Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Prichádzajú elektronické schránky na komunikáciu firiem so štátom

Thinkstockphotos 463284187.jpg
Thinkstock
1. augusta 2016 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Slovenské štátne orgány začnú komunikovať s podnikateľmi elektronicky. Finančná správa, Sociálna poisťovňa, či napríklad súdy budú posielať firmám dokumenty do schránky, ktorú majú konatelia firiem k dispozícii. Obmedzia sa papierové zásielky, komunikácia štátnej správy s firmami vstupuje do doby elektronickej.

Od dnes začína fungovať projekt elektronických schránok, ktorý má zefektívniť komunikáciu firiem so štátom. Vyplývajú z toho však aj záväzky. „Znamená to, že ak napríklad podnikateľ očakáva rozhodnutie súdu, materiály zo sociálnej poisťovne, matriky či z úradu práce, tieto mu budú v krátkej budúcnosti zasielané do elektronickej schránky. Zároveň od tohto momentu začnú plynúť všetky prípadné zákonné lehoty,“ uvádza Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, na ktorého čele je Peter Pellegrini. Schránky zriaďuje štát pre firmy bezplatne.

Občiansky preukaz, kód, aj čítačka

Samotnú schránku je potrebné si aktivovať, prístup do nich je podmienený viacerými okolnosťami. Predpokladom pre vstup do schránky je to, že konateľ firmy má elektronický občiansky preukaz, teda preukaz, ktorý je vybavený čipom. Pre prístup do schránky je teda potrebný určitý hardvér. Tiež sú potrebné aj ďalšie „kľúče“, ktoré konateľ musí získať. Ide o špeciálny kód.

Samotná aktivácia bude už následne automatická. „Znamená to, že o aktiváciu právnické osoby nežiadajú, ani nemusia urobiť žiaden úkon. Na prístup do elektronickej schránky je však potrebný občiansky preukaz s elektronickým čipom a bezpečnostný osobný kód,“ pripomína Pellegrini. Elektronický občiansky preukaz aj špeciálny kód vydáva oddelenie dokladov polície. Elektronický preukaz navyše potrebuje pre efektívne fungovanie čítačku. Podľa Pellegriniho má všetky náležitosti k dispozícii zatiaľ len mizivé percento konateľov.

Správca modulu elektronických schránok je Úrad vlády SR, prevádzkovateľom je Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES). Celý systém by mal priniesť úspory pre štát aj pre firmy, šetrí sa čas aj papier.

Prechodné obdobie

Od augusta však začína plynúť akési prechodné obdobie. Začína proces postupnej aktivácie schránok, niektorí konatelia to stihnú skôr, iní neskôr. Úrad podpredsedu vlády odštartoval určité prechodné obdobie, počas ktorého si konatelia môžu schránku aktivovať.

Automatická aktivácia všetkých stránok nastane 1. januára 2017 a od tohto momentu budú všetky firmy dostávať poštu do elektronických stránok, bez ohľadu na to, či si prístup do svojej schránky vybavia, alebo nie. „Elektronicky doručený list bude rovnocenný s listom v papierovej forme,“ upozorňuje úrad.

Určité prechodné obdobie má zabrániť šoku medzi podnikateľmi a prípadným škodám. „Chcel by som, aby spustenie elektronických schránok prinieslo do podnikateľského prostredia pozitívnu používateľskú skúsenosť. Úradu vlády preto navrhujem, aby sa mohli oprávnené osoby do svojich schránok po prvýkrát prihlásiť v časovom rozmedzí od augusta až do prvého januára 2017,“ povedal Pellegrini. Dodal tiež, že podnikatelia by si mali vybaviť nový elektronický preukaz čím skôr a nenechávať si to na poslednú chvíľu.

Prechodné obdobie je potrebné aj vzhľadom na to, že konateľmi firiem nemusia byť slovenskí občania. Tieto osoby nemajú slovenský občiansky preukaz, preto bude potrebný náhradný identifikátor. Tento problém rieši už aj ministerstvo vnútra.

Elektronické schránky budú aktívne v momente prvého prihlásenia, alebo najneskôr spomínaného 1. januára budúceho roku. Po prvom prihlásení bude jasné, že konkrétny konateľ disponuje prístupovými právami a schránku môže bez problémov používať. Štátne orgány majú k dispozícii zoznam právnických osôb, ktoré majú schránku aktívnu, týmto subjektom teda budú posielať úradné zásielky.

Portál Slovensko.sk

Prístup do schránky bude možný cez portál Slovensko.sk, cez funkciu „Prihlásiť sa na portál“. Následne sa dá dostať ku všetkým potrebným informáciám, ktoré konateľovi umožnia úspešne sa prihlásiť.

Ak si konateľ nevybaví prístup do elektronickej schránky, konkrétna sankcia zo strany štátu mu nehrozí. Od roku 2017 však budú aktívne aj schránky, ku ktorým si konatelia nevybavili prístup. Dokumenty v takejto schránke sa považujú za doručené. Problémy teda firme vzniknú s tým, že sa neoboznámia s obsahom oficiálne doručených zásielok. Systém však bude posielať notifikácie o novej pošte v schránke, posielať sa budú e-maily, prípadne sms správy.

Nová povinnosť sa týka právnických osôb, podľa Pellegriniho ide o viac ako 269 tisíc subjektov. Živnostníkov sa táto povinnosť netýka, tí napokon nie sú právnickými osobami. Pre samostatne zárobkovo činné osoby by podľa Pellegriniho mohol systém fungovať na dobrovoľnej báze.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

elektronické schránkyPrémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Slovensko

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

21nov8:30Ako využiť potenciál vašej značky na maximum - pomocou brand archetypov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X