Tieto chyby určite nerobte, ak nechcete pôsobiť neprofesionálne
Vedieť, ako písať dobre, je zručnosť, ktorá sa dá v súčasnom internetovom veku s trochou snahy naučiť. Uzatváranie dohôd, kontaktovanie zamestnancov, písanie emailov atď. – komunikácia prostredníctvom písania je dnes prosto súčasťou temer každej práce.
S účelne, ale predovšetkým korektne a bez chýb napísaným textom budete pôsobiť profesionálnejšie. Pretože platí, že pravopisné a interpunkčné chyby, nejasné alebo nesprávne použité slová a formulácie či iné pisateľské prehrešky pôsobia amatérsky.
Ak chcete, aby váš písomný prejav vynikal tým správnym spôsobom, týchto šiestich bežných chýb by ste sa mali vyvarovať predovšetkým:
-
Chynbe napísaný abo neprávne vyskloňovanú slvoá (Chybne napísané alebo nesprávne vyskloňované slová)
V každom worde sa dá zapnúť kontrola pravopisu a na internete sa dajú vyhľadať slovníky rôzneho typu – na chybne napísané slová tým pádom nie je žiadne ospravedlnenie. Napriek tomu je práve toto jedna z najčastejších chýb, ktoré ľudia robia. Takže si treba pekne krásne otvoriť starý dobrý slovník alebo si ho vygoogliť a slová, ktorými si nie ste istí, si vyhľadať. A hlavne si treba text po sebe prečítať, obyčajné preklepy si čímsi, čo prosto nepôsobí dobre.
-
Hrúbki (Hrúbky)
Vybrané slová či to, že v množnom čísle sa napríklad v prídavnom mene podnikaví píše mäkké í – oboje je súčasťou výučby na základnej škole. V dobách internetu nás už ale pravopis akosi prestal zaujímať, možno preto, že máme pocit, že dôležité je „čo“ a nie „ako“. A toto je vari tá najhrubšia chyba!
-
Nesprávne apelované slová (Nesprávne aplikované slová)
Použitie nesprávnych slov na nesprávnom mieste je ďalšou častou chybou. Aby človek pôsobil múdrejšie, snaží sa používať čo najviac cudzích slov prípadne dobre znejúcich výrazov, pričom mu niekedy ujde, čo ktoré slovo znamená. To, že si myslíte, že to tak má byť, neznamená, že to tak naozaj aj je. Menej niekedy naozaj môže byť viac…
-
Nesprávne použité , , úvodzovky´´ (Nesprávne použité „úvodzovky“)
Od istého času (že by za to mohol internet?) sme prestali používať slovenské úvodzovky a nahradili ich tými anglickými. Toto by sa ešte dalo prehliadnuť, čo sa však prehliadnuť nedá, je to, že mnoho ľudí používa a označuje úvodzovky nesprávne. Dve čiarky za sebou a dva dĺžne za sebou naozaj nie sú úvodzovkami. Mimochodom, prečo vlastne musí byť každé druhé slovo v úvodzovkách, keď nejde o signál odklonu od významu, ani o signál citovania?
-
More textu či vety akoby bez konca More textu či vety akoby bez konca More textu či vety akoby bez konca More textu či vety akoby bez konca More textu či vety akoby bez konca More textu či vety akoby bez konca (More textu či vety akoby bez konca)
Stalo sa vám, že ste dostali text na desiatich stranách bez akýchkoľvek odsekov či logických predelov? To je more textu. Určite by pôsobilo lepšie, keby boli dlhé úseky rozdelené na kratšie a ľahšie čitateľné odseky. Jednoducho treba vždy myslieť na to, že písaný text vzniká v prvom rade preto, aby ho niekto čítal. A masa textu, ktorá je navyše zložená z akoby nekončiacich, informáciami preplnených viet, je práve s týmto účelom v rozpore.
-
Predmet: oznámenie o práceneschopnosti a o kráse dnešného slnečného dňa bez čo i len mráčika na oblohe (Predmet: oznámenie o práceneschopnosti)
Vždy, keď niečo píšete, majte na pamäti zámer správy alebo textu. Držte sa striktne toho, čo chcete aktuálne povedať, komu, prečo a tiež ako. Túto zásadu dodržujte bez ohľadu na to, či ide o dve vety v emailovej správe, príspevok na blog so 600 slovami alebo o rukopis románovej prvotiny.