- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Poznáte a viete správne použiť jedno z najdôležitejších slov v podnikaní?
Poznáte a viete správne použiť jedno z najdôležitejších slov v podnikaní?
Bola vaša odpoveď na položenú otázku „áno“? Ak áno, tak vedzte, že táto odpoveď nie je správna. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, prečo by ste sa mali stať majstrami v používaní slova „nie“.
Mnohí, najmä začínajúci podnikatelia, sú často presvedčení o tom, že tajomstvo budúceho úspechu spočíva v používaní slova „áno“. Je jednoduché podľahnúť tomuto presvedčeniu. Ľudia, ktorí spadli do tejto pasce, to robia hlavne preto, že si myslia, že ak neakceptujú každú úlohu, ktorá im príde do cesty a nevyužijú každú ponúknutú biznis príležitosť, tak už druhý krát nemusí prísť. Je to však naozaj tak?
Odpoveď na uvedenú otázku je záporná. Nielen, že nie je vo vašej moci vyhovieť každému, ale nie ste ani schopní využiť každú príležitosť, ktorá vám skríži cestu. Na úvod je preto vždy potrebné riadne vyhodnotiť, čo pre vás znamená kladná či záporná odpoveď na konkrétnu výzvu. Zhodnoťte pritom svoje možnosti z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Vo finále buďte k sebe naozaj úprimní.
Úspech a rešpekt
Môže to vyzerať paradoxne, ale naučiť sa správne používať slovo „nie“ vám pomôže na ceste za úspešným podnikaním. Ak nemáte kapacitu na viac projektov, iné rozšírenie vášho podnikania, nemáte potrebné znalosti či ľudské zdroje na ich realizáciu, použitie slova „nie“ je tu vždy na mieste. Nemusíte sa báť, že k vám príležitosť už viac nepríde. Naopak, získate si tým potrebný rešpekt, pretože tak deklarujete vašu schopnosť správne vyhodnotiť svoje možnosti a celú situáciu.
Ako na to?
Ak ste už vo fáze, kedy ste sa spriatelili s myšlienkou, že používanie slova „nie“ je dobrou stratégiou pre rozvoj vášho podnikania, na rad prichádza spôsob, ako to robiť. Mnohí sa boja odmietnuť prichádzajúcu príležitosť aj preto, že si myslia, že prestanú byť obľúbení. Často preto radšej chodia okolo horúcej kaše, čo je niekedy ešte horšie. Môžu pritom pôsobiť nerozhodne či dokonca falošne. Ani jedno z uvedených nie je žiaduce.
Preto, ak ste už rozhodnutí, že na rade je použitie záporného slova, urobte to priamo a bez vykrúcania. Buďte pritom slušní, prípadne sami navrhnite iné riešenie, ktoré je pre vás vyhovujúce. Aj tu platí, že konštruktívny dialóg vedie k získaniu rešpektu. Kritické zhodnotenie celej situácie vás posunie ďalej. Ak druhá strana prijme vaše aternatívne riešenie, bude to pre vás predstavovať ďalšie menšie víťazstvo.
Ako je už vyššie uvedené, povedať „nie“ najmä v začiatkoch podnikania, môže evokovať dojem, že si zatvárate dvere a nevážite si prichádzajúcu príležitosť. Dokonca vám to môže niekto aj priamo povedať. Pravdou však aj napriek tomu ostáva, že je to jedno z najstatočnejších rozhodnutí, ktoré dokáže vaše podnikanie posunúť vpred. Ďalšia príležitosť sa už môže objaviť v čase, kedy na ňu budete skutočne pripravení.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.