Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Príspevok z úradu práce na založenie živnosti. Postup na jeho získanie

Peniaze
Thinkstock
26. novembra 2015 Tlačiť

Rozmýšľate o založení živnosti, ale obávate sa vysokých prvotných výdavkov a neľahkých podnikateľských začiatkov? Úrad práce ponúka pomocnú ruku v podobe príspevku na podnikanie. Komu je príspevok určený a aké podmienky je potrebné splniť na jeho získanie?

Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť vám môže poskytnúť úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na čiastočné pokrytie nákladov v súvislosti s prevádzkovaním vášho začínajúceho biznisu, za predpokladu, že ho budete vykonávať nepretržite minimálne po dobu troch rokov.

Komu je príspevok na založenie živnosti určený?

Úrad práce však neposkytne príspevok každému, kto si zakladá živnosť. Musíte byť nezamestnaným uchádzačom o zamestnanie a byť vedený v evidencii uchádzačov najmenej tri mesiace alebo vedený v evidencii najmenej dvanástich mesiacov v prípade, že ste mali pred touto evidenciou v období počas šiestich mesiacov pozastavenú živnosť alebo ste ju ukončili.

Podmienky získania príspevku na založenie podnikania

O poskytnutie príspevku je potrebné písomne požiadať úrad práce, v ktorého územnom obvode budete živnosť prevádzkovať, teda nemusí to byť nevyhnutne úrad v mieste vášho trvalého bydliska. Na stránke úradu práce je možné nájsť vzor žiadosti. K žiadosti je potrebné priložiť prílohy vrátane podnikateľského zámeru spolu s kalkuláciou nákladov na prevádzkovanie živnosti. Súčasťou podnikateľského zámeru je váš životopis s údajmi o dosiahnutom vzdelaní, predchádzajúcich zamestnaniach, schopnostiach a pod. Tu je potrebné opísať myšlienku vášho podnikateľského plánu, tovary alebo služby, ktoré budete poskytovať, kde budete podnikanie vykonávať, informácie o trhu v danej lokalite a konkurenciu, marketingové ciele, finančnú prognózu projektu minimálne na tri roky (náklady a výnosy), silné a slabé stránky podnikateľského zámeru (tzv. SWOT analýza) a iné doplňujúce údaje, ktoré by zvyšovali dôveryhodnosť zámeru (napr. zmluvy o budúcej zmluve, certifikáty, pripravené cenníky) a pod.

Práve podnikateľský zámer bude predmetom posúdenia komisie či príspevok dostanete alebo nie, preto odporúčame venovať práve tejto prílohe náležitú pozornosť. S jeho vypracovaním vám môže pomôcť aj kurz prípravy na začatie podnikania, ktorý bezplatne zabezpečuje úrad práce. Aj vzor tejto prihlášky môžete nájsť na web stránke úradu práce.

Odporúčame si pozrieť: Online kurzy prípravy o základoch podnikania

Na príspevok nemáte právny nárok, ako tomu bolo v minulosti. To znamená, že je na zvážení úradu práce, či vám ho prizná alebo nie.

Po splnení všetkých zákonných predpokladov o priznaní príspevku rozhoduje trojčlenná komisia vytvorená výborom pre otázky zamestnanosti. Nakoľko komisia zasadá raz do mesiaca, schvaľovací proces trvá zvyčajne 1-2 mesiace. Častým dôvodom zamietnutia žiadosti o príspevok býva neuvedenie vynaložených nákladov v podnikateľskom zámere a neobhájenie efektívnosti a reálnosti podnikateľského zámeru. Ak komisia rozhodne, že vám príspevok prizná, s úradom práce uzatvoríte dohodu o poskytnutí príspevku, v ktorej sa zaviažete, že začnete prevádzkovať živnosť, a že ju budete prevádzkovať v súlade s predloženou žiadosťou, podnikateľským zámerom a kalkuláciou nákladov, a to nepretržite najmenej tri roky.

Po uzatvorení dohody o poskytnutí príspevku vám úrad práce poskytne príspevok v dvoch častiach, a to nasledovne:

  1. najviac 60% výšky príspevku, a to do 30 dní od uzatvorenia dohody o poskytnutí príspevku;
  2. zvyšnú časť príspevku, t.j. maximálne 40% výšky príspevku po uplynutí dvanástich mesiacov prevádzkovania živnosti a po predložení prvej správy o prevádzkovaní živnosti.

Výška príspevku

Výška príspevku nepredstavuje fixnú čiastku. Dokonca nie je rovnaká pre celé územie Slovenska, ale závisí od regiónu, kde budete podnikať, celkovej ceny práce a priemernej miery evidovanej nezamestnanosti okresu. Celková výška príspevku je rozdelená do troch kategórií a od 1.1.2015 je nasledovná (zdroj: ÚPSVaR):

Bratislavský kraj najviac 2 832,40 EUR
kraje s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti rovnej alebo menšej ako je celoslovenský priemer najviac 3 398,88 EUR
kraje s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti väčšej ako je celoslovenský priemer najviac 4 531,84 EUR

Náklady, na ktoré možno príspevok použiť

Príspevok sa poskytuje na čiastočnú úhradu nákladov súvisiacich so založením živnosti a je možné ho použiť na tzv. oprávnené náklady, akými sú napríklad platby za tovary a služby, cestovné náklady, energie, reprezentačný materiál, nájom softvéru, zmluvné poistenie, údržbu techniky a iné. Príspevok sa nesmie použiť na výdavky, ktoré nie sú v priamom vzťahu k projektu ako ani na výdavky sankčného charakteru (pokuty), trovy konania, na úhradu DPH a pod.

Čerpanie príspevku nie je celkom svojvoľné a podlieha kontrole úradu práce. Počas trojročného obdobia vášho nepretržitého prevádzkovania živnosti musíte úradu práce predložiť tri správy o prevádzkovaní a o čerpaní poskytnutého príspevku, a to za každý rok jednu. Správy sa predkladajú vždy najneskôr do troch mesiacov od ukončenia každého 12-mesačného obdobia prevádzkovania živnosti. Spolu so správami je potrebné priložiť doklady preukazujúce vynaložené náklady v príslušnom roku. Pri tretej, teda poslednej správe, je potrebné predložiť aj doklady preukazujúce vynaložené náklady za celé tri roky, teda do plnej výšky (100%) poskytnutého príspevku.

Treba mať na pamäti, že použitie príspevku musí byť účtovne evidované a preukázateľné aj po uplynutí troj-ročnej lehoty, a to až ďalších desať rokov od uplynutia tejto viazanej trojročnej lehoty.

Čo v prípade, že ukončíte podnikanie skôr?

Ak by ste sa rozhodli podnikanie ukončiť či už z dôvodu zlej finančnej situácie alebo inej pracovnej príležitosti pred uplynutím troch rokov, budete povinný úradu práce vrátiť pomernú časť poskytnutého príspevku zodpovedajúcu obdobiu, počas ktorého ste už živnosť neprevádzkovali. Výnimku predstavuje iba ten, kto prestal podnikať zo zdravotných dôvodov na základe lekárskeho posudku alebo z dôvodu úmrtia.

Úrad práce môže opätovne poskytnúť príspevok najskôr po uplynutí ôsmich rokov od začatia prevádzkovania živnosti, na ktorej prevádzkovanie mu bol príspevok poskytnutý.

Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť z úradu práce je užitočným štartovacím balíčkom na rozbeh podnikania. Avšak počas podnikania je treba neustále myslieť na správne hospodárenie s týmto príspevkom, a najmä na to, že pri predčasnom nútenom ukončení podnikania z dôvodu zlej finančnej situácie, budete povinný pomernú časť príspevku vrátiť, inak Vám hrozia sankcie zo strany správy finančnej kontroly.

Autori: Veronika Pázmányová, Eva Bencová (Glatzová & Co., s.r.o.)

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Chcem začať podnikaťdotáciePodnikám ako remeselníkPodnikám ako študentPodnikám ako zdravotne postihnutýPrémiový obsahpríspevok z úradu prácezačatie podnikania

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako založiť živnosť

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

21nov8:30Ako využiť potenciál vašej značky na maximum - pomocou brand archetypov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X