje bezplatné služby.
Ukrajinci nachádzajúci sa na Slovensku tak môžu navyše využívať nasledovné služby:
- Zdravotné konzultácie so slovenskými špecialistami z rôznych medicínskych oblastí (napr. internista, pediater, gynekológ, onkológ, ORL, endokrinológ alebo infektológ).
- Psychologické poradenstvo, ktoré im pomôže lepšie sa vyrovnať s traumou z vojny a neistoty.
- Vybrané krvné testy a odbery nad rámec neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Ide napríklad o kompletný krvný obraz potrebný na vydanie lekárskeho potvrdenia o zdravotnej spôsobilosti, odbery pre CRP, testy na potravinové alergie, kultivačné vyšetrenie z výteru hrdla, test na močové či vaginálne infekcie. Testy môžu odídenci po rezervácii termínu absolvovať v jednom zo 16 odberných centier alebo si ich vyzdvihnúť na samotestovanie vo vybraných lekárňach po celom Slovensku. Výsledky sú pri väčšine vyšetrení doručené elektronicky do 1 až 2 dní.
- V prípade závažných diagnóz môžu získať druhý lekársky názor od medzinárodných špecialistov na stanovenú diagnózu a liečbu.
Linku prevádzkuje spoločnosť Diagnose.me s podporou NN Slovensko. Rozšírením služieb chce linka odbremeniť preťažený slovenský zdravotný systém a utečencom poskytnúť rýchlejšiu starostlivosť. „Sme veľmi radi, že môžeme rozšíriť túto unikátnu a užitočnú službu. Linka zdravia funguje od marca tohto roku a naše doterajšie skúsenosti potvrdzujú, že jej služby sú žiadané – denne ich využívajú desiatky ľudí z Ukrajiny. Chceme preto naďalej pomáhať zmierňovať bolesť tých, čo unikajú pred vojnou a uľahčiť im aj touto cestou život v novej krajine,“ hovorí Daniela Tomášková, tlačová hovorkyňa NN Slovensko. Jej slová potvrdzuje i operátorka linky Anna Yanush: „Kvôli jazykovej bariére ľuďom chýbajú informácie, kam sa majú obrátiť v takom prípade. Linka zdravia pre Ukrajinu vypĺňa túto medzeru,“ a dodáva, že služba je neoceniteľná v situácii, keď utekáte pred vojnou, aby ste zachránili život deťom a sebe a máte pritom zdravotné problémy, potrebujete lieky alebo zdravotnú pomoc.
Na Linku zdravia pre Ukrajinu sa denne niekedy obracia až 70 volajúcich, ktorí sa so svojimi zdravotnými ťažkosťami ocitli v neznámom prostredí. Najčastejšie volajú odídenci, ktorí potrebujú lekára kvôli chronickej chorobe, očkovaniu, predpisu liekov či kvôli bolestiam a nevedia, kam majú ísť. Niektorí sa dokonca stretli s odmietnutím pre nedostatok lekárov. Časté sú i volania kvôli deťom. V týchto prípadoch sú linke nápomocní operátori so zdravotným vzdelaním (záchranári). „Mať možnosť v danej situácii zavolať na jedno číslo a počuť ukrajinsky hovoriaceho operátora, ktorý si volajúceho vypočuje, a zároveň mu poradí ohľadom zdravotných otázok, je nesmierne dôležité aj pre začlenenia sa do novej komunity,“ hovorí Alexandra Juríková zo spoločnosti Diagnose.me.
Odborníci na linke mnohokrát pomáhajú aj pacientom so závažnými diagnózami, a to s preverovaním a poskytovaním informácií – napríklad onkologickým pacientom alebo ľuďom, ktorí potrebujú pokračovať v dialýze. „Napríklad, rodine z Charkova s 8-mesačným dieťatkom po operácii hydrocefalu sme po príchode na Slovensko pomohli s ubytovaním. Dieťa nutne potrebovalo ďalšie operácie, a tak sme im zabezpečili kontakt na lekára a sprevádzali ich celým procesom,“ vysvetlila A. Juríková z Diagnose.me.
Okrem nových služieb naďalej funguje aj doterajšia linka zdravia pre rýchle zdravotné konzultácie v ukrajinskom jazyku. Dostupná je denne od 7:00 do 19:00 h. na čísle +421 2 21 02 50 75 a online na ua.diagnose.me. Utečenci z Ukrajiny, ktorí sa nachádzajú na Slovensku, si môžu služby objednať telefonicky alebo online.
NN Slovensko poskytuje prémiové lekárske benefity aj svojim klientom, ktorí majú uzatvorené životné poistenie alebo III. pilier. Využívať môžu lekára na telefóne, konzultácie so špecialistami, prednostné MRI vyšetrenie, COVID poradňu či druhý názor lekára na stanovenú diagnózu.
Informačný servis