Mýtne pokuty sa od júla znížia
Cestní nákladní dopravcovia za nezaplatenie mýta uhradia pokutu najviac 1 050 eur v blokovom konaní maximálne 700 eur.
Vodiči jazdiaci bez palubnej jednotky uhradia pokutu od 100 eur do 1 000 eur
Výška pokút za mýtne priestupky a správne delikty sa od 1. júla opäť zníži. Poslanci parlamentu v stredu schválili príslušnú novelu zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Cestní nákladní dopravcovia za nezaplatenie mýta uhradia pokutu najviac 1 050 eur namiesto súčasných 2 250 eur a v blokovom konaní 700 eur namiesto 1 500 eur.
Sankcia za odmietnutie uhradiť mýto pri vyzvaní počas kontroly klesne z 3 000 eur na 2 000 eur a v blokovom konaní z 2 000 eur na 1 000 eur. Novelu predložili poslanci za Smer-SD Maroš Kondrót a Andrej Kolesík na základe rokovaní s ministerstvom dopravy, Združením cestných dopravcov ČESMAD Slovakia a Úniou autodopravcov Slovenska.
Napríklad vodiči, jazdiaci bez palubnej jednotky vo vozidle, uhradia pokutu od 100 eur do 1 000 eur a pri platbe na mieste 50 eur až 700 eur. Bude to platiť len v prípade, ak je vozidlo na vymedzenom úseku s nulovou sadzbou mýta, teda na cestách I. triedy a na cestách II. a III. triedy a nemá palubnú jednotku.
Pokuta za neoprávnené manipulovanie s palubnou jednotkou, alebo neoprávnené zasahovanie do nej bude 1 000 eur a v blokovom konaní 700 eur. Za umiestnenie alebo používanie palubnej jednotky vo vozidle v rozpore s pravidlami sankcia dosiahne 20 eur až 100 eur a pri úhrade na mieste 10 eur až 80 eur.
Zvýši sa počet policajtov aj na kontrolu výberu mýta. Zároveň ministerstvo dopravy spolu s ministerstvom vnútra a Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. plánujú zintenzívniť kontrolu. „Predpokladá sa, že sa zvýši percento úhrady pokút v blokovom konaní, keďže pôjde o sumu, ktorú vedia vodiči častejšie uhradiť priamo na mieste,“ uviedol Kolesík.
„Zvýši sa zrejme aj počet uhradených pokút od zahraničných dopravcov, u ktorých je v súčasnej dobe, vzhľadom na aktuálnu výšku pokút, ich vymožiteľnosť cez okresný úrad takmer nulová,“ dodal. Zákon o výbere mýta, ktorý je účinný od 1. januára 2014, zvýšil výšku pokút, keďže predošlé zníženie sankcií viedlo k nárastu priestupkov.
Cez novelu mýtneho zákona sa upraví zákon o cestnej doprave
Podmienky pre slovenských a zahraničných dopravcov vykonávajúcich pravidelnú medzinárodnú autobusovú dopravu sa zosúladia. Domáci dopravcovia na medzinárodnej autobusovej linke tiež budú môcť vykonávať vnútroštátnu prepravu cestujúcich na Slovensku.
Potrebný bude súhlas dopravných správnych orgánov v územných obvodoch na trase autobusovej linky. V prípade nesúhlasu bude potrebné predložiť podrobnú analýzu o tom, že by vykonávanie príslušnej dopravy závažne ovplyvnilo životaschopnosť porovnateľnej dopravy na základe zmlúv o službách vo verejnom záujme priamo na dotknutých úsekoch.