Trávite na internete zbytočne veľa času a chcete to zmeniť?
Napriek hroziacim termínom a množstvu nie celkom dokončenej práce a napriek tomu, že na vás tlačí čas, kliknete na nejaký článok, ktorý si, ako vás nabáda komentár, zaručene musíte prečítať. Ste predsa iba človekom…
Naučiť sa šetriť čas nie je ľahká záležitosť, aj takéto naoko nevinné klikanie na „hlúposti“ vás môže stáť hodiny drahocenného času. Zdanlivo životne dôležité, a pritom zákerné (rozptyľujúce a energiu vysávajúce) – aj tak môžu byť vnímané niektoré príspevky uverejnené na internete. Podľa niektorých štúdií strávime každý deň priemerne päť a pol hodiny v spoločnosti digitálnych médiách a na telefón sa pozrieme až 221-krát.
S ohľadom na „všadeprítomnosť“ internetu a úskalia prílišnej naviazanosti dnešného človeka na moderné technológie sa núka otázka: je vôbec možné držať bytie online na uzde? Psychologické výskumy orientované na sebakontrolu odporúčajú niekoľko stratégií.
Triky v mene klikov
Je dôležité uvedomovať si niektoré triky, ktoré internetoví prispievatelia a weboví vývojári používajú, aby upútali našu pozornosť.
Obyčajne sa napríklad v tituloch článkov používajú okrúhle čísla (štandardom je v tomto kontexte trebárs postup „top 10“). Ak sa v názve článku objaví iné číslo, poruší sa vzorec. A toto vedie k tomu, že názov tak môže výraznejšie zaujať. Zvyčajne totiž na ľudí zaberajú nezvyčajnejšie čísla, ktoré na rozdiel od čísel okrúhlych a končiacich číslicou 5 nezapadajú do štandardizovaných vzorcov. Sociálny psychológ Anthony Pratkanis a jeho kolegovia objavili, že pouličným žobrákom, ktorí si pýtali 37 centov, väčšina okoloidúcich dala peniaze ochotnejšie ako tým, ktorí si pýtali „štvrťdolár“ (25 centov). Platí teda, že neočakávaný stimul si získa našu pozornosť a navyše nás môže primäť k hľadaniu vysvetlenia. (Hm, prečo nie top 10, ale top 11?)
Ako znie teda rada? Nenechajte sa nalákať čímsi, čo sa vymyká štandardom.
Priviazať sa k stožiaru môže niekedy pomôcť
Obsah na internete nie je obvykle prispôsobovaný len na to, aby pútal pozornosť; v niektorých prípadoch je tvorený tak, aby sa užívateľ k nemu vrátil a vracal znovu a znovu. Pomyslite napríklad na rôzne upozornenia (trebárs keď niekto odpovie na post).
Čo teda robiť? Pomôcť môže nechať sa inšpirovať tým, čo urobil Odyseus, keď so svojou posádkou plával cez „územie“ sirén. Sebakontrola je základ – človek sa jednoducho musí (niekedy možno aj radikálne) zariadiť tak, aby predišiel tomu, čomu predísť chce. Keď je reč o moderných technológiách, je možné si trebárs zablokovať prístup ku konkrétnym webovým stránkam. Aj vypnutie wi-fi v mobilnom zariadení môže byť v tomto kontexte mimoriadne prospešné – platí napokon ono príslovečné „čo oči nevidia, srdce nebolí“.
„Milí priatelia, týmto vyhlasujem, že…“
Záväzky (týkajúce sa napríklad času tráveného online) môžu byť efektívnejšie, keď sa nimi človek prezentuje verejne. Výskumníci zistili, že človek, ktorý sa k niečomu zaviaže pred inými, má – na rozdiel od toho, ktorý si svoj cieľ nechá pre seba – sklon k snahe o dodržanie svojho prísľubu. Práve takéto gesto môže totiž aj v záujme dobrej reputácie napomôcť zachovaniu toho, čo je v tejto súvislosti vari najdôležitejšie – sebakontroly.