Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

McDonald’s….je skrátka fajn

Príbeh McDonalds
Foto: SITA, AP
14. júna 2011 Tlačiť

McDonald’s Corporation je dnes najväčší reťazec reštaurácií rýchleho občerstvenia na svete. Ako vznikla myšlienka vytvoriť takúto sieť reštaurácií?

 

Zakladateľmi spoločnosti boli bratia McDonaldovci, ktorí spočiatku vlastnili stánok, v ktorom predávali hot dogy. Neskôr v roku 1940 si založili vlastnú reštauráciu, kde ponúkali približne 25 jedál, z ktorých bola väčšina vyprážaných. Ich reštaurácia sa stala populárnou predovšetkým u mladšej generácie. V roku 1948 sa bratia McDonaldovci rozhodli zatvoriť reštauráciu a založiť novú, v ktorej predávali už len hamburgery, milk-shaky a hranolčeky. Najväčší zisk prinášal predaj hamburgerov, ktoré sa v tom čase predávali za 15 centov.

 

Reštaurácia sa čím ďalej tým viac dostávala do povedomia verejnosti a v roku 1953 začali McDonaldovci franšízovať svoju reštauráciu, teda ostatní majitelia reštaurácií mohli prevádzkovať svoje reštaurácie pod menom McDonald“s. Pri franšízingu firma poskytne vybavenie, stroje, zariadenie a know-how, zásobovanie a reklamu. O ostatné sa stará samotný majiteľ.

 

V roku 1954 začal takúto franšízovú reštauráciu prevádzkovať podnikateľ a predajca mixérov na milk-shaky, syn českých emigrantov, Ray Kroc. Ten neskôr vytvoril ďalších osem reštaurácií na rovnakej báze a založil Mc Donald“s Corporation. V roku 1958 predal vo svojom reťazci hamburger s poradovým číslom 100 milión. O tri roky na to sa mu podarilo presvedčiť bratov McDonaldovcov, aby mu predali práva na predaj v mene McDonald“s za 2,7 miliónov USD.

Sieť reštaurácií McDonald“s sa postupne začala rozširovať aj za hranice Spojených štátov a v súčasnosti má zastúpenie v 122 krajinách a má približne 30 tisíc reštaurácií. Je ich možné nájsť v takmer všetkých väčších mestách na svete. Prvé reštaurácie v Európe vznikli v roku 1971 v Holandsku a Nemecku. Na Slovensku bola prvá reštaurácia otvorená v roku 1995 v Banskej Bystrici, postupne ďalej v Bratislave, Trnave a ďalších mestách. Dnes je na Slovensku 23 reštaurácií.

 

V dnešnej dobe je naďalej najpopulárnejším produktom hamburger. Obľúbené sú však aj rôzne kuracie sendviče, hranolčeky, nealkoholické nápoje, raňajkové menu a dezerty. Ale taktiež šaláty a jedlá pre vegetariánov.Spoločnosť McDonald“s už veľa desaťročí kladie veľký dôraz a vynakladá nemalé finančné prostriedky na propagáciu značky. Okrem bežných foriem prezentácie prostredníctvom novín, rádia a televízie, využíva v nemalej miere billboardy, ale tiež prostredníctvom sponzorovania rôznych spoločenských alebo športových podujatí. V roku 1984 bola hlavným sponzorom Letných Olympijských Hier v Los Angelees.

 

Heslom spoločnosti je: „Kvalita, servis, čistota a istota“. Základným reklamným ťahom sú anglické názvy produktov: Happy Meal, Chicken Roll, Big Mac, Big Tasty, Milk Shake. Podstatou úspechu týchto reštaurácií je rýchla obsluha, rýchla príprava jedla, jedlá môžu byť pripravené dopredu a už len zohrievané, ide väčšinou o vysoko kalorické jedlo, ktoré je však pre chuťové bunky veľmi lákavé, a to najmä pre deti. Jedlo si môže zákazník zobrať so sebou aj do auta, čo mu ušetrí čas.

 

Niektoré zaujímavé fakty o McDonald“s

  • počet zákazníkov, ktorí prejdú bránami reštaurácií McDonald“s vo svete za 1 deň sa odhaduje na 40-60 miliónov, čo je viac ako počet obyvateľov Poľska,
  • najnavštevovanejšia reštaurácia McDonald“s na svete sa nachádza na Puškinovom námestí v Moskve, kde sa priemerný denný počet zákazníkov pohybuje okolo 40.000,
  • McDonald“s otvorí novú reštauráciu každé 4 hodiny,
  • McDonald“s predá viac ako 75 hamburgerov každú sekundu,
  • podľa odhadov spoločnosti každý ôsmy pracujúci Američan už pracoval v McDonald“s,
  • predtým než sa preslávili, v McDonald“s pracovali napríklad Sharon Stone, Shania Twain či Pink,
  • reštaurácie McDonald“s v Indii sú jediné na svete, v ktorých nevyužívajú hovädzie mäso. Namiesto hovädziny využívajú jahňacie mäso.

 

Kritika McDonald“s

Firma McDonald“s je často kritizovaná kvôli viacerým veciam. Firma je napríklad kritizovaná za to, že svoju reklamu orientuje najmä na deti, ktoré sú ľahko ovplyvniteľné a rodičia chcú deťom stále splniť všetko, čo im vidia na očiach. McDonald“s je ďalej kritizovaný za to, že znečisťuje životné prostredie tým, že používa plastové riady, ktoré sa ťažko rozkladajú. Tento riad je však súčasťou ich imidžu. Často sa kritizuje zloženie produktov McDonald“s. Výrobky obsahujú veľa tukov, cukru, soli a majú nedostatok vitamínov, minerálov, vlákniny. Výrobky firmy spôsobujú obezitu, často aj u malých detí.

 

Aj napriek tomu je McDonald“s úspešný najmä kvôli masívnej kampani, chutným produktom, a kvôli tomu, že ponúka rýchlu obsluhu, čo vyhovuje ľuďom v dnešnom uponáhľanom svete.  Aj napriek všetkým kritikám bude McDonald“s určite v najbližších rokoch veľmi úspešnou firmou a  značkou, pretože využili a našli príležitosti na trhu a masívne idú za svojim cieľom.ph

 

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Inšpirácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X