- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Personalistika
- Ako správne viesť efektívnu pracovnú poradu? Rady a tipy pre správne vedenie porady na diaľku
Ako správne viesť efektívnu pracovnú poradu? Rady a tipy pre správne vedenie porady na diaľku
Pracovná porada je jednou zo základných manažérskych techník, ktorá slúži na získavanie a výmenu informácií. Ak sú však porady pre zamestnanca iba nutným zlom a príde si ich iba odsedieť, stráca sa ich význam a taktiež dochádza k stratám drahocenného pracovného času. Preto je poradu nutné viesť efektívne a zbytočne ju nepredlžovať.
Koho na poradu pozvať?
Na porade by mali sedieť ľudia, ktorí majú k danej téme skutočne ako prispieť svojimi vedomosťami, odbornosťou,skúsenosťami či novými nápadmi. Pozývať na poradu ľudí, pre ktorých by bola len akousi povinnou jazdou je neefektívne a zbytočne tým strácate svoj aj ich čas. Dobre si preto pred zorganizovaním porady rozmyslite, kto by sa jej mal skutočne zúčastniť. Každý účastník porady, by mal mať na nej svoju úlohu. Je potrebné vyberať rôznorodých účastníkov, aby ste dokázali obsiahnuť všetky stránky problému, či už vecné, technické, ekonomické, ale aj praktické. Neodmietajte pozvať na poradu aj večných kritikov, možno práve tí vás dokážu upozorniť na aspekty problému, na ktoré ste predtým ani nepomysleli.
Cieľ, štruktúra porady a zápis porady
Každá porada by mala mať stanovený svoj cieľ. Jej výsledkom by mal byť konsenzus všetkých strán a dohoda, aký bude ďalší postup v riešení daného problému. Aby bola porada efektívna, mali by ste si hneď na začiatku spísať všetky body, ktoré chcete vyriešiť. V priebehu porady je totiž ľahké sa zamotať do rôznych ďalších problémov a odbehnúť od hlavnej línie riešenia problému, preto by ste tieto body mali mať stále pred sebou a vrátiť sa k nim, keď sa porada začne uberať iným smerom. Samozrejme, niektoré z týchto bodov budú len objasnením aktuálneho stavu, iné budú body, ku ktorým sa rozvíri diskusia. Je vhodné s k daným bodom určiť aj časový limit, ktorý im chcete venovať.
Tak ako každá dobrá kniha, aj dobrá porada by mala mať svoj úvod, kde objasníte problém a poskytnete účastníkom všetky potrebné informácie, jadro, kde budete o danej téme diskutovať a záver, kedy zhodnotíte priebeh diskusie a určíte ďalšie smerovanie riešenia problému. Po porade zašlite účastníkom zápis z porady, aby vedeli, ako ďalej v riešení problému postupovať. Zápis je dobrou pomôckou aj pre prípravu na ďalšiu poradu týkajúcu sa daného problému a stanovenie jej programu. Zápis by mal obsahovať nielen dohodnuté body, ale aj termíny ich plnenia.
Najčastejšie chyby pri vedení porady
Najčastejšou chybou je nedostatočná príprava na poradu. Či už ide o prípravu zo strany manažéra, alebo zo strany účastníkov porady, ej potrebné jej venovať dostatočnú pozornosť. Ak sa manažér na poradu nepripraví, nemá stanovené ciele a body porady, porada veľmi ľahko skĺzne do nekonštruktívnej kritiky, alebo sa uberá úplne iným smerom, ako by mala. Taktiež ak účastníci nemajú pred poradou dostatok informácií a až na porade sa oboznamujú s jej obsahom, minie sa na začiatku porady príliš veľké množstvo času, vznikajú zbytočné otázky a pracovníci neprídu k požadovaným riešeniam. Organizátor porady by preto mal jej účastníkom poskytnúť všetky potrebné materiály, ako aj program porady s dostatočným predstihom. Ideálne je poskytnúť účastníkom aj určité okruhy, ku ktorým by si mali pripraviť svoje postrehy.
Ďalšou chybou môže byť pozvanie nesprávnych účastníkov. Ako sme písali už skôr, výber účastníkov je pre konštruktívne dosiahnutie cieľa porady kľúčový. Pozvať treba iba ľudí, ktorí majú k téme čo povedať a nezaťažovať ňou tých, ktorí by sedením na porade iba zbytočne strácali čas.
Chybou, ktorá vedie k neefektívnym poradám je aj zlé vedenie porady. Vedúci porady musí mať jasne stanovený cieľ a vedieť účastníkov porady správne ukočírovať, bez toho, aby účastníkov demotivoval, alebo aby zhadzoval ich názory a príspevky do porady. Samozrejme existuje niekoľko štýlov vedenia porady a každý z nich je vhodný pre inú situáciu a typ porady. Dôležité však je vždy držať pevne opraty v rukách a držať sa pripravenej štruktúry porady a nedovoliť inému účastníkovi aby prebral vedenie porady. Pri zlom vedení môže dôjsť k odbiehaniu od témy, čo je ďalšou chybou vedenia porád.
Medzi chyby vo vedení porád môžeme zaradiť aj neriešenie konfliktov. Konfliktom sa netreba vyhýbať, no je dôležité ich včas vyriešiť, aby neprešli do nekonštruktívnych hádok.
Typy pracovných porád
Rozlišujeme niekoľko typov porád, pričom každá je vhodná v inej situácii.
Informačná porada, ako už z jej názvu vyplýva má za úlohu informovať o tom, čo sa aktuálne deje, prípadne rozdeliť úlohy. Môže ísť napríklad o poradu, ktorá zhodnotí hospodárenie firmy za uplynulé obdobie, venuje sa spokojnosti a reklamáciám od zákazníkov, bozp, či výnimočným situáciám vo firme.
Cieľom riešiteľskej porady je vyriešenie určitého problému, alebo získanie nových nápadov a pohľadu na vec. Takýmito poradami môžu byť bežné porady venujúce sa konkrétnemu problému, inováciám, tvorbe nových produktov, zlepšeniu servisu, alebo iných oblastí spoločnosti.
Pracovná porada na diaľku
Keďže momentálna situácia nedovoľuje mnohým zamestnávateľom a ich zamestnancom osobné stretnutia, jedinou možnosťou často zostáva porada prostredníctvom videohovoru. Vedenie porád na diaľku má však aj niekoľko špecifík. Keďže sú väčšinou účastníci porady vo svojej domácnosti, je dôležité aby ani takéto porady neskĺzli do neformálnej roviny a aby ich účastníci neboli počas porady ničím vyrušovaní a sústredili sa plne na toho, kto práve hovorí.
1. Voľba platformy
Na začiatku porady na diaľku je dôležité zvoliť si správnu platformu na jej organizáciu vzhľadom na počet zúčastnených, a cieľ porady. Môže to byť buď videokonferencia, kde jej účastníci vidia prednášajúceho rečníka, čo je vhodné najmä pri prezentácii nových projektov. Pri videokonferencii väčšinou hovorí najmä hlavný rečník a ostatní účastníci mu môžu klásť otázky buď prostredníctvom mikrofónu, alebo chatu. Druhou možnosťou je porada prostredníctvom určitého vybraného webu, kde môžu účastníci sledovať zdieľanú obrazovku prednášajúceho, pričom tento typ je opäť vhodný najmä pokiaľ je jeden prezentujúci a ostatní účastníci kladú skôr doplňujúce otázky. Pre klasickú poradu, kde by mali byť interakcie účastníkov rovnocenné je vhodný skupinový hovor, napríklad cez skype. Môže ísť o video, alebo čisto audiohovor. Limitácia takejto porady je najmä počet zúčastnených, aby nehovorilo priveľa ľudí naraz, malo by ich byť maximálne 10.
2. Príprava porady
Na začiatku porady je nutné určiť dátum a čas jej konania. Vhodným nástrojom sú v tomto prípade zdieľané pracovné kalendáre účastníkov. Dôležité je tiež zabezpečiť, aby ste mali počas porady kľud a mohli ste sa na ňu plne sústrediť a pri tomto type porád je dôležité aj kvalitné internetové pripojenie. Pokiaľ pôjde o videohovor, skontrolujte aj čo sa nachádza v miestnosti za vami, čo budú iní účastníci vidieť na kamere, aby ich priestor v ktorom budete nerozptyľoval a nepôsobil neprofesionálne. Pred poradou si nezabudnite skontrolovať technické vybavenie a jeho funkčnosť. Pripravte si všetky materiály, ktoré budete so svojimi kolegami zdieľať.
3. Formálne vystupovanie
Tak ako pri pracovnej porade, ktorá prebieha osobne, aj pri porade online musíte vystupovať profesionálne a mať všetko dobre pripravené. Pri porade na diaľku je dobrá organizácia ešte dôležitejšia ako pri bežnej porade, keďže sa môžu vyskytnúť rôzne technické problémy a účastníci si musia zabezpečiť na daný čas pokojné prostredie. Je preto dôležité začať poradu včas, ísť podľa osnovy a príliš sa nezamotať v bočných témach. Môžete prípadne účastníkom porady vymedziť čas na vyjadrenie, aby ste sa počas porady nezamotali.
Počas porady vystupujte formálne a nevenujte sa počas porady iným aktivitám, ako sú e-maily, telefón či internet, hoci tento typ porád k tomu môže zvádzať. Pozor tiež, aby ste ostatných účastníkov neprerušovali, ale aktívne sa zapájajte.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.