Príbeh Barbie od Mattela zo série úspešných podnikateľských nápadov
Asi každý z nás pozná slávnu a vždy krásnu Barbie od Mattela. Ako vznikol tento úspešný podnikateľský nápad, ktorý dobyl celý svet? Za úspechom stojí stále dobrý nápad, veľa vytrvalosti pri jeho realizovaní, odvaha a zreteľný cieľ. Nie každý krok musí byť ale úspešný, počas dlhej cesty sa vždy stretneme aj s neúspechom či pádmi. Ale aj tak je stále každý veľký podnikateľský príbeh obdivuhodný a môžeme si z neho brať príklad pri realizovaní našich podnikateľských nápadov.
Na začiatku postačí dobrá myšlienka
Firma Mattel vznikla v roku 1945. Založili ju priatelia Harold Mattson a Elliot Handler. Spojením začiatočných písmen ich mien vznikol názov Mattel. Firma najprv vyrábala domčeky pre bábiky a nábytky do domčekov. S myšlienkou vyrábať Barbie prišla manželka pána Handlera Ruth Handlerová, keď si všimla, že jej dcéra sa rada hrá s bábikami, ktoré vyzerajú ako dospelé ženy. Deti sa rady hrajú na svet dospelých a predstavujú si, čo budú robiť ako dospelé. Túto možnosť rozvíjať svoju fantáziu im bábika Barbie poskytuje dokonale. Barbie pomenovala po svojej dcére Barbare. Pôvodne našla Ruth podobnú bábiku v švajčiarskom Luzerne na svojich cestách po Európe, preto niektorí ľudia tvrdia, že myšlienka bábiky Barbie je odkopírovaná. Ruth si so sebou do Ameriky priviezla bábiku Lilli ako vzor a onedlho sa jej podarilo vytvoriť novú koncepciu bábiky – Barbie. Bábika Barbie sa začala vyrábať v roku 1959 a stala sa veľmi obľúbenou medzi americkými dievčatami. Mala krásnu tvár, dokonalú postavu a dali sa jej obliekať šaty od výmyslu sveta. V roku 1961 sa začala vyrábať aj bábika Ken, ktorý bol priateľkou Barbie. Ruth Handlerová pochádzala z rodiny poľských imigrantov, ktorí prišli hľadať svoje šťastie do Ameriky a to, že sa nebála nových myšlienok, jej prinieslo úspech.
Za úspechom stojí dobrý marketing
Veľký úspech v predajnosti Barbie a ostatných hračiek od Mattela nastal po masívnej propagácii v televízii. Mattel vedel úspešne využiť nový spôsob propagácie, ktorým bola televízia. Tá bola schopná zasiahnuť veľký počet ľudí a ovplyvniť ich tak pre nákup bábiky Barbie. Mattel musel investovať veľké peniaze, aby mohla byť reklama vysielaná počas vysielania obľúbených rozprávok. Reklama priniesla vyššie tržby a nové peniaze, čo umožnilo, aby sa predaj hračiek rozšíril aj do nových segmentov.
Aby Barbie neustále zaujímala pozornosť detí, prinášala firma Mattel neustále nové inovácie. Bábika Barbie sa začala vyrábať v rôznych národnostiach, v rôznych profesiách a reagovala aj na spoločenské dianie, napr. Barbie ako prezidentka, Barbie ako diplomatka, Barbie ako vojačka, lekárka, učiteľka či modelka. Firma Mattel začala spolupracovať so zvučnými menami návrhárov ako sú Gucci, Givenchy či Versace, aby bábika mala stále krásne trendové šaty a bola stále „in“. Na trh prichádzali a prichádzajú neustále noví členovia rodiny Barbie, priatelia, deti, poníky, domčeky a zariadenia do nich. Barbie je krásna, štýlová, má krásne vlasy, ktoré vyzerajú skoro ako skutočné, ohybné telo s dokonalými krivkami. Barbie túži vlastniť každé dievča a každé dievča túži byť ako Barbie.
A prichádza úspech
Dnes pozná bábiku Barbie snáď každý na svete. Podľa štatistík sa dnes vo svete predá každé dve sekundy jedna bábika Barbie. Od prvého uvedenia až dodnes sa na svete predalo viac ako miliarda bábik. Typické americké dievča vlastní až okolo desať bábik Barbie. Dnes firma Mattel vyrába množstvo ďalších hračiek, ktoré sú svetoznáme. Sú to napríklad Hot Wheels, Matchbox, Scrabble, Disney hračky a hračky s motívami Harryho Pottera. Ale ani firma Mattel nemôže zaostávať za trendmi. Predaj hračiek zaznamenáva mierny pokles, pretože do popredia sa pomaly dostávajú konkurenčné produkty ako sú videohry a elektronické hračky. Preto sa Mattel snaží získavať pozíciu aj v tejto oblasti. V súčasnosti má Mattel 25000 zamestnancov. Sídlo Mattel je v El Segundo v Californii, ale pobočky má po celom svete. Aj keď je bábika Barbie aj trochu kontroverzná, pretože mnohí ju odsudzujú za to, že môže spôsobovať dievčatám zmiešané pocity vedúce k poruchám jedenia a poškodeného sebavedomia, za čo sa musel Mattel zúčastniť mnohých súdnych sporov, Barbie zostane stále obľúbenou hračkou. ph