Súd povolil reštrukturalizáciu Váhostavu
Spoločnosť tak môže začať pripravovať reštrukturalizačný plán a jej činnosť bude pod dohľadom súdu a veriteľov.
Váhostav sa chce po ozdravení uchádzať o ďalšie zakázky
Okresný súd Bratislava I povolil reštrukturalizáciu zadlženej stavebnej spoločnosti Váhostav – SK, a. s. (Váhostav) na jej návrh. Za správcu ustanovil Petru Gabrišovú a zároveň vyzval veriteľov, aby prihlásili svoje pohľadávky do tridsať dní od zverejnenia uznesenia o povolení reštrukturalizácie. Vyplýva to z rozhodnutia súdu zo 17. októbra zverejneného vo štvrtok v Obchodnom vestníku.
Spoločnosť tak môže začať pripravovať reštrukturalizačný plán a jej činnosť bude pod dohľadom súdu a veriteľov. „Presná výška prihlásených záväzkov spoločnosti voči veriteľom bude známa po uplynutí lehoty na prihlasovanie,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Váhostav požiadal súd o ochranu pred veriteľmi 26. septembra. Reštrukturalizáciou, teda odpísaním časti dlhov, sa chcel vyhnúť hrozbe konkurzu. Viacerí veritelia totiž podali návrh na vyhlásenie konkurzu na majetok firmy. Súd rozhodol o začatí reštrukturalizačného konania voči Váhostavu 2. októbra, rozhodnutie bolo zverejnené 8. októbra.
Reštrukturalizáciou sa chce spoločnosť ozdraviť a uspokojiť veriteľov vo vyššej miere ako v prípade konkurzu. Počas ozdravného procesu bude musieť riadne uhrádzať svoje záväzky dodávateľom aj zamestnancom. „Cieľom vedenia spoločnosti je firmu ozdraviť, dokončiť rozostavané stavby a zároveň sa uchádzať o nové zákazky tak, aby ostala zachovaná zamestnanosť,“ dodal Halán. Pod problémy firmy sa podľa nej podpísalo zrušenie PPP projektov a kríza na domácom stavebnom trhu. Spoločnosť sa chce dohodnúť na vysporiadaní existujúcich záväzkov tak, aby s väčšinou dodávateľov ďalej spolupracovala.
Váhostav mal k 31. augustu 1 306 zamestnancov a v súčasnosti optimalizuje ich počet. Stavia úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany a spolu s partnermi v združeniach aj prvý úsek D1 Jánovce – Jablonov, D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Hubová – Ivachnová, D3 Svrčinovec – Skalité a rýchlostnú cestu R2 Pstruša – Kriváň.
Spoločnosť vlani vykázala stratu 13,47 mil. eur a oproti roku 2012 ju prehĺbila o 6 mil. eur. Výnosy pritom zvýšila o 45,16 mil. eur na 158,34 mil. eur. Jej majetok mal ku koncu vlaňajška hodnotu 148,21 mil. eur, vlastné imanie vo výške 16,57 mil. eur ho krylo na 11,2 %. Záväzky dosiahli 131,64 mil. eur, z toho krátkodobé 112,69 mil. eur a dlhodobé 18,95 mil. eur.
Spoločnosť Váhostav – SK, a. s. bola založená vo februári 1993 a so svojím predchodcom má vyše 60-ročnú históriu. Základné imanie firmy je 20 mil. eur, jej akcionárom je spoločnosť Finasist, a. s. Bratislava. Súčasný názov má od apríla 2001, dovtedy fungovala pod menom Prvá slovenská tunelárska, a. s. Sídlo mala najprv v Bratislave, od apríla 2000 v Žiline a od júla 2014 je opäť v Bratislave. Po transformácii na súkromnú firmu začala budovať diaľničnú infraštruktúru a železničné koridory, vrátane zložitých stavieb mostov a tunelov. Spoločnosť sa zároveň začala orientovať aj na výstavbu priemyselných komplexov, budovanie infraštruktúry priemyselných parkov a ekologické stavby. Zaoberá sa aj výrobou a montážou prefabrikátov.