Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Pesimisti nakupujú oveľa častejšie

Slováci sa najviac obávajú straty zamestnania
Foto: David Castillo Dominici, Stock photo - image
16. mája 2013 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť
Nedostatok peňazí trápi každého tretieho Slováka, pätina má strach z rastu cien a inflácie. Navyše, deväť z desiatich obyvateľov SR uvádza, že na zmeny cien reagujú citlivejšie ako pred rokom.
 
Ako ďalej vyplýva z prieskumu spoločnosti GfK, viac než polovica Slovákov (58 %) sa obáva straty zamestnania, prípadne zhoršeného zdravotného stavu a chorôb.
 

Obávajúci sa zákazník napriemerne často kupuje alkohol

Spotrebiteľská dôvera je na Slovensku podľa GfK dlhodobo v negatívnych číslach, avšak neznamená to, že všetci občania sú naladení negatívne. Z prieskumu totiž vyplýva, že 14 percent obyvateľov krajiny vidí svoju budúcnosť optimisticky. Najväčšiu časť, konkrétne 44 %, tvoria obyvatelia s obavami, ktorých očakávania však nie sú také negatívne ako v prípade pesimistov (42%).
 
„Optimistickí spotrebitelia sú do väčšej miery domácností s vyššími čistými mesačnými príjmami na Slovensku, obávajúci sa nadpriemerne vyskytujú v skupinách so stredným príjmom, pričom pesimisti skôr s nižšími príjmami na domácnosť“ uviedol Ladislav Csengeri, vedúci oddelenia Consumer Panel Services spoločnosti GfK pre SR a ČR. 
 
                                    
 
Optimistickí spotrebitelia podľa zistení GfK nenakupujú tak často, avšak hodnota ich nákupného košíka, ako aj ich výdavky sú najvyššie spomedzi všetkých typov spotrebiteľov. Najčastejšie navštevujú hypermarkety a drogérie. „Optimistickí spotrebitelia menej využívajú letáky a akciové nákupy, ale sú držiteľmi vernostných kariet a vo väčšej miere nakupujú aj drahšie bio potraviny,“ dodal Csengeri. 
 
Obávajúci sa zákazníci pre zmenu v nadpriemernom množstve nakupujú alkoholické nápoje. Rovnako ako optimisti, aj oni sú podľa zistení GfK častými návštevníkmi hypermarketov. „U obávajúcich sa spotrebiteľov je najviac prítomný záujem o akcie a promo nákupy, ktoré v poslednom období vo výdavkoch domácností opäť posilnili. Je to práve táto skupina spotrebiteľov, ktorá posúva akciové nákupy smerom nahor,“ konštatoval Csengeri. 
 

 
 
Pesimisti si do svojich nákupných košíkov najčastejšie vkladajú základné tovary dennej spotreby ako pekárenské a mäsové výrobky, a to najmä v blízkosti domova, supermarketoch, diskontoch a malých samoobsluhách. „Pesimisti na rozdiel od optimistov a obávajúcich sa spotrebiteľov nakupujú oveľa častejšie,“ uvádza GfK. Avšak hodnota ich košíka je najnižšia spomedzi všetkých typov zákazníkov. Táto skupina ľudí sa taktiež najčastejšie riadi letákovými akciami, vernostné karty využívajú najmä pre výhodné cenové ponuky. 
 

Najviac optimistov je na západe krajiny

Optimistickí zákazníci sú nadpriemerne zastúpení na západe Slovenska, konkrétne v Bratislavskom a Trnavskom kraji, čo sú regióny s najvyššími priemernými platmi a najnižšou mierou nezamestnanosti. Optimisti však podľa GfK žijú aj na východe Slovenska v Košiciach. Obávajúci spotrebitelia sa nadpriemerne vyskytujú v Nitrianskom, Trenčianskom a z časti v Žilinskom a Bratislavskom kraji. V oblastiach s najvyššou nezamestnanosťou a najnižšími priemernými platmi majú nadpriemerné zastúpenie pesimisti. Ide hlavne o Prešovský a Banskobystrický kraj. 
 
Spoločnosť GfK vznikla v roku 1934 v Norimbergu a pôsobí v oblasti prieskumu trhu a poradenstva v celosvetovom meradle. Svoje zastúpenie má na všetkých kontinentoch a zamestnáva vyše 12 tis. ľudí. V roku 2012 tržby GfK dosiahli 1,51 miliardy eur. Na Slovensku pôsobí v sektore prieskumov od roku 1993 a v priemere uskutoční 1000 projektov ročne.
 

Odporúčané ebooky

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

20jan8:30Evidencia odpadov a podávanie ohlásení v odpadovom hospodárstve za rok 20208:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

20jan8:30Zadávanie zákaziek na nadlimitnom elektronickom trhovisku (NET) - Workshop8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Verejné obstarávanie-obstarávateľ

20jan8:30Evidencia odpadov a podávanie ohlásení v odpadovom hospodárstve za rok 20208:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X